Van Runflat->tubeless?
- Rogier.van.Geel
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 10:25
- Locatie: Roosendaal
Van Runflat->tubeless?
Als de auto af fabriek op runflat staat en ik zou wisselen naar tubeless banden!
Blijft het rijgedrag dan gelijk?
Is de auto afgesteld met het type band?
Is dit dan vragen om problemen?
Grt
Blijft het rijgedrag dan gelijk?
Is de auto afgesteld met het type band?
Is dit dan vragen om problemen?
Grt
Re: Van Runflat->tubeless?
kan gewoon, ik rij nu op runflat en in de winter(toen het nog echt winter was) op gewoon.
En ik moet binnenkort nieuwe zomerbanden hebben, en dat worden zeker geen runflats,
want ik vindt die runflats maar niks, maken herrie en zijn stug.
Gr.Joop
En ik moet binnenkort nieuwe zomerbanden hebben, en dat worden zeker geen runflats,
want ik vindt die runflats maar niks, maken herrie en zijn stug.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: Van Runflat->tubeless?
Euhm runflats zijn ook tubeless.
Zelf ga ik ook de non tunflat monteren.
Maar het rijgedrag bij de kleinere velg kan wat minder strak worden daar deze wat meer flext. De wagens zijn idd afgesteld op runflats.
Zelf ga ik ook de non tunflat monteren.
Maar het rijgedrag bij de kleinere velg kan wat minder strak worden daar deze wat meer flext. De wagens zijn idd afgesteld op runflats.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 27 aug 2013, 20:37
Re: Van Runflat->tubeless?
Yep Tom_il. Op diverse fora staan ook klachten over zwabberig weggedrag van E9x/E6x. Bij navraag blijken daar dan standaard 16 inch velgen met non-runflat winterbanden onder te zitten.
De mensen die zeggen dat het prima kan met non-runflat rijden vaak (niet altjid!) op 17", 18" of nog groter.
Mijn E91 reed met 16 inch runflat eerst stug (eerste generatie Conti runflat), daarna met nieuwere generatie runflats veel beter compromis (Michelin PrimacyHP zomer- en GoodYear winterbanden).
De E46 staat op standaard non-runflat, Michelin Primacy3 en winter op Uniroyal, vooral met Michelins erg fijn.
Let overigens ook op de juiste bandenspanning. De afleverende dealer had de E91 voor/achter omgewisseld qua spanning, was best spannend in combinatie met flinke zijwind in Flevoland ;-)
De mensen die zeggen dat het prima kan met non-runflat rijden vaak (niet altjid!) op 17", 18" of nog groter.
Mijn E91 reed met 16 inch runflat eerst stug (eerste generatie Conti runflat), daarna met nieuwere generatie runflats veel beter compromis (Michelin PrimacyHP zomer- en GoodYear winterbanden).
De E46 staat op standaard non-runflat, Michelin Primacy3 en winter op Uniroyal, vooral met Michelins erg fijn.
Let overigens ook op de juiste bandenspanning. De afleverende dealer had de E91 voor/achter omgewisseld qua spanning, was best spannend in combinatie met flinke zijwind in Flevoland ;-)
Hobby-auto voor mijn vrouw (ahum) = BMW 325CiA Executive Cabriolet Silbergrau 2006
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT
Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968
Daily lease = MB 180CDI Prestige 7G-DCT
Vroeger van Frans tot Italiaans tot Duits (en dat zei niets over de kwaliteit): van GSA tot Grande Punto tot 968
- patjuh1978
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 15:37
- Locatie: Zeewolde
Re: Van Runflat->tubeless?
Geld dit ook voor tourings ? Meen me te herinneren dat de achterbanden daar op 4+ bar zaten en dan waren ze nog redelijk slap ? Was iets met tubeless op een touring meen ik... kan dement aan het worden zijn.
Re: Van Runflat->tubeless?
Hangt van de diameter/breedte en belading af. Maar van 4 bar heb ik nog nooit behoort. Dat moet wel een heel speciale band zijn.
Bij mijn wagen is dit achteraan als ik mij goed herinner 2.7bar.
Bij mijn wagen is dit achteraan als ik mij goed herinner 2.7bar.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Van Runflat->tubeless?
ik rij nu op runflat 245x45x17 en mijn winterbanden zijn geen runflats met de maat 225x50x16
en ik merk geen verschil met stuurgedrag of dergelijke.
Het enige wat ik merk dat er meer comfort in de wagen zit zonder de runflats,hij veert gewoon wat meer op een normale band.
Gr.Joop
en ik merk geen verschil met stuurgedrag of dergelijke.
Het enige wat ik merk dat er meer comfort in de wagen zit zonder de runflats,hij veert gewoon wat meer op een normale band.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Re: Van Runflat->tubeless?
Er zit veel verschil in banden. Een runflat band heeft stijvere wangen en zal minder snel rolbewegingen maken als een non runflat band. Ik zou dus zeker voor een type/merk band kiezen waarbij je van iemand weet dat dit goed rijdt anders heb je de kans een zwabberbak te krijgen, zeker met kleinere velgdiameters zoals 16".
Ik rij in de winter met 18" normale winterbanden en in de zomer op 19" normale zomerbanden en heb nergens last van. Voor mij nooit meer van die stugge runflat banden !
Echter zijn er wel veel mensen die problemen ondervonden met de overstap naar normale banden en dan vooral 16". Zoals gezegdt ligt het aan de band, bij de een zal je er last van hebben bij de ander niet.
Goed informeren bij iemand dus die 16" non runflat gemonteerd heeft en dan diezelfde band kiezen zou ik adviseren.
Ik rij in de winter met 18" normale winterbanden en in de zomer op 19" normale zomerbanden en heb nergens last van. Voor mij nooit meer van die stugge runflat banden !
Echter zijn er wel veel mensen die problemen ondervonden met de overstap naar normale banden en dan vooral 16". Zoals gezegdt ligt het aan de band, bij de een zal je er last van hebben bij de ander niet.
Goed informeren bij iemand dus die 16" non runflat gemonteerd heeft en dan diezelfde band kiezen zou ik adviseren.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 12 mei 2014, 13:30
Re: Van Runflat->tubeless?
Bij aanschaf van mijn auto stond deze op 225/55/16, inmiddels op 18 inch, ook geen run flat banden. De hier eerder aangegeven 225/50/16 is niet juist en hoeft geen probleem te zijn, alleen een afwijking in de snelheidmeter.
Er was wel verschil te merken van 16 naar 18 inch, de auto "rolt" minder in de bochten dit komt natuurlijk door de lagere wangen die ook nog eens stijver zijn. Zwabberen of zoeken is mij nooit opgevallen bij de 16 inch banden, die van discutabele kwaliteit waren. Aangezien ik bij aankoop nieuwe banden en APK had afgedwongen kreeg ik zoals een echte handelaar betaamd de goedkoopste Chinese meuk gemonteerd, Hifly. Echter zo'n hoogvlieger was die band niet, vooral op nat. Maar zoeken of zwabberen, nee niet echt.
Er was wel verschil te merken van 16 naar 18 inch, de auto "rolt" minder in de bochten dit komt natuurlijk door de lagere wangen die ook nog eens stijver zijn. Zwabberen of zoeken is mij nooit opgevallen bij de 16 inch banden, die van discutabele kwaliteit waren. Aangezien ik bij aankoop nieuwe banden en APK had afgedwongen kreeg ik zoals een echte handelaar betaamd de goedkoopste Chinese meuk gemonteerd, Hifly. Echter zo'n hoogvlieger was die band niet, vooral op nat. Maar zoeken of zwabberen, nee niet echt.
Re: Van Runflat->tubeless?
Ik rijd al een maandje met non run flat banden op 16 inch. Bevalt me perfect!
Een stuk meer comfort en geen herrie meer.
Een stuk meer comfort en geen herrie meer.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Van Runflat->tubeless?
Even inhaken:
Ik heb oem styling 89 18" dus breedset 8j voor en 9j achter.
Voor de winter begint leg ik achter nieuee banden maar wil (net als voor) geen RF meer leggen.
Nu ligt er 275-35-18 RF om de 9J maar dat moeten dus non-RF worden,en nu las ik ergens op het forum dat je dan beter een bepaald type band kon nemen (ZX of FX,weet niet meer welke letters precies)??
Er komt zowieso weer iets van Dunlop of misschien Pirelli op.
Of beter naar 265 breed gaan?
En zwabberen,tsja...Mijn vorige 2 auto's hadden amper 7cm bodemspeling dus de niet-verlaagde E60 is voor mij in bochten toch al een zwabberbak
Ik heb oem styling 89 18" dus breedset 8j voor en 9j achter.
Voor de winter begint leg ik achter nieuee banden maar wil (net als voor) geen RF meer leggen.
Nu ligt er 275-35-18 RF om de 9J maar dat moeten dus non-RF worden,en nu las ik ergens op het forum dat je dan beter een bepaald type band kon nemen (ZX of FX,weet niet meer welke letters precies)??
Er komt zowieso weer iets van Dunlop of misschien Pirelli op.
Of beter naar 265 breed gaan?
En zwabberen,tsja...Mijn vorige 2 auto's hadden amper 7cm bodemspeling dus de niet-verlaagde E60 is voor mij in bochten toch al een zwabberbak

F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 26 dec 2013, 21:47
Re: Van Runflat->tubeless?
Ik denk dat je XL bedoelt. Dat staat voor extra load. De banden kunnen dan een hogere last hebben. Het draaggetal moet minimaal 97. Dus 97 en XL dan heb je een stijvere band.DennieV schreef:Even inhaken:
Ik heb oem styling 89 18" dus breedset 8j voor en 9j achter.
Voor de winter begint leg ik achter nieuee banden maar wil (net als voor) geen RF meer leggen.
Nu ligt er 275-35-18 RF om de 9J maar dat moeten dus non-RF worden,en nu las ik ergens op het forum dat je dan beter een bepaald type band kon nemen (ZX of FX,weet niet meer welke letters precies)??
Er komt zowieso weer iets van Dunlop of misschien Pirelli op.
Of beter naar 265 breed gaan?
En zwabberen,tsja...Mijn vorige 2 auto's hadden amper 7cm bodemspeling dus de niet-verlaagde E60 is voor mij in bochten toch al een zwabberbak
Ik begrijp die XL aanduiding eigenlijk niet. Het draaggetal geeft toch eigenlijk de maximale belasting aan?
Re: Van Runflat->tubeless?
XL bedoelde ik ja
Hoe het verder zit weet ik ook niet,zal mezelf er van het weekend eens iets beter in verdiepen want wil van die RF af.

Hoe het verder zit weet ik ook niet,zal mezelf er van het weekend eens iets beter in verdiepen want wil van die RF af.
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber
Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203
Re: Van Runflat->tubeless?
Toen ik mn 530i kocht heb ik er nieuwe Goodyear NCT5 runflats onder gezet en ik moet zeggen dat ik persoonlijk geen verschillen merk met gewone banden qua rijgedrag en geluid. Ik heb er nu 33.000km mee gereden en de voorbanden hebben nog helft van hun profiel en de achterste kunnen nog minimaal 5.000km mee voordat ze aan vervanging toe zijn.
Re: Van Runflat->tubeless?
Gisteren een setje gewone Dunlop Sport Maxx RT in de maat 245x45x17 laten monteren,
wat een verschil weer lekker stil en gewoon strak op de weg.
Ik merk geen verschil met sturen ten opzichte van de Run Flats ,alleen dat het weer stil is in de wagen en zeker meer comfort
Gr.Joop
wat een verschil weer lekker stil en gewoon strak op de weg.
Ik merk geen verschil met sturen ten opzichte van de Run Flats ,alleen dat het weer stil is in de wagen en zeker meer comfort

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967