Bij koude start een rookpluim

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
MilanL

Bij koude start een rookpluim

Bericht door MilanL » 17 feb 2015, 19:36

Beste bmw eigenaren/liefhebbers.

Ik heb sins een week een 5 serie e39 en als ik hem start (koud) dan komt er een blauwe rookpluim uit de uitlaat... Als die warm is dan gebeurt dit niet, de auto rijd helemaal soepeltjes en heb er verder geen problemen mee.. Olie netjes op pijl etc.

Need help!

BasB

Re: Bij koude start een rookpluim

Bericht door BasB » 17 feb 2015, 23:18

ik zou me geen zorgen maken.
Als het maar heel kort duurt na het starten.

AdE39

Bericht door AdE39 » 18 feb 2015, 10:24

Hallo beste Milan,

Ja, die blauwe rookpluim herken ik wel.

Het kan dus zijn dat er een of misschien twee klepseals een beetje lekken.
Als de motor is stil gezet, dan loopt er tijdens de nog aanwezige oliedruk wat olie langs de klepsteel naar beneden, zo boven op een van de zuigers.
Zodra men de motor weer start, dan verbrand dit kleine beetje olie, en dat weergeeft de blauwe rookpluim.

Het is nu belangrijk, dat u het oliepeil controleert of de auto olie verbruikt, en de hoeveelheid olie die verbruikt word.
Dit is overigens geen ernstige zaak, als men het peil maar op het juiste niveau houd. Zie vervolg verhaal hier na.

Natuurlijk kan men dit laten repareren, dan monteert men gewoon nieuwe klepseals ( Klep rubbertjes ).
De meeste handige auto liefhebbers of zelf sleutelaars, die doen dit zelf, de minder handige auto liefhebbers, helaas, die zijn aangewezen op een monteur, of een vriend of een familie lid, misschien door een forum lid, die bereid is om dit uit te voeren, wie weet.
Klepseals zijn overigens niet zo prijzig. Ik dacht zo ergens rond de €29,00 excl. BTW Dat is dus een complete set.
Het meeste geld gaat zitten in de demontage en de montage.

Zolang er niet meer olie word verbruikt dan een liter op een verversing van 15.000 km, dan zou ik me er echt niet druk om maken, lekker laten doen!

Er dient echt pas iets aan gedaan worden, als het verbruik hoger word dan 1 liter beneden de 1.000 km.
Maar dan kan het dus al zijn, dat de blauwe walm ook tijdens het rijden zichtbaar word.

Ook kan het zijn, dat de carter ontluchting aan het dicht slibben is, maar dat hoeft dus niet, het kan dus!
Ik benoem dus enkel de eventuele oorzaken, verder niets.

Ik hoop dat ik u een beetje heb kunnen uitleggen, wat er loos is.

Succes,

Met vriendelijke groet,
Ad

MilanL

Bericht door MilanL » 22 feb 2015, 15:13

Heel erg bedankt ad! Hier kan ik weer even mee verder! In sommige gevallen bij het starten gaat het motormanagement lampje ook branden is dit normaal?

AdE39

Bericht door AdE39 » 22 feb 2015, 22:54

Hallo beste Milan,

Bij de benzine versies.
Bedoelt u het lampje met het symbool motorblokje, en de kleur van het lampje is geel!

Volgens BMW is dat een waarschuwingslampje, dat aangeeft dat de uitstoot van schadelijke stoffen in het uitlaatgas. Dat kunt u beter even laten controleren. Uitlezen is dat in dit geval.

Bij de diesel versies:
Digitale diesel electronica.
Als dit lampje brandt tijdens het rijden, dan kan men beter langs de garage gaan, en dan even te laten controleren, of uit te laten lezen.

Vaak kan men aan de hand van het symbooltje in het waarschuwingslampje in het instructie boekje zien, welk lampje het is, en waar voor dat waarschuwingslampje dan brand.
En, dan staat er ook aangegeven, wat te doen.

Ook kan het zijn, dat er een of meerdere hydraulische klepstoters slecht werkt.
Want dat schijnt ook wel vaker voor te komen, en ook dan gaat dat motormanagement lampje branden.
Vaak gaat de motor dan ook slechter draaien, en het uitlezen, dat gaat dan ook niet.
dan is de enige remedie, het vervangen van de hydraulische klepstoters.
Na deze vervanging van de klepstoters is het lampje ook uit.
Maar beter is het, om even de auto uit te laten lezen!!

Ook kan het dus een sensor zijn, die op het einde van zijn leven is.
Vaak kan het ook een Lambda sonde zijn.
Of zelfs de LMM die vuil of defect aan het gaan is.

Dus beter even laten uitlezen, dan kan men erg vaak onnodige reparaties voorkomen, die soms erg veel geld kunnen kosten!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”