Olie uit peilstok !

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
bmw5000pk
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2015, 06:38

Olie uit peilstok !

Bericht door bmw5000pk » 20 feb 2015, 06:45

Hoi ,is er er hier iemand met een bmw e60 525d van 2005! zoja kun je mij een plezier doen ! Start je motor van de wagen en trek terwijl de motor stationair draaid de peilstok er een paar seconden uit ! Komt er bij jullie olie uitgestroomt ? Of komen er gewoon carterdampen/oliedampen vrij ? mvg :///m: Dit mag ook getest worden bij een e60 530d of 535d omdat blok zal wel hetzelfde zijn maar liefst bij een 525d.mijn 2.0 vier cilinder komt niets uit ! vandaar da ik wil weten als het normaal is bij een 6cil

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door avdakker » 20 feb 2015, 06:52

Wat is het doel hiervan? Je geeft zelf aan dat er bij jouw niets uit je peilbuis komt? Normaliter zou er niets uit mogen stromen in elk geval.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door frankyman » 20 feb 2015, 12:45

als het er wel uit komt heb je een serieus probleem zover ik weet :gek:
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

craen
Berichten: 100
Lid geworden op: 16 mar 2008, 12:41

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door craen » 20 feb 2015, 16:18

nee dat is niet normaal

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door Knakkel » 20 feb 2015, 20:40

Carterventilatie checken
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

bmw5000pk
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2015, 06:38

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door bmw5000pk » 21 feb 2015, 01:55

avdakker kun jij dat even testen bij jou motor als je wil ...want het probleem is..Wij hebben normaal een nieuw cv systeem dus geen filter ! en kan dus niet verstopt geraken ! waarom stroomt er dan olie uit de stok ? zou er dan toch een filtertje inzitten wat verstopt zit ?bij het nieuw systeem zit geen filter meer maar er past wel een filter in ! mss dat ze bij een onderhoud toch een filter hebben gezet ofwel hebben deze motors toch een filter. ik doe dit om de compressie te testen ...stroomt er olie uit dan is carterdruk te hoog ...ofwel door cv ofwel door hele dure dingen :) gr

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door avdakker » 21 feb 2015, 07:41

Mijn carterventilatie is ook leeg, maar ik zal het voor je bekijken. Normaal gezien zou er niets uit mogen komen. En anders je carterventilatie even open schroeven. Is een half uurtje werk.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

bmw5000pk
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2015, 06:38

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door bmw5000pk » 22 feb 2015, 01:36

avdakker van welk jaar is die van u ? heb je de test gedaan ? ja idd het is niet veel werk om die open te schroeven ....maar het is nog niet mijn wagen,wil die kopen maar ben serieus aant twijfelen..grts

bmw5000pk
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2015, 06:38

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door bmw5000pk » 22 feb 2015, 01:37

en avdakker wat bedoel je met leeg ? heb je het nieuwe systeem ? of heb je er echt niets inzitten ...dus geen filter en ook niet het nieuw ding ? grts

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door avdakker » 22 feb 2015, 11:18

In de mijne zit geen filter meer. Dat wil ik zeggen. Ik ga dadelijk even sleutelen aan de wagen dus zal het dan even voor je bekijken na een stukje rijden. De mijne is van oktober 2006 maar heeft voor een pre-LCI al erg veel verbeteringen er in zitten.

Ter illustratie:
Afbeelding
Het rechter deel (filter) is bij mij gewoon geheel leeg. Ik heb dit zo gelaten omdat ik er geen problemen aan ondervind. Nu is er ook een verbeterd model in de omloop:
Afbeelding
Die zou je gewoon gezien als vervangend onderdeel kunnen monteren.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

rubbere ronnie
Berichten: 419
Lid geworden op: 07 nov 2014, 18:55

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door rubbere ronnie » 22 feb 2015, 12:57

Als ik zou gaan kijken bij een auto en de olie komt er boven uit zou ik hem al niet kopen.
Andermans ellende noemen ze dat.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door tom_il » 22 feb 2015, 14:34

Rechter deel leeg, zou ik nooit doen, dan krijg je teveel olie door de inlaat.
Je merkt daar idd niets van, totals als hij teveel olie aanzuigt en de motor op hol slaat, dat wil je echt niet mee maken
525d E61 2007 pre-LCI

bmw5000pk
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 feb 2015, 06:38

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door bmw5000pk » 22 feb 2015, 15:49

ja als je straks even tijd hebt en je peilstok er effe uit kunt trekken bij draaiende motor..ik denk niet dat er olie zal uitstromen bij jou maar je weet maar nooit ! mss als er toch olie uitstroomt dan is dit misschien gewoon normaal bij deze motors ! maar da denk ik toch nie ! Ik ken iemand die zegt dat een bmw e60 of e61 6cilinder diesel ALTIJD het nieuw systeem heeft wat niet verstopt kan raken ! En als je op www.realoem kijkt dan zie je idd het nieuw cartersysteem bij alle bouwjaren van de bmw e60 6cil diesel ! De wagen wat ik wil kopen daar stroomt dus die olie uit maar wie weet heeft die toch een filter erin zitten..Nu wat ik ook gek vind is dat als je een verstopt cv filter hebt dan vliegt de peilstok eruit en ook olie ! bij de wagen wat ik wil kopen komt er gewoon olie uitgestroomt als je peilstok eruit trekt ! ma hetgeen wat eruit komt is echt veel ! alsof je de kraan openzet thuis ! maaaar!!! tijdens het rijden of bij gas geven vliegt die peilstok er wel NIET uit ! Maar dat heeft denk ik ook te maken met de klep die naast het filter zit ...ik denk dat de wagen wat ik wil kopen een BIJNA verstopte filter heeft en dan op stationeer toerental de cv klep bijna toe is wat normaal is en dit gepaard met de bijna verstopte filter zorgt ervoor dat de olie eruit stroomt bij STATIONEER toerental als je de peilstok eruit trekt ! en als je gas geeft zou je zeggen van : nu gaat de peilstok eruit vliegen maar dat gebeurd niet omdat de cv KLEP open gaat gaan en er meer druk wegkan ongeacht de bijna verstopte filter. De werking van die klep daar ben ik nu ook achter aant zoeken ...iemand wat weet wanneer die klep open en toe gaat ? ik denk dat het zo werkt maar ben nie zeker : stationeer toeretal is er weinig carterdruk en is de klep bijna toe ! niet volledig ! dan als je gas geeft opent de klep zich door dat de piston omlaag gaat en inlaatlucht naar binnen trekt ! ja pff geraak er nie aan uit .benzine cv werkt mss anders dan diesel of nie ..

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door Lowkey » 22 feb 2015, 16:42

Er hoort bij geen enkele motor olie uit te stromen. Kan betekenen dat een zuiger kapot is waardoor zich druk opbouwt in het carter.
F10 N57N

Gebruikersavatar
avdakker
Berichten: 1537
Lid geworden op: 01 jul 2013, 13:55
Locatie: Best

Re: Olie uit peilstok !

Bericht door avdakker » 22 feb 2015, 17:08

Zie voorgaande reactie. Bij mij komt er sowieso niks uit, net nog bekeken.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”