E39 525i Witte rook bij veel gas.
E39 525i Witte rook bij veel gas.
Sinds het wat kouder is heb ik last van witte rook als de auto goed warm is gereden en wat meer gas geef dan normaal. als ik op internet zoek zegt iedereen dat het de carter ventilatie is, deze wil ik sowieso op korte termijn aanpakken. maar nu ben ik er achter gekomen dat mijn auto ook ligt koelvloeistof verbruik heeft, echter weet ik niet of dit komt door een lek waar het uitdrupt of door een lekke koppakking waardoor hij het letterlijk verbruikt. Wel weet ik dat de koppakking 2 jaar gelden is vervangen.
Nu is mijn vraag of iemand nog andere ideeën heeft wat het kan zijn of waar het lek kan zitten?
Nu is mijn vraag of iemand nog andere ideeën heeft wat het kan zijn of waar het lek kan zitten?
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Re: E39 525i Witte rook bij veel gas.
Bump?
-
ricky328
De kans is groot dat het toch een lekke koppakking is. Het zelfde is mij ook overkomen. Geen enkel moment heb ik een te hoge motortemperatuur gehad maar toch verloor ik koelvloeistof. De eerste keer na een lange rit op de snelweg en daarna aansluitend een rit door een dorpskern waarbij er bij thuiskomst wat stoom onder de motorkap vandaan kwam. Ik zag een kleine lekkage aan de waterpomp ( deze was nog geen jaar oud). Dus waterpomp vervangen en bij controle bleek de viscose koppeling niet goed te werken dus koelde de motor enkel op de koelvin van de airco. Tevens de koelvloeistof gecontroleerd op CO maar deze verkleurde niet dus geen aanleiding om een lekke koppakking te verdenken. Meteen dus ook maar de viscoskoppeling vervangen, thermostaathuis en thermostaat vervangen. Probleem opgelost.. Echter bij wat lagere buiten temperatuur rookte de motor toch veel stoom via de uitlaat op dezelfde wijze zoals jij beschrijft. Op zich onvoldoende om een lekke koppakking te constateren maar eigenlijk onbewust toch net iets meer dan je zou verwachten bij een motor onder normale omstandigheden. Omdat het echt meteen oploste had ik toch niet het idee dat de koppakking lek zou kunnen zijn. Na een week rook ik echter koelvloeistof in het interieur en rondom de motor zag ik sporen van opgedroogde koelvloeistof. Ik kon zien dat het systeem te veel onder druk kwam te staan en dus een uitweg zocht bij de zwakste schakel. Eerst was dat via de waterpomp en nu via enkele slang aansluitingen en via het kvs reservoir. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en toch de kop er af gehaald. Deze bleek tussen cilinder 4 en 5 krom te zijn en moest gevlakt worden. Dus koppakking en af laten persen, meteen laten compileren of de klepseals nog goed waren en alle slangen vervangen (ook op het blok) zodat alles wat met koeling te maken heeft weer als nieuw is. Controleer ook of je radiator niet bol staat (dit kan voorkomen dat kan ook voorkomen bij het rijden met een lekke koppakking. Nu alle zweer nieuw is stoomt de motor wanneer deze koud is (bij lage buitentemperatuur) slechts kortstondig en bijna niets mee.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groet,
Eric
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groet,
Eric
Radiator ziet er nog als nieuw uit, ik heb echter ook op internet gelezen dat je CCV dezelfde symptomen heeft. het zou bij mij dus ook een combi kunnen zijn van CCV en een lek ergens. echter is t me nu iets te koud om onder mijn auto te gaan liggen om het uit te zoeken. voor nu er maar even mee doorrijden enin de gaten houden. het verlies is overigens echt minimaal!
Mijn wagen blijft ook licht roken hoor met temperaturen onder de 3 graden Celsius, zelfs na 200 km rijden. Wel moet ik daarbij zeggen dat ik een rustige rijder ben, als het niet hoeft en als ik lange afstanden doet kom ik niet boven de 2500 toeren als dat niet nodig is. Daarom denk ik dat de uitlaat ook niet echt heel warm wordt met de lagere temperaturen van een maandje geleden. Verder heb ik geen last van koelvloeistofverlies, althans, niet zoveel wat het roken zou kunnen veroorzaken. Ik heb in anderhalf jaar nog geen kwart litertje bij moeten vullen, en heb toch 30.000km met mijn auto gereden inmiddels. We hebben hetzelfde motorblok overigens.
Ik weet niet hoe het met de E39 zit, maar ik heb twee uitlaatpijpen van vooraan helemaal tot achter, dus genoeg "afstand" om de uitlaatgassen genoeg te laten afkoelen om condensvorming te krijgen. Ik zou me er zelf niet zoveel zorgen om maken, ik durf er bijna om te wedden dat het straks met wat hogere temperaturen weer helemaal weg is.
Carterventilatie ga ik zelf ook nog aanpakken, maar ik heb geen last van overmatig olieverbruik (1L:15.000km), geen last van dikke witte rook (wat toch wel eigenlijk altijd is met een verstopte CVV), geen koelvloeistof bij m'n olie en een heel licht vacuüm aan mijn olievuldop. Controleer deze punten anders ook even, als alles hetzelfde is zal je CVV ook nog vrij goed zijn, al kan vervangen nooit kwaad. Daarom ga ik het in de lente ook doen.
Ik weet niet hoe het met de E39 zit, maar ik heb twee uitlaatpijpen van vooraan helemaal tot achter, dus genoeg "afstand" om de uitlaatgassen genoeg te laten afkoelen om condensvorming te krijgen. Ik zou me er zelf niet zoveel zorgen om maken, ik durf er bijna om te wedden dat het straks met wat hogere temperaturen weer helemaal weg is.
Carterventilatie ga ik zelf ook nog aanpakken, maar ik heb geen last van overmatig olieverbruik (1L:15.000km), geen last van dikke witte rook (wat toch wel eigenlijk altijd is met een verstopte CVV), geen koelvloeistof bij m'n olie en een heel licht vacuüm aan mijn olievuldop. Controleer deze punten anders ook even, als alles hetzelfde is zal je CVV ook nog vrij goed zijn, al kan vervangen nooit kwaad. Daarom ga ik het in de lente ook doen.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
-
ricky328
Carter ventilatie vervangen kan nooit kwaad en kan inderdaad ook wat rook geven. Overigens gaan veel mensen er vanuit dat er bij een lekke koppakking ook de olie of koelvloeistof word aangetast en of da tje een dikke witte rookpluim uit de uitlaat hebt. Dit hoeft echter niet. Het hangt af waar de lek zit. In mijn geval tussen de verbrandingsruimte van cilinder 4 & 5 en een koelkanaal. Ik heb dus geen kvs in de olie gehad of andersom. Het roken leek echt op stoom zoals je zo vaak 's morgens ziet bij auto's op een koude morgen en dit loste ook direct op. Vandaar dat het mij ook niet opviel in de eerste instantie. Zoals gezegd kun je je koelvloeistof (laten) controleren op aanwezigheid van CO. Dit geeft een goede indicatie of je mogelijk een lekke koppakking hebt of niet.
Tja, ik verlies zo goed als geen koelvloeistof, ook is mijn olie prima en loopt het blok als een zonnetje, dus zo lang dat zo blijft laat ik het persoonlijk lekker zo. Overigens zie ik in mijn buurt dat zo goed als iedere BMW 6 cilinder meer dampt in de kou dan de gemiddelde personenauto. Ik heb het zoals gezegd alleen bij temperaturen lager dan 3 graden, met warmere temperaturen heb ik geen damp en geen druppels in of aan de uitlaat.
Maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, zou ik Ricky's advies opvolgen. Lijkt me ook niet echt gek duur?
Maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, zou ik Ricky's advies opvolgen. Lijkt me ook niet echt gek duur?
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
-
BasB
Ik heb een Amerikaan met een 8 cilinder en die rookt als een gek witte rook de eerste minuten als het koud is, toch is de koppakking niet lek.
Ik denk bij jou ook niet, wiite rook impliceert immers dat de koelvloesitof verbrand wordt in de cilinders.
Het lek zou dan vanaf het koelwaterkanaal naar de clinder(s) moeten zijn, dat zou het zwakke punt zijn.
Echter, wanneer de motor afgezet wordt dan staat er nog steeds druk op het systeem, door deze druk zou er koelvloeistof via het lek naar de cilinder moeten moeten lopen, met als gevolg dat wanneer de auto na een tijdje gestart wordt hij even op 5 cilinders loopt omdat het even een paar slagen duurt voordat het water uit de cilinder is.
Laatst was hier iemand op het forum geloof met een flink lek die zijn auto ook startte, er stond zoveel water in dat met starten de drijstang brak, water is niet comprimeerbaar natuurlijk.
maw: Loopt jouw auto in de ochtend met starten ook even onregelmatig?
Ik denk bij jou ook niet, wiite rook impliceert immers dat de koelvloesitof verbrand wordt in de cilinders.
Het lek zou dan vanaf het koelwaterkanaal naar de clinder(s) moeten zijn, dat zou het zwakke punt zijn.
Echter, wanneer de motor afgezet wordt dan staat er nog steeds druk op het systeem, door deze druk zou er koelvloeistof via het lek naar de cilinder moeten moeten lopen, met als gevolg dat wanneer de auto na een tijdje gestart wordt hij even op 5 cilinders loopt omdat het even een paar slagen duurt voordat het water uit de cilinder is.
Laatst was hier iemand op het forum geloof met een flink lek die zijn auto ook startte, er stond zoveel water in dat met starten de drijstang brak, water is niet comprimeerbaar natuurlijk.
maw: Loopt jouw auto in de ochtend met starten ook even onregelmatig?
Bedankt voor alle reacties, ik heb eigenlijk hetzelfde als jou 320ciE46, wel is mijn olie verbruik wat hoger maar dit heeft met een kapotte vanos en CCV te maken. Heb laatst de pijpjes van mijn CCV is bekeken en deze zitten vol met sludge. Dit wordt dus ZSM aangepakt samen met de vanos.
Het stelt me gerust te lezen dat meer auto's dit hebben met dit weer. ik ga er voorlopig ook niet meer naar kijken, het verbruik van koelvloeistof is ook dusdanig laag dat ik me er nu nog even geen zorgen om maak.
Edit: Heb overigens geen problemen met starten sochtends ook niet na een aantal dagen stil te hebben gestaan. ook draait hij perfect stationair, geen dip ofzo.
Het stelt me gerust te lezen dat meer auto's dit hebben met dit weer. ik ga er voorlopig ook niet meer naar kijken, het verbruik van koelvloeistof is ook dusdanig laag dat ik me er nu nog even geen zorgen om maak.
Edit: Heb overigens geen problemen met starten sochtends ook niet na een aantal dagen stil te hebben gestaan. ook draait hij perfect stationair, geen dip ofzo.