E91 320D al aan 4de turbo toe......
E91 320D al aan 4de turbo toe......
Ik post de vraag hier voor een vriend ban mij.
Rij zelf een E46 330I Touring uit 2004 maar hier gaat het om een E91 320D uit 2006.
Auto is nieuw gekocht nog steeds bij de 1ste eigenaar en heeft bij +/-160.000 km een nieuwe Turbo gekregen. Op zich geen probleem. Maar inmiddels is gisteren bij een KMstand van 240.000 km de 4de turbo Kapot gegaan !!! Binnen 80.000 km dus 2 turbo's vervangen en nu word er gezegd dat de 4de ook weer kapot is. Klopt volgens mij wel, Auto heeft totaal geen vermogen meer, en volgens mijn vriend voelt het ook net als de vorige keren.
De turbo's zijn altijd originele turbo's geweest maar wel geplaatst/gemonteerd door een Niet-dealer. Een ventje zeg maar.
Ik heb totaal geen ervaring met E91 maar mij lijkt het dat de oorzaak van het Turbo falen steeds niet weggenomen is. Hoewel het "ventje" wel zegt dat hij steeds alles gecontroleerd heeft. Ik denk zelf aan een gedeeltelijk verstopte olieleiding/doorvoer of iets dergelijks, maar als gezegd heb met E90 totaal geen ervaring.
Zijn er mensen die hiervoor tips ervaringen hebben ons wellicht op het juiste spoor kunnen zetten ??
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Mvrgr,
Edward
Rij zelf een E46 330I Touring uit 2004 maar hier gaat het om een E91 320D uit 2006.
Auto is nieuw gekocht nog steeds bij de 1ste eigenaar en heeft bij +/-160.000 km een nieuwe Turbo gekregen. Op zich geen probleem. Maar inmiddels is gisteren bij een KMstand van 240.000 km de 4de turbo Kapot gegaan !!! Binnen 80.000 km dus 2 turbo's vervangen en nu word er gezegd dat de 4de ook weer kapot is. Klopt volgens mij wel, Auto heeft totaal geen vermogen meer, en volgens mijn vriend voelt het ook net als de vorige keren.
De turbo's zijn altijd originele turbo's geweest maar wel geplaatst/gemonteerd door een Niet-dealer. Een ventje zeg maar.
Ik heb totaal geen ervaring met E91 maar mij lijkt het dat de oorzaak van het Turbo falen steeds niet weggenomen is. Hoewel het "ventje" wel zegt dat hij steeds alles gecontroleerd heeft. Ik denk zelf aan een gedeeltelijk verstopte olieleiding/doorvoer of iets dergelijks, maar als gezegd heb met E90 totaal geen ervaring.
Zijn er mensen die hiervoor tips ervaringen hebben ons wellicht op het juiste spoor kunnen zetten ??
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Mvrgr,
Edward
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Als je wagen turbo's gaat eten, wordt dat een dure aangelegenheid...
Wat helpt is achterhalen WAT er dan kapot is aan de 4 voorgaande turbo's. Lagers? Compressor? Turbine?
Qua faalmechanismen denk ik aan:
1. Gebrekkige smering (oliecircuit / druk)
2. Gebrekkige koeling) ( Koelcircuit / druk)
3. Gebrekkige filtering (Luchtfilter / aanzuigbuizen e.c.)
4. Gebrekkige montage (spanningen / trillingen)
Wat helpt is achterhalen WAT er dan kapot is aan de 4 voorgaande turbo's. Lagers? Compressor? Turbine?
Qua faalmechanismen denk ik aan:
1. Gebrekkige smering (oliecircuit / druk)
2. Gebrekkige koeling) ( Koelcircuit / druk)
3. Gebrekkige filtering (Luchtfilter / aanzuigbuizen e.c.)
4. Gebrekkige montage (spanningen / trillingen)
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
- patjuh1978
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 15:37
- Locatie: Zeewolde
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Zie het zo : Als je twee soldaten hebt waarvan een uber elite en de ander zo slecht als poep dan is de rug van de slechte goed gedekt en die van de goede totaal niet.
Ik vermoed dat je turbo kapot gaat omdat iets anders ervoor zorgt dat hij niet goed gebruikt wordt..
Ik vermoed dat je turbo kapot gaat omdat iets anders ervoor zorgt dat hij niet goed gebruikt wordt..
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Misschien tijd om een nieuwe garage te nemen?
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Een turbo moet je op een bepaalde manier monteren.
Als je de oude turbo's hebt dan zou ik die laten analyseren door een turbo revisie bedrijf. Als je uit de buurt komt dan kan ik het ook voor je doen.
Als je de oude turbo's hebt dan zou ik die laten analyseren door een turbo revisie bedrijf. Als je uit de buurt komt dan kan ik het ook voor je doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Heren,
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Helemaal mee eens het moet iets zijn dat niet goed is waardoor de Turbo's steeds kapot gaan. Smering / Koeling / Montage en/of een combinatie daarvan. Van de vorige Turbo's kan ik niet meer achterhalen wat schade was. Van deze wel dus. Daar leren we misschien IDD wat van !
Bedankt voor de tips(s). Meer zijn welkom
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Helemaal mee eens het moet iets zijn dat niet goed is waardoor de Turbo's steeds kapot gaan. Smering / Koeling / Montage en/of een combinatie daarvan. Van de vorige Turbo's kan ik niet meer achterhalen wat schade was. Van deze wel dus. Daar leren we misschien IDD wat van !
Bedankt voor de tips(s). Meer zijn welkom
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
De turbo is dus al een aantal keren vervangen door een originele turbo zegt men, is dit een nieuwe geweest of elke keer een exemplaar van de sloop?
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Nee, niet van de sloop elke keer een splinternieuwe !!
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
1ste Turbo is op vakantie in Italië (Bij 160KKM) dus) vervangen door een Italiaanse dealer. Ik heb zo het idee dat die, en het "ventje" ook bij latere vervangingen iets over het hoofd zien. Een (gedeeltelijk) verstopte olieleiding en/of filter of iets dergelijks.
Het "ventje" is geen nitwit, verre van dat, maar zeker ook geen BMW specialist. IK hoopte eigenlijk dat iemand hier zou kunnen zeggen waar precies op gelet moet worden bij Turbo vervanging en wat er eventueel nog meer gedaan/vervangen moet worden dan alleen an sich de Turbo
Het "ventje" is geen nitwit, verre van dat, maar zeker ook geen BMW specialist. IK hoopte eigenlijk dat iemand hier zou kunnen zeggen waar precies op gelet moet worden bij Turbo vervanging en wat er eventueel nog meer gedaan/vervangen moet worden dan alleen an sich de Turbo
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Edward2 schreef:Nee, niet van de sloop elke keer een splinternieuwe !!
En dit "ventje " kan ook de turbo in leren??
Ik neem aan dat je maat niet de auto af zet met 500rpm op de klok??
En de goede olie gebruikt?
Bij de montage van de turbo kun je eigenlijk weinig fout doen.
Sommige laten de auto eerst een aantal minuten op de start motor rond draaien om zeker te weten dat er olie naar de turbo gaat.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Als je de motor een aantal minuten op de startmotor rond laat draaien kun je je startmotor ook weggooien, die mag je maximaal 30 seconden gebruiken. Plus dat trekt je accu niet eens.
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Ik denk dat "aantal minuten" een paar keer dient te zijn.
Ik heb zo'n windmolen van ome gerrit gemonteerd op een van mijn motoren zodat ik net kan meekomen met het dagelijkse verkeer.

Ik heb zo'n windmolen van ome gerrit gemonteerd op een van mijn motoren zodat ik net kan meekomen met het dagelijkse verkeer.

|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Bij het plaatsen van de turbo dien je 'm ook te 'primen (leidinkjes al vullen met olie)
Dan idd ff op de startmotor laten draaien (geen minuten, oliedruk bouwt veel sneller op en flow (belangrijker voor het vullen dan druk) evengoed.
Maar ik denk dat je gerust kunt afstrepen dat hier het probleem ligt overigens.
Zo'n gekke Gerrit windmolen is wel gaaf ja!
Dan idd ff op de startmotor laten draaien (geen minuten, oliedruk bouwt veel sneller op en flow (belangrijker voor het vullen dan druk) evengoed.
Maar ik denk dat je gerust kunt afstrepen dat hier het probleem ligt overigens.
Zo'n gekke Gerrit windmolen is wel gaaf ja!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Die leidingen krijg je niet gevuld met olie, die lopen namelijk gelijk weer leeg in het blok. Bij oudere turbo's liep het turbohuis vaak gelijk leeg zodra de motor afgezet werd, waardoor dus gelijk de turbo zonder smering kwam te staan. Het is dus uit den boze om een motor met zo'n turbo gelijk uit te zetten als er vermogen gevraagd is.
Nieuwere turbo's hebben vaak een oliebadje waar de turbo in draait, daardoor blijft de smering aanwezig.
De juiste montage is er gewoon opschroeven en dan een keer rond laten starten, vervolgens gewoon stationair laten lopen. De oliedruk is eerder opgebouwd en bij de turbo dan dat de uitlaatgassen het schoepenrad laten draaien.
Nieuwere turbo's hebben vaak een oliebadje waar de turbo in draait, daardoor blijft de smering aanwezig.
De juiste montage is er gewoon opschroeven en dan een keer rond laten starten, vervolgens gewoon stationair laten lopen. De oliedruk is eerder opgebouwd en bij de turbo dan dat de uitlaatgassen het schoepenrad laten draaien.
Re: E91 320D al aan 4de turbo toe......
Turbo inleren ??? en dat betekent? Hoe/wat?largeproject schreef:Edward2 schreef:Nee, niet van de sloop elke keer een splinternieuwe !!
En dit "ventje " kan ook de turbo in leren??
Alvast bedankt voor de reacties,
Edward
Jeremy Clarkson : Speed has never killed anyone ; It's suddenly becoming stationary that gets you !!