E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Ik even benieuwd naar het volgende. Ik heb mijn carterfilter vervangen maar ik wil graag wat uitsluiten.
Het doosje bevat twee delen ( uiteraard OEM bij de dealer gehaald), een inzetgedeelte en het deksel. Moet ik het inzetgedeelte op de deksel vastdrukken en plaatsen op het klepdeksel OF moet ik het inzetgedeelte in het klepdeksel plaatsen en dan de deksel monteren? Het resultaat is namelijk niet exact gelijk.
De reden dat ik het vraag is dan ik in korte tijd al weer redelijk wat olie heb staan bij de ingang van de grote turbo. Dit is olie van boven uit het carterontluchtingspijpje. Wil uitsluiten dat dit komt door een mogelijk onjuiste montage
Ik hoor het graag.
Mvg,
Vincent
Het doosje bevat twee delen ( uiteraard OEM bij de dealer gehaald), een inzetgedeelte en het deksel. Moet ik het inzetgedeelte op de deksel vastdrukken en plaatsen op het klepdeksel OF moet ik het inzetgedeelte in het klepdeksel plaatsen en dan de deksel monteren? Het resultaat is namelijk niet exact gelijk.
De reden dat ik het vraag is dan ik in korte tijd al weer redelijk wat olie heb staan bij de ingang van de grote turbo. Dit is olie van boven uit het carterontluchtingspijpje. Wil uitsluiten dat dit komt door een mogelijk onjuiste montage
Ik hoor het graag.
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??

Bij de meeste afbeeldingen is het filter in de behuizing geklikt. Lijkt mij ook het meest logische. Bij mijzelf is het een leeg omhulsel zonder filter. Ik heb hem een half jaar geleden nog bekeken maar er valt niks aan op te merken. Mocht je een filter willen vervangen dan zou ikzelf ook kiezen voor klikken in de behuizing. Bij demontage of vervanging is dat het meest eenvoudige en dus voor de hand liggende optie. Maar das mijn gevoel ;-)
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Die met de spons is het oude type, deze veroorzaken heel wat problemen.
Hierbij een vergelijk tussen oud en nieuw. Bovenaan oud, onderaan nieuw.

Hierbij een vergelijk tussen oud en nieuw. Bovenaan oud, onderaan nieuw.

525d E61 2007 pre-LCI
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
De onderste is inderdaad de huidige generatie. Op de foto lijkt het zo zijn dat het losse inzetgedeelte in het deksel gedrukt moet worden.
Thanks.
Mvg,
Vincent
Thanks.
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Oh? het nieuwe type werkt bij mij voor geen metertom_il schreef:Die met de spons is het oude type, deze veroorzaken heel wat problemen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Wat werkt voor jou niet aan de nieuwe versie?
Mvg,
Vincent
Mvg,
Vincent
Laatst gewijzigd door Bart70 op 03 jan 2015, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Ik ben daar al wat mee bezig geweest, na het nieuwe type vervangen te hebben voor een nieuw type had ik nog steeds dit: viewtopic.php?f=120&t=33522&start=75#p546658
Ik had hierbij alleen het filterelement vervangen, nu heb ik het hele huis vervangen (filter oud type plus de klep).
Ik had hierbij alleen het filterelement vervangen, nu heb ik het hele huis vervangen (filter oud type plus de klep).
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Oude type zou ik nooit plaatsen. Dit heeft heel wat problemen veroorzaakt.
Ben je niet iets aan het oplossing wat een andere oorzaak heeft ?
Zoek maar eens op rond het oude type, dit wil je echt niet in je wagen hebben.
Ben je niet iets aan het oplossing wat een andere oorzaak heeft ?
Zoek maar eens op rond het oude type, dit wil je echt niet in je wagen hebben.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Nou breng je me weer aan het twijfelen, Tom.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Ik denk idd dat Tom_il gelijk heeft Knakkel, de oude versie lees je heel veel problemen over dus zou die nooit meer plaatsen en jouw probleem ergens anders gaan zoeken
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Denk ik ook.Bart70 schreef:Ik denk idd dat Tom_il gelijk heeft Knakkel, de oude versie lees je heel veel problemen over dus zou die nooit meer plaatsen en jouw probleem ergens anders gaan zoeken
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Ja maar waar moet ik dat zoeken dan jongens ...
Ik heb na het olieverversen en 15dkm gereden te hebben iets meer als een halve liter bijgevuld. Nette cijfers vind ik zelf. Toch is duidelijk te zien dat er redelijk wat olie zich bevindt na het filter/carterventilatie-kanaal en ook in de turboslangen en intercooler.
Vorig jaar heb ik alles schoongemaakt en uitgespoeld, turbo's gecontroleerd op speling ... echt alles heb ik nagelopen. Ik kreeg bij aanschaft de onderhoudshistorie erbij met een rekening van vervangen turbo's bij 190dkm, ben nu een kleine 40dkm verder dus die kunnen we uitsluiten.
Het enige wat nog overblijft is dan verkeerde olie? Ik zal eens kijken wat er nu in zit ...
Edit: En zo te zien heeft TS dit zelfde probleem
Ik heb na het olieverversen en 15dkm gereden te hebben iets meer als een halve liter bijgevuld. Nette cijfers vind ik zelf. Toch is duidelijk te zien dat er redelijk wat olie zich bevindt na het filter/carterventilatie-kanaal en ook in de turboslangen en intercooler.
Vorig jaar heb ik alles schoongemaakt en uitgespoeld, turbo's gecontroleerd op speling ... echt alles heb ik nagelopen. Ik kreeg bij aanschaft de onderhoudshistorie erbij met een rekening van vervangen turbo's bij 190dkm, ben nu een kleine 40dkm verder dus die kunnen we uitsluiten.
Het enige wat nog overblijft is dan verkeerde olie? Ik zal eens kijken wat er nu in zit ...
Edit: En zo te zien heeft TS dit zelfde probleem
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Bij mij idem, ook alles vervangen en nog steeds olie in de grote turbo, intercooler en slangen. Snap er geen jota van.
Vandaag trouwens bij Gregor (gk5) langs geweest. Hij heeft ervoor gezorgd dat alles wat ik afgelopen tijd heb vervangen netjes is aangemeld op de auto en ingeleerd. Tevens turbo drukken, LMM, cylinders tijdens het rijden uitgelezen en goed bevonden. De motor loopt nu echt heel erg goed, al hadden waarschijnlijk veel mensen dit niet eens gemerkt. Ik wel en ben er erg blij mee. Thanks Gregor
Mijn probleem, kortweg gezegd het relatief veel toeren maken en daarbij niet de juiste snelheidstoename en niet direct op het gaspedaal reageren is nog niet helder. Dit viel Gregor ook gelijk op. Daar moeten we verder naar zoeken.
Gedacht wordt aan:
- bak/koppelomvormer
- tuning, al zou dit wel een beetje opmerkelijk zijn want de auto heeft het met tuning welgeteld 3 weken fantastisch gedaan. En nee dit was niet direct nadat de tuning erop is gekomen. Pas later toen ik de EGR slang eraf getrokken had. Echter dit trucje werkt ook niet meer.
Mvg,
Vincent
Vandaag trouwens bij Gregor (gk5) langs geweest. Hij heeft ervoor gezorgd dat alles wat ik afgelopen tijd heb vervangen netjes is aangemeld op de auto en ingeleerd. Tevens turbo drukken, LMM, cylinders tijdens het rijden uitgelezen en goed bevonden. De motor loopt nu echt heel erg goed, al hadden waarschijnlijk veel mensen dit niet eens gemerkt. Ik wel en ben er erg blij mee. Thanks Gregor
Mijn probleem, kortweg gezegd het relatief veel toeren maken en daarbij niet de juiste snelheidstoename en niet direct op het gaspedaal reageren is nog niet helder. Dit viel Gregor ook gelijk op. Daar moeten we verder naar zoeken.
Gedacht wordt aan:
- bak/koppelomvormer
- tuning, al zou dit wel een beetje opmerkelijk zijn want de auto heeft het met tuning welgeteld 3 weken fantastisch gedaan. En nee dit was niet direct nadat de tuning erop is gekomen. Pas later toen ik de EGR slang eraf getrokken had. Echter dit trucje werkt ook niet meer.
Mvg,
Vincent
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Ik gooi er om de 10K een liter bij. Heb dan best wel een assertieve rijstijl dus kijk er niet echt van op. Van mij mag dat best nog wel.
Een dotje gas met de bimmer in de morgen, is wederom een dag zonder zorgen.
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Recente bimmer G31 520i M touring 185pk 290nM
Vorige bimmer F11 520D M touring 225pk 440nM
Vorige bimmer E61 530D M touring 275pk 600nM
Re: E61 535d carterfilter vervangen, juiste montage??
Bedankt VincentVintiem schreef:Bij mij idem, ook alles vervangen en nog steeds olie in de grote turbo, intercooler en slangen. Snap er geen jota van.
Vandaag trouwens bij Gregor (gk5) langs geweest. Hij heeft ervoor gezorgd dat alles wat ik afgelopen tijd heb vervangen netjes is aangemeld op de auto en ingeleerd. Tevens turbo drukken, LMM, cylinders tijdens het rijden uitgelezen en goed bevonden. De motor loopt nu echt heel erg goed, al hadden waarschijnlijk veel mensen dit niet eens gemerkt. Ik wel en ben er erg blij mee. Thanks Gregor![]()
![]()
Mijn probleem, kortweg gezegd het relatief veel toeren maken en daarbij niet de juiste snelheidstoename en niet direct op het gaspedaal reageren is nog niet helder. Dit viel Gregor ook gelijk op. Daar moeten we verder naar zoeken.
Gedacht wordt aan:
- bak/koppelomvormer
- tuning, al zou dit wel een beetje opmerkelijk zijn want de auto heeft het met tuning welgeteld 3 weken fantastisch gedaan. En nee dit was niet direct nadat de tuning erop is gekomen. Pas later toen ik de EGR slang eraf getrokken had. Echter dit trucje werkt ook niet meer.
Mvg,
Vincent
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

