Scheven sporing/bonk bij sturen 330Ci

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
JorenWDG

Scheven sporing/bonk bij sturen 330Ci

Bericht door JorenWDG » 26 jan 2015, 18:59

Hallo mede liefhebbers!

even korte introductie; Ik ben Joren, 21 jaar en ben vorig jaar voor het eerst in contact gekomen met de echte duitse solide auto's, een BMW E34 2L was toen de vervanging voor mijn Golf 4 waarvan helaas de bak stuk draaide, vervolgens een half jaar met plezier in de E34 gereden, op een gegeven moment vond ik het wel tijd voor wat anders en kon met een goeie deal de 330Ci van mijn oom overnemen, wat een auto! Lekker gevoelig op het gas en snel genoeg, verder is de auto netjes, moet nog even paar dingen even netter maken zoals achterlampen en bumper(heeft iemand tegenaan gezeten) heb net ook even groot onderhoud er aan gedaan dus die kan wel weer even mee.

Afbeelding

nu even mijn probleem: als ik de auto van achter bekijk dan staat mijn linker achterwiel ong 2 cm dieper in de wielkasten, ook heeft deze een iets grotere negatieve camber, heb de auto op de brug gehad(remblokken gedaan) maar kan niks wijzer worden, nergens lijkt speling op te staan en veren lijken ook heel velgen hebben zelfde ET en maat (235), geen idee wat het kan zijn. iemand suggesties?

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Joren
Laatst gewijzigd door JorenWDG op 16 apr 2015, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

bilkert35

Re: scheve sporing/wielen 330Ci

Bericht door bilkert35 » 26 jan 2015, 20:23

Veer kapot.
Heb dit net van de week ook bij de mijne geconstateerd maar dan aan de andere kant.(boven een smeerput)
Bij mij kon ik het voelen aan de onderkant van de veer waar een zeer scherp stuk was omdat er een stuk was afgebroken.

JorenWDG

Bericht door JorenWDG » 26 jan 2015, 20:42

hmm had op de brug wel het idee dat de veer nog intact was, staat ook spanning op, verder hangt de auto niet echt naar 1 kant?! heb ook het idee dat de linker achterband veel minder breed spoort.

JorenWDG

Bericht door JorenWDG » 27 jan 2015, 13:20

Net even weer bezig geweest, alles opgemeten aan beide kanten, aandrijfassen even lang, alle maten lijken gelijk, veren ook nog heel, alleen rechts achter staat veel rechterop en verder naar buiten terwijl links toch veel meer naar binnen lijkt te vallen en een groter negatief camber heeft, recht lijkt zelfs iets positief, staat dit in verband bij achterwielen ?

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 27 jan 2015, 14:36

Kun je niet beter het ding een keer op een uitlijnbank zetten en kijken wat nu werkelijk de afwijking is, ipv op het oog een beetje gokken hoe de uitlijning is.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

JorenWDG

Bericht door JorenWDG » 27 jan 2015, 22:53

Het is vrij duidelijk te zien anders was het me niet opgevallen.

Robin320

Bericht door Robin320 » 28 jan 2015, 10:58

Is de auto niet voorzien van een schroefset aan de achterkant ? Of 2 verschillende maten veren. Je zou niet de 1e zijn wat met dit probleem kampt, en vervolgens dood leuk een schroefset eronder heeft, wat een of andere beunhaas verkeerd heeft afgesteld.

JorenWDG

Bericht door JorenWDG » 28 jan 2015, 18:50

verschillende veren kan nog kloppen, zit zeker geen schroefset op anders had ik dat wel gezien. zal eens kijken wat de hoogte is als hij volledig is uitgeveerd op bokjes, maarja dan nog vreemd dat het wiel dieper in de kas ligt, lijkt opgekrikt ook zo.

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 28 jan 2015, 20:13

De sporing is duidelijk verkeerd. Maar zo te zien dusdanig veel, dat ik betwijfel dat die offset überhaupt mogelijk is met de standaard verstelling.
Idd. de veerhoogtes controleren. Maar kijk ook eens naar de lengtes van de onderste en bovenste draagarmen. (en eventuele gebreken daaraan)
Veren kunnen optisch intact lijken onder spanning, maar bv. wel de onderste winding missen.

Er is ook niet toevallig een camberkit gemonteerd die verkeerd is afgesteld? (verstelbare onderste draagarmen bv.)

JorenWDG

Bericht door JorenWDG » 30 jan 2015, 12:14

veren lijken indd op het oog gelijk, wel het idee dat op de ene een tekst stond en andere niet (nieuwe veer misschien met meer spanning) had de velg aan andere kant alweer gemonteerd dus kon dat niet meer checken, jammer van het weer wou er graag even naar kijken, ik zal eens even alles nog een keertje nakijken als het weer meezit

JorenWDG

Bericht door JorenWDG » 02 feb 2015, 15:07

opnieuw even de auto op bokjes gezet en beide kanten even hoog, wielen helemaal van de grond, links heeft uitgeveerd een camber van respectievelijk 0,0
rechts heeft dan een redelijk positief camber wat volgens mij zo hoort, alle maten weer bij langs maar lijkt allemaal goed, auto weer terug van de bokjes, even stukje gereden en maar even de wielkasthoogste gemeten, vooraan beide 67 cm van de grond, achter rechts 65,5 cm hoog, en dan links; 64 cm. goeie 1.5 cm hoogteverschil, dit is dus dezelfde kant met het negatief camber en de dieper-in-de-wielkast-liggende wiel, maarja de veren lijken gelijk en schokdempers lijken en voelen niet verkeerd, moet ik nu meer gaan denken aan veerschotels die verkeerd of niet gemonteerd zitten of doorgerot?

bilkert35

Bericht door bilkert35 » 02 feb 2015, 16:53

Er zijn wel 5 verschillende veren voor de E46 aangegeven door stippen met een bepaalde kleur op de veer.
Daar kan het hoogte verschil ook door komen.

I’m trying to crack BMW’s color coding system for their springs. Based on a review of spring photos in the classified section and some guesswork, here’s my working theories:

Front springs –
* M3 springs have 1 yellow stripe
* manual transmissions have 1 white stripe on the sport springs
* auto transmissions have 1 brown or orange stripe on the sport springs
* 330’s have 1 white and 1 red stripe on the sport springs

Rear springs –
* M3 springs have 4 yellow stripes
* 330 sport springs have 3 stripes
* 330 non-sport springs have 2 stripes
* non-330 sport springs have 2 stripes
* non-330 non-sport springs have 1 stripes
* manual transmissions have green stripes on the sport springs
* auto transmissions have blue or white stripes on the sport springs

What will help take a lot of the guesswork out of this would be if people can check the markings on their springs and post it along with some info about their car. On my car for example –
1999 323i sedan sport package manual – front 1 white stripe, rear 2 green stripes

Thanks for any info you can provide!

JorenWDG

Bericht door JorenWDG » 03 feb 2015, 14:49

dankjewel, Ik zal nog eens even de veren nakijken om te checken of een ex-eigenaar met zn heldere verstand maar 1 veer vervangen heeft oid.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 03 feb 2015, 17:01

Meet even de achterste onderste draagarmen, als een hiervan krom is dan krijg je dit ook.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 03 feb 2015, 17:03

Je rechter achterwiel lijkt mij veel te recht te staan (te weinig camber), ik gok dat je rechts achter een kromme draagarm hebt. Die trekt de onderkant van de velg dan naar binnen, met als gevolg dat de bovenkant verder naar buiten staat.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”