N42 lekkage. ten einde raad

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Yoricktemebel » 19 aug 2014, 19:40

Hallo leden.

mijn blok blijft maar lekken, de lekkage bevindt zich link voor.
de olie bevindt zich op de carterpan aan de zijkant waar de olie pijlstok in de carterpan gaat.
hierbij een lijstje met wat onlangs vervangen is:
carterpan pakking
Kleppendeksel pakking
afdichting vacuüm pomp
oliefilterhuis pakking
carterventilatie
o ringen pakkingen inlaat spruitstuk

Ik hoop dat hier iemand is wie mij hiermee kan helpen
E91 325i gechipt naar 277pk

menno75

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door menno75 » 20 aug 2014, 11:21

ook zo een lek bak ;-)

links als je dus achter stuur zit bedoel je, pakkingkje van buisje waar peilstok ingaat?

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Yoricktemebel » 20 aug 2014, 11:34

Ja links als je achter het stuur zit
Een kammaraad is laatst met de pijlstok gelijder bezig geweest maar kreeg hem er niet uit. Zaten wat slangen van de airco in de weg. De rubber o ring die tussen de pijlstok geleider en carterpan zit kwam er wel in 2 delen uit. Maar omdat we de geleider er niet uit kregen heeft me kammaraad het helemaal dicht gemaakt met vloeibare pakking. Dan zou het opzich toch ook dicht moeten zijn?
E91 325i gechipt naar 277pk

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door hj2 » 20 aug 2014, 11:49

... niet als beide delen niet brand en brandschoon waren.
Ik zou die oliepeilstokbuis er toch uithalen, schoonmaken en die ring vervangen!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Yoricktemebel » 20 aug 2014, 12:13

De delen zijn wel schoongemaakt met remreiniger.
Maar de pijlstok buis kregen we er geen van beiden uit. Dat kan lijkt mij alleen als ik leidingen van de airco los haal.
E91 325i gechipt naar 277pk

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door rob75 » 21 aug 2014, 08:19

Volgens TIS moet je de onderste koppeling van de stuurinrichting losmaken. Verder het luchtfilter en een aantal slangen van CCV.
Volgens mij zitten de aircoslangen aan de andere kant. Wat daar wel loopt is de stuurbekrachtiging.

De peilstok moet je er in de richting van de klok draaiend uit kunnen halen.

Succes,
Rob

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Yoricktemebel » 21 aug 2014, 11:16

Stuur bekrachtiging zit bij mij rechts en airco links.
Maar ik zal het eens proberen rob
E91 325i gechipt naar 277pk

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door rob75 » 21 aug 2014, 12:40

Sorry, had over het "pre-facelift" in je onderschrift gelezen. Je hebt nog een M43 motor dan.

Bij die is het volgens mij heel eenvoudig, beugel bovenop losmaken (cilinderkop) en dan de buis omhoog trekken. Waarschijnlijk wel eerst de peilstok eruit halen.

Succes,
Rob

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Yoricktemebel » 21 aug 2014, 16:27

Nee rob ik heb wel een N42 blok een pre facelift model met een facelift motor is 2 of 3 jaar zo in productie geweest
E91 325i gechipt naar 277pk

rob75
Berichten: 1003
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door rob75 » 21 aug 2014, 19:44

Ik dacht dat Italianen dingen door elkaar maakten .... Kennelijk zijn die Beijers er ook goed in. Ok.

Dan nog, zou de buis er gewoon uit moeten komen. Pas als je het hele carter demonteert heb je meer ruimte nodig. Nogmaals, volgens TIS met een N42, boutje los (op spruitstuk) en met de klok meedraaien, moet ie loskomen. Misschien ook de peilstok eerst verwijderen?

Succes,
Rob

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Yoricktemebel » 21 aug 2014, 19:57

Ja de peilstok was toen er ook al uit. Ik zal het morgen nog eens proberen. De olie lijkt idd van die aansluiting te komen
E91 325i gechipt naar 277pk

seemiih2
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 sep 2014, 20:16

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door seemiih2 » 13 sep 2014, 20:23

Hallo,

Ik heb een bmw e46 316ti n42 uit 2001, motor rookt koud veel en warm als je gas geeft ,geeft die blauw wit achtige rook. Olie verbruikt die overdreven veel , elke 1,5 week bijvullen. Is dit een probleem van de carter ventilatie? Want ik had het ook vorig jaar met mijn e46 320td ook compact uit 2001,dat was ook de carterventilatie dat ik een nieuwe versie carterventilatie gekocht had was de probleem weg? Wie kan me helpen?

vegito
Berichten: 685
Lid geworden op: 02 nov 2007, 00:51

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door vegito » 13 sep 2014, 20:46

Kan zijn maar ik gok op klepseals..

het is of carterventilatie of klepseals.

Het laatste is best prijzig ik denk uiteindelijke dat elke N42 motor dit probleem gaat krijgen of heeft.

N42 motor is misschien wel de slechte motor ooit gemaakt door BMW.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Holographic91

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Holographic91 » 14 sep 2014, 16:33

De opvolgers zijn niet veel beter hoor, N54 6 cilinder kun je ook de kop ervan late demonteren, zit een fout in. Deze gaan ook ratelen als een traktor. Het is allemaal niet meer degelijk, alleen als je lange stukken rijdt kunnen ze flink wat km aan.

Yoricktemebel
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2013, 16:39

Re: N42 lekkage. ten einde raad

Bericht door Yoricktemebel » 15 sep 2014, 09:14

Alles is nu al opgelost. Hij lekt niet meer en hij loopt nu ook supper. Nu hopen dat dit ook zo blijft
E91 325i gechipt naar 277pk

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”