Motor trilt en geeft harde klappen..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
la_pima

Motor trilt en geeft harde klappen..

Bericht door la_pima » 06 okt 2014, 10:03

Beste forumleden.

Ik ben een paar dagen geleden naar Duitsland geweest om te kijken wat de topsnelheid is van mijn E60 525i 193pk.
Op de terugweg naar Nederland even gestopt bij een tankstation om wat te drinken te halen en me motor valt opeens uit en de motor begon hevig te trillen. Stationair schommelt de toerental tussen 700 en 2000 toeren en valt ook telkens uit. Daarbij komen er hevige tikken en klappen uit de motor. Bij snelheden boven de 120 merk je bijna niks van de trillingen en loopt de motor soepel. Zodra je daaronder komt begint de auto te trillen en te shokken.
Tot mijn verbazing werken de remmen ook niet meer bij snelheden onder 20km/h. Als ik een beetje met mijn koppeling speel en de toerental boven de 3000 houd dan werken de remmen wel weer :roll:
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn..? Ik heb overigens geen vermogen verlies als ik alleen maar plankgas ga.
De auto staat nu bij de BMW dealer voor een diagnose, want verder rijden leek mij geen goed idee.
Ik heb niet zoveel verstand van auto's maar zouden onderstaand hier een rol in spelen..?

-LMM
-Gasklep
-Valse lucht
-Nokkenas
-Bobine
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i

la_pima

Re: Motor trilt en geeft harde klappen..

Bericht door la_pima » 06 okt 2014, 11:50

Ik ben net gebeld door de BMW dealer. Ze hebben geconstateerd dat mijn DISA Klep kapot is gegaan. Kosten..... 680,- euro. Ze weten niet of er nog verdere schade is ontstaan door dit probleem. Volgens hun is dit gekomen door een kortsluiting. Er zijn een paar zekeringen eruit geklapt.
# E46 318CI M-Pakket
# E60 525i

525i

Re: Motor trilt en geeft harde klappen..

Bericht door 525i » 06 okt 2014, 20:46

als het de alleen disa klep is dan vindt ik dit vrij duur.
Normaal zit deze rond de 175 ex btw.
Kijk even op youtube en je zult zien dat deze niet zeer moeilijk te vervangen is.

Laat even weten of het alleen de disa klep was of ook wat anders.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”