Tellercombinatie vervangen, kilometerstand

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
wbroekman

Tellercombinatie vervangen, kilometerstand

Bericht door wbroekman » 24 dec 2014, 17:48

hallo,

Sinds oktober ben ik in het bezit van een mooie, originele Boston grun E36 318i Cabrio (bouwjaar 1995).

Sindsdien aardig wat problemen tegengekomen die de vorige eigenaar al dan niet wist. Omdat ik de BMW graag origineel hou en het mijn dagelijkse auto is - plus dat het een zakelijke auto is - heb ik het onderhoud tot nu toe bij een merkdealer laten uitvoeren. Duur, maar goed. Inmiddels nieuwe schokdempers, veerpoten, rubbers, radiateur, viscokoppeling, thermostaat, waterpomp, schijven en blokken voor en motorsteunen. Rijdt als nieuw.

Het meest irritante probleem betrof echter de tellercombinatie - viel regelmatig en steeds vaker uit. Een bekend euvel en een tellerrevisie heeft niet geholpen. Omdat ik de kilometerstand van de auto graag wil houden aardig wat uitzoekwerk gedaan naar de (on)mogelijkheden. Uiteindelijk besloten om er een nieuwe in te laten zetten omdat ik begreep dat in auto's t/m 1995 alleen zó de kilometerstand overgezet kon worden. De merkdealer bevestigde dat. Inmiddels zit er een nieuwe teller in en tot mijn schrik is de kilometerstand toch niet meegekomen. De monteurs meldden dat "het niet wilde". Stoor ik me mateloos aan. De exacte reden is mij niet bekend. Zelf ook het trucje via de clustertests geprobeerd (reset knop ingedrukt houden bij contact aan, test 15 ontgrendelen en dan test 9 uitvoeren, zie internet). Geen resultaat, display vertoont --------- en km stand (nu 84 ofzo) blijft staan.

Omdat ik zoveel tegenstrijdige verhalen hoor, hier graag advies of ervaringen. Is het nu mogelijk om de kilometerstand over te zetten / aan te passen (legaal) en en zo ja, hoe? De dealer gaat ook nog kijken of er een oplossing is. Zij meldden ook dat er mogelijk al eerder een andere teller ingekomen is. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft.

Of moet ik me er gewoon bij neerleggen en bij een eventuele verkoop de factuur overhandigen van de vervanging met vermelding van de "echte" stand? Ik wil niet de indruk wekken dat er geklooid is aan de auto.

Bedankt voor de tips.

ClOwN

Re: Tellercombinatie vervangen, kilometerstand

Bericht door ClOwN » 24 dec 2014, 18:56

Bij mij was het een aantal jaar geleden helaas ook niet mogelijk (bouwjaar 92)
Bmw e36 316 Sedan verkocht
Bmw e36 318IS Coupe verkocht
Bmw e36 325 Coupe verkocht
Bmw e87 116 in bezit

niessenxl

Re: Tellercombinatie vervangen, kilometerstand

Bericht door niessenxl » 25 dec 2014, 10:21

?Ik weet niet waar je vandaan komt?

Maar hier in de regio Geleen zit iemand die kan km-stand correcties uitvoeren. Dit wil zeggen dat de beste man met een apparaatje elke gewenste km-stand op jou teller kan toveren! Kosten hiervoor €30,-
Er zullen vast en zeker her en der door het land meerdere van deze bedrijven zitten.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”