accu verkeer ingeleerd?
Geplaatst: 24 aug 2014, 19:01
Recentelijk heb ik problemen met mijn CCC gehad. Ik had geen geluid. Dat begon met de situatie waarbij de CCC geheel niet opstartte. Inmiddels is na een software update de audio weer terug. Af-en-toe valt mijn systeem alleen uit en af-en-toe start de CCC niet op. In mijn zoektocht ben ik op het volgende gestuit:
- Als mijn motor loopt geeft mijn dynamo keurig 13,8V af.
- Als ik mijn acculader (Ctec XS3600) aan de accu koppel, dan geeft mijn acculader maximaal 12,6V af. Sluit ik mijn lader aan mijn andere auto aan, dan geeft hij 13,8V af.
- Ik heb zojuist de min-pool van mijn accu los gehaald en als ik mijn lader dan eraan koppel, dan geeft hij wel 13,25V af.
De accu is een maand oud. Ik ben ermee naar Italiƫ gereden en hij is pas ingeleerd nadat hij terug is van vakantie. Nu is mijn vraag aan jullie: kan de accu in deze korte periode "defect" geraakt zijn omdat hij nog niet is ingeleerd? En, kan mijn BMW dealer het inleren verkeerd hebben uitgevoerd waardoor er iets vreemds in mijn systeem aan de hand is? Ik heb voor de zekerheid de IBS kabel een paar dagen geleden losgekoppeld om te testen of de IBS-sensor mogelijk stuk is. Maar het vreemde is dus dat mijn acculader minder voltage afgeeft op deze accu c.q. deze auto dan bij een andere auto (ik heb de lader op twee andere auto's getest. In beide situaties gaf hij 13,8V af).
Een aanvulling: de lader staat weer een tijdje aan de auto. De laadstroom gaat geleidelijk omhoog en komt boven 13V (ik heb o.a. 13,4 V gezien. Als ik de IBS kabel aansluit daalt mijn laadstroom naar 12,4/12,6. Haal ik deze kabel eraf, dan stijgt de laadstroom naar boven de 13V. De IBS kabel lijkt dus sowieso iets vreemds te doen?
- Als mijn motor loopt geeft mijn dynamo keurig 13,8V af.
- Als ik mijn acculader (Ctec XS3600) aan de accu koppel, dan geeft mijn acculader maximaal 12,6V af. Sluit ik mijn lader aan mijn andere auto aan, dan geeft hij 13,8V af.
- Ik heb zojuist de min-pool van mijn accu los gehaald en als ik mijn lader dan eraan koppel, dan geeft hij wel 13,25V af.
De accu is een maand oud. Ik ben ermee naar Italiƫ gereden en hij is pas ingeleerd nadat hij terug is van vakantie. Nu is mijn vraag aan jullie: kan de accu in deze korte periode "defect" geraakt zijn omdat hij nog niet is ingeleerd? En, kan mijn BMW dealer het inleren verkeerd hebben uitgevoerd waardoor er iets vreemds in mijn systeem aan de hand is? Ik heb voor de zekerheid de IBS kabel een paar dagen geleden losgekoppeld om te testen of de IBS-sensor mogelijk stuk is. Maar het vreemde is dus dat mijn acculader minder voltage afgeeft op deze accu c.q. deze auto dan bij een andere auto (ik heb de lader op twee andere auto's getest. In beide situaties gaf hij 13,8V af).
Een aanvulling: de lader staat weer een tijdje aan de auto. De laadstroom gaat geleidelijk omhoog en komt boven 13V (ik heb o.a. 13,4 V gezien. Als ik de IBS kabel aansluit daalt mijn laadstroom naar 12,4/12,6. Haal ik deze kabel eraf, dan stijgt de laadstroom naar boven de 13V. De IBS kabel lijkt dus sowieso iets vreemds te doen?