Pagina 1 van 2
E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 18:38
door Vintiem
Ik even benieuwd naar het volgende. Ik heb mijn carterfilter vervangen maar ik wil graag wat uitsluiten.
Het doosje bevat twee delen ( uiteraard OEM bij de dealer gehaald), een inzetgedeelte en het deksel. Moet ik het inzetgedeelte op de deksel vastdrukken en plaatsen op het klepdeksel OF moet ik het inzetgedeelte in het klepdeksel plaatsen en dan de deksel monteren? Het resultaat is namelijk niet exact gelijk.
De reden dat ik het vraag is dan ik in korte tijd al weer redelijk wat olie heb staan bij de ingang van de grote turbo. Dit is olie van boven uit het carterontluchtingspijpje. Wil uitsluiten dat dit komt door een mogelijk onjuiste montage
Ik hoor het graag.
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 19:35
door avdakker
Bij de meeste afbeeldingen is het filter in de behuizing geklikt. Lijkt mij ook het meest logische. Bij mijzelf is het een leeg omhulsel zonder filter. Ik heb hem een half jaar geleden nog bekeken maar er valt niks aan op te merken. Mocht je een filter willen vervangen dan zou ikzelf ook kiezen voor klikken in de behuizing. Bij demontage of vervanging is dat het meest eenvoudige en dus voor de hand liggende optie. Maar das mijn gevoel ;-)
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 20:00
door tom_il
Die met de spons is het oude type, deze veroorzaken heel wat problemen.
Hierbij een vergelijk tussen oud en nieuw. Bovenaan oud, onderaan nieuw.

Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 20:10
door Vintiem
De onderste is inderdaad de huidige generatie. Op de foto lijkt het zo zijn dat het losse inzetgedeelte in het deksel gedrukt moet worden.
Thanks.
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 20:18
door Knakkel
tom_il schreef:Die met de spons is het oude type, deze veroorzaken heel wat problemen.
Oh? het nieuwe type werkt bij mij voor geen meter

Ik heb onlangs het oude type gemonteerd om te kijken of dat wat helpt ..
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 20:40
door Vintiem
Wat werkt voor jou niet aan de nieuwe versie?
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 20:58
door Knakkel
Ik ben daar al wat mee bezig geweest, na het nieuwe type vervangen te hebben voor een nieuw type had ik nog steeds dit:
viewtopic.php?f=120&t=33522&start=75#p546658
Ik had hierbij alleen het filterelement vervangen, nu heb ik het hele huis vervangen (filter oud type plus de klep).
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 03 jan 2015, 21:17
door tom_il
Oude type zou ik nooit plaatsen. Dit heeft heel wat problemen veroorzaakt.
Ben je niet iets aan het oplossing wat een andere oorzaak heeft ?
Zoek maar eens op rond het oude type, dit wil je echt niet in je wagen hebben.
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 04 jan 2015, 00:55
door Knakkel
Nou breng je me weer aan het twijfelen, Tom.
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 04 jan 2015, 11:31
door Bart70
Ik denk idd dat Tom_il gelijk heeft Knakkel, de oude versie lees je heel veel problemen over dus zou die nooit meer plaatsen en jouw probleem ergens anders gaan zoeken
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 04 jan 2015, 14:04
door gk5
Bart70 schreef:Ik denk idd dat Tom_il gelijk heeft Knakkel, de oude versie lees je heel veel problemen over dus zou die nooit meer plaatsen en jouw probleem ergens anders gaan zoeken
Denk ik ook.

Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 04 jan 2015, 14:04
door Knakkel
Ja maar waar moet ik dat zoeken dan jongens ...
Ik heb na het olieverversen en 15dkm gereden te hebben iets meer als een halve liter bijgevuld. Nette cijfers vind ik zelf. Toch is duidelijk te zien dat er redelijk wat olie zich bevindt na het filter/carterventilatie-kanaal en ook in de turboslangen en intercooler.
Vorig jaar heb ik alles schoongemaakt en uitgespoeld, turbo's gecontroleerd op speling ... echt alles heb ik nagelopen. Ik kreeg bij aanschaft de onderhoudshistorie erbij met een rekening van vervangen turbo's bij 190dkm, ben nu een kleine 40dkm verder dus die kunnen we uitsluiten.
Het enige wat nog overblijft is dan verkeerde olie? Ik zal eens kijken wat er nu in zit ...
Edit: En zo te zien heeft TS dit zelfde probleem

Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 04 jan 2015, 18:22
door Vintiem
Bij mij idem, ook alles vervangen en nog steeds olie in de grote turbo, intercooler en slangen. Snap er geen jota van.
Vandaag trouwens bij Gregor (gk5) langs geweest. Hij heeft ervoor gezorgd dat alles wat ik afgelopen tijd heb vervangen netjes is aangemeld op de auto en ingeleerd. Tevens turbo drukken, LMM, cylinders tijdens het rijden uitgelezen en goed bevonden. De motor loopt nu echt heel erg goed, al hadden waarschijnlijk veel mensen dit niet eens gemerkt. Ik wel en ben er erg blij mee. Thanks Gregor
Mijn probleem, kortweg gezegd het relatief veel toeren maken en daarbij niet de juiste snelheidstoename en niet direct op het gaspedaal reageren is nog niet helder. Dit viel Gregor ook gelijk op. Daar moeten we verder naar zoeken.
Gedacht wordt aan:
- bak/koppelomvormer
- tuning, al zou dit wel een beetje opmerkelijk zijn want de auto heeft het met tuning welgeteld 3 weken fantastisch gedaan. En nee dit was niet direct nadat de tuning erop is gekomen. Pas later toen ik de EGR slang eraf getrokken had. Echter dit trucje werkt ook niet meer.
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 04 jan 2015, 18:37
door avdakker
Ik gooi er om de 10K een liter bij. Heb dan best wel een assertieve rijstijl dus kijk er niet echt van op. Van mij mag dat best nog wel.
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Geplaatst: 04 jan 2015, 18:50
door gk5
Vintiem schreef:Bij mij idem, ook alles vervangen en nog steeds olie in de grote turbo, intercooler en slangen. Snap er geen jota van.
Vandaag trouwens bij Gregor (gk5) langs geweest. Hij heeft ervoor gezorgd dat alles wat ik afgelopen tijd heb vervangen netjes is aangemeld op de auto en ingeleerd. Tevens turbo drukken, LMM, cylinders tijdens het rijden uitgelezen en goed bevonden. De motor loopt nu echt heel erg goed, al hadden waarschijnlijk veel mensen dit niet eens gemerkt. Ik wel en ben er erg blij mee. Thanks Gregor
Mijn probleem, kortweg gezegd het relatief veel toeren maken en daarbij niet de juiste snelheidstoename en niet direct op het gaspedaal reageren is nog niet helder. Dit viel Gregor ook gelijk op. Daar moeten we verder naar zoeken.
Gedacht wordt aan:
- bak/koppelomvormer
- tuning, al zou dit wel een beetje opmerkelijk zijn want de auto heeft het met tuning welgeteld 3 weken fantastisch gedaan. En nee dit was niet direct nadat de tuning erop is gekomen. Pas later toen ik de EGR slang eraf getrokken had. Echter dit trucje werkt ook niet meer.
Mvg,
Vincent
Bedankt Vincent
