Lekkage door deurrubbers E39
-
ppfornier
Lekkage door deurrubbers E39
Wat te doen bij lekkage (in mijn geval linkerachterdeur) door de deurrubbers. Hierdoor is vloerbedekking nat. Wie heeft een eenvoudige oplossing
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Is het echt via de deurrubbers of via de rubbers van het paneel aan de binnenzijde van de deur (als je het binnenpaneel van de deur eraf haalt?
In het laatste geval kun je het oplossen door goed schoonmaken, ontvetten en met een goede kit afsluitend kitten.
In het eerste geval denk ik toch echt dat je nieuwe deurrubbers moet aanschaffen.
In het laatste geval kun je het oplossen door goed schoonmaken, ontvetten en met een goede kit afsluitend kitten.
In het eerste geval denk ik toch echt dat je nieuwe deurrubbers moet aanschaffen.
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Zowel de foam in je deur als de deurubbers zijn nog verkrijgbaar.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Hallo beste BMW vrienden,
Als ik niet echt zeker weet of het de rubbers zijn, of de afdichting tussen het plaatwerk en de bekleding, of de portier rubbers in de sponning.
Dan zet ik de deur open, hanteer even een 10 liter gieter met water, giet het water op de rand waar de ruit over gaat naar het plaatwerk, giet er gerust veel water op.
Bekijk dan even of het water netjes uit de afwaterings gaatjes in de onderzijde van deur uitstroomt, of dat het water tussen de bekleding en het plaatwerk uitstroomt.
Als het water netjes uit de afwaterings gaatjes aan de onderzijde stroomt, en niet tussen het plaatwerk en de bekleding, dan weet u direct voldoende.
Is het anders om, maak dan de afwaterings gaatjes aan de onderzijde even schoon, en kijk daarna nog eens.
Blijft het water tussen het plaatwerk en de bekleding uitstromen, haal dan de bekleding los, en de afdichtings plaat.
Maak alles netjes schoon en verwijder alle resten kit.
Gebruik gewoon de Butylkit, geen Butyleenkit dus.
De Butylkit is en blijft altijd soepel en hard dus nooit uit, de kit krijgt u immers altijd zeer goed los, en laat zich echt zeer verassend goed verwijderen.
Dit tegen de Butyleenkit, dat is en blijft een raar goedje, wat na een bepaalde tijd toch uitgvaat harden.
De butylkit kunt u verkrijgen bij de caravan dealers.
Ik ben er zeer te spreken over, ik gebruik dit bij alle afdichtingen bij de campers en de caravan, zoals de dakluiken. Het kan tegen aardige vorst, ik dacht zo rond de - 60 graden C, en aardig wat warmte.
Dat moet immers ook wel, gezien de hoge temperaturen die het witte dak weer geeft, en bereiken kan.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Als ik niet echt zeker weet of het de rubbers zijn, of de afdichting tussen het plaatwerk en de bekleding, of de portier rubbers in de sponning.
Dan zet ik de deur open, hanteer even een 10 liter gieter met water, giet het water op de rand waar de ruit over gaat naar het plaatwerk, giet er gerust veel water op.
Bekijk dan even of het water netjes uit de afwaterings gaatjes in de onderzijde van deur uitstroomt, of dat het water tussen de bekleding en het plaatwerk uitstroomt.
Als het water netjes uit de afwaterings gaatjes aan de onderzijde stroomt, en niet tussen het plaatwerk en de bekleding, dan weet u direct voldoende.
Is het anders om, maak dan de afwaterings gaatjes aan de onderzijde even schoon, en kijk daarna nog eens.
Blijft het water tussen het plaatwerk en de bekleding uitstromen, haal dan de bekleding los, en de afdichtings plaat.
Maak alles netjes schoon en verwijder alle resten kit.
Gebruik gewoon de Butylkit, geen Butyleenkit dus.
De Butylkit is en blijft altijd soepel en hard dus nooit uit, de kit krijgt u immers altijd zeer goed los, en laat zich echt zeer verassend goed verwijderen.
Dit tegen de Butyleenkit, dat is en blijft een raar goedje, wat na een bepaalde tijd toch uitgvaat harden.
De butylkit kunt u verkrijgen bij de caravan dealers.
Ik ben er zeer te spreken over, ik gebruik dit bij alle afdichtingen bij de campers en de caravan, zoals de dakluiken. Het kan tegen aardige vorst, ik dacht zo rond de - 60 graden C, en aardig wat warmte.
Dat moet immers ook wel, gezien de hoge temperaturen die het witte dak weer geeft, en bereiken kan.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
ppfornier
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Beste Ad, bedankt voor je reactie. Ik ga het uitproberen.
Peter
Peter
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Hallo beste Peter,
Dat is erg graag gedaan hoor.
Dit is de manier die ik zelf altijd hanteer, dan ziet u direct of het lek in de deur zit, tussen de bekleding en het plaatwerk.
De Butyl kit werkt echt mirakels goed, en is altijd los te krijgen, en zonder enige moeite.
De kit is ook moeiteloos te verwijderen.
Pas nog 2 dakluiken geplaatst bij een caravan.
Het te veel aan kit is simpel te verwijderen, ik gebruik gewoon een electriciteits buisje, dat ik schuin af gezaagd heb. Dan blijft er een klein naadje Butyl kit netjes achter.
Maar, als u de kit netjes en niet te dik op de foam afdekplaat spuit, dan hoeft u de kit, die teveel aanwezig zou zijn, te verwijderen.
TIP:
Als u de foam afdekplaat weer heeft gemonteerd, en net voor dat u de bekleding gaat monteren, eerst even de controle hanteren met de gieter water, even kijken, of het nu lek dicht is.
Succes, beste Peter.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat is erg graag gedaan hoor.
Dit is de manier die ik zelf altijd hanteer, dan ziet u direct of het lek in de deur zit, tussen de bekleding en het plaatwerk.
De Butyl kit werkt echt mirakels goed, en is altijd los te krijgen, en zonder enige moeite.
De kit is ook moeiteloos te verwijderen.
Pas nog 2 dakluiken geplaatst bij een caravan.
Het te veel aan kit is simpel te verwijderen, ik gebruik gewoon een electriciteits buisje, dat ik schuin af gezaagd heb. Dan blijft er een klein naadje Butyl kit netjes achter.
Maar, als u de kit netjes en niet te dik op de foam afdekplaat spuit, dan hoeft u de kit, die teveel aanwezig zou zijn, te verwijderen.
TIP:
Als u de foam afdekplaat weer heeft gemonteerd, en net voor dat u de bekleding gaat monteren, eerst even de controle hanteren met de gieter water, even kijken, of het nu lek dicht is.
Succes, beste Peter.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Dan zou ik wel wachten totdat de kit droog/uitgehard is.
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Hallo beste Beens,
Dat is bij Butyl dus echt niet nodig, deze hard namelijk niet uit, deze blijft dus zacht en taai.
En dat is ook de bedoeling van deze Butyl kit, hij blijft tussen de -60 graden C en de 100 graden C.
Want een dak van een caravan of camper, dat word aardig warm met de volle zon er op!
Echter zal de huid van de kit buiten het oppervlak minder gaan plakken.
Het dient dus opgesloten verwerkt te worden, dus tussen twee oppervlakken, geklemd dus.
Het is dus het aanbrengen van de Butyl kit, de foam plaat er tegen aan drukken, en direct water gebruiken, daar zal de kit echt geen last van ondervinden.
Ik heb in elk geval nog geen lekkages geconstateerd na het aanbrengen van deze kit, en onder het rijden komt er aardig wat druk op een luik op het dak te staan.
Wat ook gewoon goed werkt, de silicone kit, en dan wel de sanitair kit te gebruiken, dat is in elke bouwwinkel te koop, dat dicht ook erg goed af, en is ook goed weer te verwijderen.
Maar deze keuze zal men zelf dienen te bepalen.
Er zijn zeker en vast nog wel meerdere soorten kit te gebruiken, voor deze klus, bekijk dan in elk geval, of de kit weer goed te verwijderen is, en los neembaar is!
Gebruikt men de verlijmende Sikaflex, vergeet het dan maar, deze is dus een blijvende kit, en kan zeer moeilijk verwijdert worden!
Dan wil ik het verder nog hebben over de lekkende deur rubbers.
Als deze lek zijn, en u krijgt dus na de controle van het portier nog steeds water binnen, dan zal u de deur rubbers dienen te bekijken.
Vaak nemen de bedrijven door middel van een rook generator een proef, de rook zal dan via de kieren en de overdruk van de geplaatste rookgenerator de rook door de kieren naar buiten laten treden, u ziet dan waar de deur rubbers lekken!
Als de deur rubbers lekken, dan dienen deze vervangen te worden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat is bij Butyl dus echt niet nodig, deze hard namelijk niet uit, deze blijft dus zacht en taai.
En dat is ook de bedoeling van deze Butyl kit, hij blijft tussen de -60 graden C en de 100 graden C.
Want een dak van een caravan of camper, dat word aardig warm met de volle zon er op!
Echter zal de huid van de kit buiten het oppervlak minder gaan plakken.
Het dient dus opgesloten verwerkt te worden, dus tussen twee oppervlakken, geklemd dus.
Het is dus het aanbrengen van de Butyl kit, de foam plaat er tegen aan drukken, en direct water gebruiken, daar zal de kit echt geen last van ondervinden.
Ik heb in elk geval nog geen lekkages geconstateerd na het aanbrengen van deze kit, en onder het rijden komt er aardig wat druk op een luik op het dak te staan.
Wat ook gewoon goed werkt, de silicone kit, en dan wel de sanitair kit te gebruiken, dat is in elke bouwwinkel te koop, dat dicht ook erg goed af, en is ook goed weer te verwijderen.
Maar deze keuze zal men zelf dienen te bepalen.
Er zijn zeker en vast nog wel meerdere soorten kit te gebruiken, voor deze klus, bekijk dan in elk geval, of de kit weer goed te verwijderen is, en los neembaar is!
Gebruikt men de verlijmende Sikaflex, vergeet het dan maar, deze is dus een blijvende kit, en kan zeer moeilijk verwijdert worden!
Dan wil ik het verder nog hebben over de lekkende deur rubbers.
Als deze lek zijn, en u krijgt dus na de controle van het portier nog steeds water binnen, dan zal u de deur rubbers dienen te bekijken.
Vaak nemen de bedrijven door middel van een rook generator een proef, de rook zal dan via de kieren en de overdruk van de geplaatste rookgenerator de rook door de kieren naar buiten laten treden, u ziet dan waar de deur rubbers lekken!
Als de deur rubbers lekken, dan dienen deze vervangen te worden.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
ppfornier
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Het lijkt inderdaad de foam afdeklaag te zijn. Voor demontage kom ik op internet 2 mogelijkheden tegen: een waarbij achter de houteninleg nog 2 schroeven zitten en een waarbij dat niet het geval is. Mijn E39 touring is van 2003 en heeft een zonwering. Wie weet wat ik moet doen?
In inmiddels is ( met name) de ondervloerbedekking kletsnet, zodat ik overweeg nieuwe te plaatsen als het lekprobleem over is. Dan moet de vloerbedekking los ( het gaat alleen om het achtercompartiment). Hoe daarmee te beginnen?
Alle reacties zijn welkom en alvast bij deze bedankt.
Peter
In inmiddels is ( met name) de ondervloerbedekking kletsnet, zodat ik overweeg nieuwe te plaatsen als het lekprobleem over is. Dan moet de vloerbedekking los ( het gaat alleen om het achtercompartiment). Hoe daarmee te beginnen?
Alle reacties zijn welkom en alvast bij deze bedankt.
Peter
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Hallo beste Peter,
Ja, dat is wel erg vaak de oorzaak, die foam laag, eigenlijk beter gezegd, de uitdroging van de kit!
Dat is nu de reden, dat ik de Butylkit gebruik, deze droogt dus echt niet uit, en blijft dus onder elke omstandigheid flexibel, of het nu 60 graden C vriest of dat het 55 graden C heet word.
Wat ook erg goed helpt, de ouderwetse ruitenkit, niet die, die de ramen verlijmd!.
Maar een hele goede sanitair kit werkt dus ook gewoon goed, keuze meer dan genoeg dus.
Het los nemen van het bekledings paneel, volgens mij alle bevestigingen los nemen, en kijken hoever u komt.
Hat zou eventueel kunnen, dat er achter dat houtkleurige paneeltje wat schroefjes aanwezig zijn, die heb ik nog niet los gehad.
Deze houtkleurige paneeltjes, die zijn vaak geklikt. Ligt er aan bij welk portier.
Dus eerst voorzichtig proberen, dan wijst het vanzelf uit.
Als ik het niet zeker weet, dan handel ik ook voorzichtig, om niets stuk te trekken.
Dat is het nadeel, dat TIS niet meer aanwezig is op het internet, daar stond alles netjes aangegeven, hoe men diende te handelen, erg jammer dus.
Ik had onlangs bij de auto van onze dochter ook een dergelijk akkefietje, vloerbekleding zeik nat van het water.
Hier betrof het dus ook dit paneel.
Ik heb met de aterstofzuiger zoveel mogelijk water weg getrokken, en de vloerbekleding en de isolatie laag omhoog gelegd, en heb er wat kranten onder gelegd, die absorberen enorm veel water, en snel, binnen een aantal uren, kan men wat andere kranten terug leggen en de natte verwijderen.
Hopen dat de zon flink schijnt, zodat het lekker warm word in de auto, en na een week, kan men alle vloerbekleding netjes terug leggen, kurkdroog dus.
Tip!
Schrob de vloerbekleding even wat uit met een sopje, dan is die champignonnen geur ook uit de bekleding!
Uiteraard wel even goed laten drogen hoor.
Want vloer bekleding, dat is ten eerste duur, en erg arbeids intensief om het te vervangen, de gehele auto dient leeg gehaald te worden!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, dat is wel erg vaak de oorzaak, die foam laag, eigenlijk beter gezegd, de uitdroging van de kit!
Dat is nu de reden, dat ik de Butylkit gebruik, deze droogt dus echt niet uit, en blijft dus onder elke omstandigheid flexibel, of het nu 60 graden C vriest of dat het 55 graden C heet word.
Wat ook erg goed helpt, de ouderwetse ruitenkit, niet die, die de ramen verlijmd!.
Maar een hele goede sanitair kit werkt dus ook gewoon goed, keuze meer dan genoeg dus.
Het los nemen van het bekledings paneel, volgens mij alle bevestigingen los nemen, en kijken hoever u komt.
Hat zou eventueel kunnen, dat er achter dat houtkleurige paneeltje wat schroefjes aanwezig zijn, die heb ik nog niet los gehad.
Deze houtkleurige paneeltjes, die zijn vaak geklikt. Ligt er aan bij welk portier.
Dus eerst voorzichtig proberen, dan wijst het vanzelf uit.
Als ik het niet zeker weet, dan handel ik ook voorzichtig, om niets stuk te trekken.
Dat is het nadeel, dat TIS niet meer aanwezig is op het internet, daar stond alles netjes aangegeven, hoe men diende te handelen, erg jammer dus.
Ik had onlangs bij de auto van onze dochter ook een dergelijk akkefietje, vloerbekleding zeik nat van het water.
Hier betrof het dus ook dit paneel.
Ik heb met de aterstofzuiger zoveel mogelijk water weg getrokken, en de vloerbekleding en de isolatie laag omhoog gelegd, en heb er wat kranten onder gelegd, die absorberen enorm veel water, en snel, binnen een aantal uren, kan men wat andere kranten terug leggen en de natte verwijderen.
Hopen dat de zon flink schijnt, zodat het lekker warm word in de auto, en na een week, kan men alle vloerbekleding netjes terug leggen, kurkdroog dus.
Tip!
Schrob de vloerbekleding even wat uit met een sopje, dan is die champignonnen geur ook uit de bekleding!
Uiteraard wel even goed laten drogen hoor.
Want vloer bekleding, dat is ten eerste duur, en erg arbeids intensief om het te vervangen, de gehele auto dient leeg gehaald te worden!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
ppfornier
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Ad, weer erg bedankt. Maar mijn eerste probleem is nu hoe ik het zonnescherm van met name het afgesloten zijruitje moet demonteren. Ik wil natuurlijk niets beschadigen. Wie heeft tips.
Peter
Peter
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Hallo beste Peter,
Dan heb ik enkel nog maar een tip voor u.
Kijkt u eens op BMW Part Catalog.
Rechts boven vind u een hokje, waar VIN Code staat.
Dat zijn de laatste 7 karakters van het chassis nummer, dit vult u in, in dat hokje.
Daarna drukt u op de toets decoderen.
U krijgt nu alle gegevens van uw BMW te zien.
Net hier onder staat weer het woord browse parts of bladeren parts, dat ligt er aan of het in het Engels staat of het NL.
Als u op deze toets drukt, krijgt u alle onderdelen lijsten te zien.
Staat alles nog in het Engels, ga dan even helemaal naar onderen, en klik dan op NL of het NL vlaggetje.
De prijzen die staan ook vermeld bij de specifieke onderdelen lijst vermeld, u kunt rechts boven de valuta aanpassen.
De vermelde prijzen, die zijn echter nog zonder de BTW, en als u dit erbij optelt, dan heeft u haast de prijzen van de dealer.
De rubriek die u nodig heeft, dat is de voertuig uitrusting, en u dient gewoon naar beneden te scrollen.
U ziet vanzelf de zonwering vermeld staan.
Misschien heeft u hier iets aan, om even te bekijken hoe het gemonteerd is.
Succes, beste Peter.
P.S. Hier vind u werkelijk elk onderdeel, en het onderdeel nummer van uw BMW.
Dat is ook al erg gemakkelijk.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dan heb ik enkel nog maar een tip voor u.
Kijkt u eens op BMW Part Catalog.
Rechts boven vind u een hokje, waar VIN Code staat.
Dat zijn de laatste 7 karakters van het chassis nummer, dit vult u in, in dat hokje.
Daarna drukt u op de toets decoderen.
U krijgt nu alle gegevens van uw BMW te zien.
Net hier onder staat weer het woord browse parts of bladeren parts, dat ligt er aan of het in het Engels staat of het NL.
Als u op deze toets drukt, krijgt u alle onderdelen lijsten te zien.
Staat alles nog in het Engels, ga dan even helemaal naar onderen, en klik dan op NL of het NL vlaggetje.
De prijzen die staan ook vermeld bij de specifieke onderdelen lijst vermeld, u kunt rechts boven de valuta aanpassen.
De vermelde prijzen, die zijn echter nog zonder de BTW, en als u dit erbij optelt, dan heeft u haast de prijzen van de dealer.
De rubriek die u nodig heeft, dat is de voertuig uitrusting, en u dient gewoon naar beneden te scrollen.
U ziet vanzelf de zonwering vermeld staan.
Misschien heeft u hier iets aan, om even te bekijken hoe het gemonteerd is.
Succes, beste Peter.
P.S. Hier vind u werkelijk elk onderdeel, en het onderdeel nummer van uw BMW.
Dat is ook al erg gemakkelijk.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
BasB
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Werkt hetzelfde als een paneel zonder zonnescherm. Blijft ook netjes opgerold zitten.
Hier een filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=6LisjtpU7Kk
Heb het zelf ook gedaan en het stelt niets voor.
Hier een filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=6LisjtpU7Kk
Heb het zelf ook gedaan en het stelt niets voor.
-
ppfornier
Re: Lekkage door deurrubbers E39
De foamplaten van beide achterdeuren heb ik opnieuw gekit. Vloerbedekking kunnen drogen. Alles lijkt nu ok. Mijn vraag is nu hoe groot de kans is dat de voordeuren aan hetzelfde euvel lijden. De vloerbedekking aldaar is niet nat, maar het kan zijn dat het aan de goede kant van de dorpel wegloopt. Heeft iemand hier ervaring mee.
Peter
Peter
Re: Lekkage door deurrubbers E39
Hallo beste Peter,
Heeft u de herstelling ook getest op de water dichtheid?
Ik zet de deuren dan wagenwijd open, en hanteer dan een gieter van 10 liter zonder sproeikop.
Dan lekker tussen de ruit en de deur afsluiting gieten.
Stroomt het water nu netjes door de afwaterings gaten de deur uit, en niet meer tussen de bekleding naar buiten.
dan is de herstelling zeer doeltreffend geweest, en bent u van de lekkage verlost.
Dit kan u uiteraard ook toepassen bij de voor portieren.
dit kunt u preventief doen, voordat het slechte najaars weer er aan komt, en er haast niet meer buiten gesleuteld kan worden.
Houd u dan ook de natte bakken aan weerszijde van de auto in het oog!
Dat zijn de bakken onder de interieur filter huizen, deze willen ook wel een verstopt geraken, en dan komt er via de rembekrachtiger water in de motor terecht!
Lekker schoon spoelen deze natte bakken.
Succes.
Ik wens alle forum leden een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Heeft u de herstelling ook getest op de water dichtheid?
Ik zet de deuren dan wagenwijd open, en hanteer dan een gieter van 10 liter zonder sproeikop.
Dan lekker tussen de ruit en de deur afsluiting gieten.
Stroomt het water nu netjes door de afwaterings gaten de deur uit, en niet meer tussen de bekleding naar buiten.
dan is de herstelling zeer doeltreffend geweest, en bent u van de lekkage verlost.
Dit kan u uiteraard ook toepassen bij de voor portieren.
dit kunt u preventief doen, voordat het slechte najaars weer er aan komt, en er haast niet meer buiten gesleuteld kan worden.
Houd u dan ook de natte bakken aan weerszijde van de auto in het oog!
Dat zijn de bakken onder de interieur filter huizen, deze willen ook wel een verstopt geraken, en dan komt er via de rembekrachtiger water in de motor terecht!
Lekker schoon spoelen deze natte bakken.
Succes.
Ik wens alle forum leden een heel fijn weekend toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
