EGR afgekoppeld, update 07-02

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Vintiem

EGR afgekoppeld, update 07-02

Bericht door Vintiem » 05 feb 2015, 21:47

Ik ben wat zaken aan het uitzoeken op de 535d. Nu ben ik even benieuwd of dat op moment dat ik de EGR middels de stekker afkoppel (gewoon stekker eraf en vacuumslangetjes laten zitten) of de auto dan automatisch het vermogen iets gaat knijpen.
Of zou dit geen verschil in vermogen mogen opleveren?

ben even benieuwd

Mvg,
Vincent
Laatst gewijzigd door Vintiem op 07 feb 2015, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

tom_il

Re: EGR afgekoppeld, verminderd vermogen??

Bericht door tom_il » 05 feb 2015, 22:01

EGR is vacuum bediend, maw je koppel hem af door vacuüm af te koppelen.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem

Bericht door Vintiem » 06 feb 2015, 07:27

Als je de stekker van het EGR vacuumventiel afhaalt is de EGR ook uitgeschakeld.
maar knijpt de elektronica ook het vermogen omdat hij ziet dat er iets niet in orde is. Of is dit niet aan de orde?

Mvg,
Vincent

tom_il

Bericht door tom_il » 06 feb 2015, 08:50

Vind het eigenlijk een zinloze vraag. Je hebt bang dat er een reaktie komt van de electronica, wel blijf dan van die stekker af. Exacte functie weet ik niet van die stekker, hij bedient in elk geval niet direct de EGR.
Maw wil je van je EGR af koppel dan de Vacuum af.

Better nog is uitprogrameren, dan laten ze nog een klein percentage toe van de EGR werking. Dit "zou" nodig zijn volgens enkele tuners, reden weet ik niet.
525d E61 2007 pre-LCI

M.arco

Bericht door M.arco » 06 feb 2015, 08:54

Je kan hem ook (bijna helemaal) dicht laten zetten met coderen.. wellicht een betere optie? Hij zal dan iets directer zijn op het gas.
Groeten, Marco

INSTALLING SUMMER.....
██████████░░░░░░░░░░ 44% DONE.
Installation failed. 404 error: Season not found.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 06 feb 2015, 09:00

wat jij een zinloze vraag vind kan voor mij heel nuttig zijn. Het is de stekker die het EGR ventiel aanstuurt
Je hebt ongetwijfeld mijn posts gevolgd en dat zie je dat ik problemen heb met de 535d. Ik probeer nu van alles uit te sluiten voordat ik weer allemaal nieuwe onderdelen ga aanschaffen. Zit namelijk sinds deze maand thuis zonder werk en dat betekent helaas bezuinigen

Ik weet wel wat van de Bimmer maar niet alles, daarom de vraag. Als het namelijk zo is dat als ik mijn EGR middels de stekker afkoppel en het motormanagement zou dan automatisch het vermogen iets knijpen dan kan mijn probleem dus best bij de EGR liggen alleen merk ik ditniet omdat het management vermogen knijpt

Kortom ik wil zaken uitsluiten op allerlei manieren. Wordt namelijk een beetje moedeloos van die auto. De slang afkoppelen kan inderdaad ook.
Bijna dicht programmeren hebben we al eens geprobeerd maar bied geen oplossing helaas

Mvg,
Vincent

tom_il

Bericht door tom_il » 06 feb 2015, 09:42

Dit is al een heel andere vraag.

Die stekker stuurt niet direct de EGR aan. En als het vacuum afkoppelen van de EGR niet geholpen heeft ligt het probleem niet in de EGR klep zelf. Zonder vacuum kan deze namelijk niet meer werken, en dus ook het probleem niet veroorzaken.
Diegene die EGR hebben afgekoppeld door vacuum at te koppelen krijgen meestal een foutmelding op het dashboard, zonder voelbaar verschil in de motor. Het motormangement merkt namelijk dat de luchtstroom niet is zoals hij verwacht dat ze is.

Best is dat je je vragen bundelt in één topic over je wagen, door telkens nieuwe Topics te openen is het bijna onmogelijk te volgen wat je probleem juist is, ik heb al een vraag gezien of slip op je koppelomvormer, "traag" naar de 250km/h. Maar wat je probleem nu juist is voor mij eerlijk gezegd niet duidelijk. Heb je wel een probleem stel ik mij de vraag daar dit allemaal lijkt afsof je op je gevoel afgaat.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem

Bericht door Vintiem » 06 feb 2015, 12:52

Alles kan in 1 topic alleen elke verandering van vraag, of beter gezegd aanvulling door nieuwe inzichten valt in het niet omdat mensen lang niet altijd een lopend topic blijven volgen terwijl hun inbreng wel van waarde kan zijn.
Door een nieuw topic aan te maken trigger je deze groep mensen.

Ik ga niet op gevoel af, recent nog in de 535d van Gregor gereden en die reageert zoals ik het verwacht. De mijne is anders.
Ik verwacht twee 'problemen' te hebben, koppelomvormer/bak en iets in de vacuumomgeving.

De vraag naar 250km/u is gewoon nieuwsgierigheid, mag toch ook neem ik aan.

Mvg,
Vincent

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 06 feb 2015, 13:11

Het triggeren van mensen kun je ook gewoon doen door in een bestaand topic verder te gaan als dit over hetzelfde probleem gaat, eventueel door verschillende oorzaken.
Op de pagina zien mensen het toch (degene die alles volgen en er wat vanaf weten tenminste) dat er een nieuw bericht in is geplaatst.

Het openen van allemaal nieuwe topics ben ik geen voorstander van, dat maakt de boel erg onoverzichtelijk.

:on:

Vintiem

Bericht door Vintiem » 06 feb 2015, 13:21

Natuurlijk is hier iets voor te zeggen, echter ik loop al een tijdje mee in forum land en weet uit ervaring dat lange topics lang niet altijd meer gelezen worden. Terwijl juist deze mensen op voortschrijdend inzicht items wel weer nuttige ervaringen kunnen delen

Maar als het beleid hier is, alles zoveel mogelijk in 1 topic dan houd ik mij daaraan.
Mag de topic titel dan wel aangepast worden indien van toepassing?

Maar terug on-topic, een afgekoppelde EGR leidt niet tot inhouden van vermogen en een anders schakelende bak door het motormanagement, alleen de dashboard melding verhoogde uitstoot komt naar voren?

Mvg,
Vincent

Bart70
Contacteer:

Bericht door Bart70 » 06 feb 2015, 13:37

We houden dit nu maar zoals het is lijkt me. De berichten verwijzen wel weer naar elkaar en besproken onderwerp is van toepassing op topictitel.

tom_il

Bericht door tom_il » 06 feb 2015, 14:26

Laat het vermogen eens uitmeten, andere omstandigheden geven andere resultaten. Zoniet blijf je op het gevoel afgaan. Een meting geeft je een duidelijk resultaat.
Het je hem eens laten uitlezen ?
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem

Bericht door Vintiem » 06 feb 2015, 15:07

Ik lees hem zelf uit met Rheingold, eventuele back-up heb ik van Gregor (gk5).
Ik krijg geen enkele melding hierin.

Wat ik inmiddels gedaan heb, EGR slangen afgekoppeld en de slang van de swirlflap aansturing afgekoppeld. Swirlflaps zijn allang verwijderd en afgedicht met kwaliteits blindplaten.

Auto reageert al veeeel beter op het gas. Ondanks dat de EGR, de vacuumventielen en de slangen nieuw zijn.
Enfin, zo maar even blijven rijden.
Nu nog het schokken uit de automaatbak nog, met name goed merkbaar als de auto aan de voorzijde iets omhoog staat en dan uit stilstand wegrijden en na kort (iets stevig) remmen en dan gelijk weer gasgeven. Voelt niet echt lekker.
Zal de koppelomvormer wel zijn hoop ik en niet het brein

Mvg,
Vincent
Laatst gewijzigd door Vintiem op 06 feb 2015, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Degids

Bericht door Degids » 06 feb 2015, 15:17

Koppelomvormer problemen zijn meestal gerelateerd aan de lockup die niet goed meer wil inschakelen of in ieder geval niet vastgehouden kan worden. Dat vindt sowieso niet plaats bij het wegrijden vanuit stilstand.
Volgens mij doet de lockup het pas vanaf de 4de versnelling.

Vintiem

Bericht door Vintiem » 06 feb 2015, 16:01

als de lock-up inderdaad pas in werking gaat vanaf de 4e versnelling dan is deze wel goed. We hebben nooit last van een schommelde toerenteller. Maar ik vraag me het hard af want ik heb een 1,5 maand terug al eens meegemaakt dat ik flink gas gaf en de toeren omhoog vlogen en pas bij 3500 ging de auto met slippende banden weg. Dat zit toch ook in de bak/koppelomvormer, nietwaar?

Maar wat is het dan in de bak, de drukregelaars in de mechatronic? Zijn deze trouwens specifiek uit te lezen? Ben het namelijk nog nooit tegengekomen.

Mvg,
Vincent
Laatst gewijzigd door Vintiem op 06 feb 2015, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”