koelsysteem probleem opgelost!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
haan123

koelsysteem probleem opgelost!

Bericht door haan123 » 27 okt 2014, 17:34

Hallo,

ik heb een Bmw 523i uit 1997.

nu heb ik een koelsysteem probleem.

vorige week wilde ik vanaf mijn werk naar huis rijden,
toen ik mijn auto starte zij hij gelijk dat ik het koelvloeistof niveau moest controleren.
ik daar naar gekeken en tot mijn verbazing was hij helemaal leeg.
dus ik koelvloeistof geregeld en bijgevuld.

ik vertrouwde het niet dus wilde ik het systeem opnieuw ontluchten maar tot mijn verbazing was alles nog goed ontlucht, dan toch maar langs de garage om op een lek te laten controleren, zo gezegt zo gedaan, toen zagen zij inderdaad een paar minimale lekkages maar die kwamen volgens hen omdat er teveel druk op het systeem zou staan.

de oorzaak wisten zij niet precies maar er konden verschillende dingen mis zijn,

1. thermostaat, die heb ik gecontroleert en die gaat gewoon open en dicht, en alle slangen worden even warm.
2. de reservoir dop, die heb ik toen vervangen.
3. de viscokoppeling, heb ik nog niet vervangen maar motor loopt niet warm ook niet in de file ofzo dus lijkt mij een raar verhaal? maar mischien heb ik het mis?
4. de koppakking, maar ik vindt geen sporen van olie in de koelvloeistof en ook niet andersom, plus er komt niet echt extreem veel rook uit de uitlaat, en de auto rijd verder normaal.

kunnen jullie mij misschien verder helpen?

Update, inmiddels heb ik de viscokoppeling vervangen geen resultaat.
en nu wil het systeem zich opeens niet meer ontluchten!!??
ik blijf het raar vinden dat als ik er door de wijk een stukje mee ga rijden dat hij goed rijd!

Opgelost!!
Uiteinderlijk blijkt het probleem te liggen aan het ontluchtings boutje op de radiateur.
Deze bleek niet goed aftedichten waardoor er lucht werd aangezogen.

groet, Rens

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”