Ook al is er het een en ander over geschreven, ik wil toch mijn eigen ervaring even kwijt en hoop dat sommigen van jullie hier wat aan hebben. Ik ben in het bezit van een e46 320ci uit 2002, dus het nieuwe type blok met 170pk. Sinds ik Castrol Edge 5w30 gebruik is mijn olieverbruik drastisch verminderd van 1 liter op ca. 600km naar stapsgewijs ca 1 liter op 1500km en progressie is nog steeds gaande. Ook tank ik uitsluitend nog maar BP Ultimate met octaangehalte 98. Sinds 2 dagen nieuwe luchtfilter en bougies erin die dringend nodig waren, en het karretje loopt weer als een trein zonder inhouden en/of schokken tijdens optrekken. De Castrol Edge gebruik ik nu om elke keer bij te vullen zodra nodig, nadat ik een oliebeurt gegeven had met 'normale' synthetische Castrol 5w30. Doordat er geen juiste olie gebruikt meer is of achterstallig onderhoud, koekte de boel aan en laten de zuigerveren verkleven aan de zuigers wat resulteerde in een hoog olieverbruik. Toen ik met de normale Castrol hoog in de toeren klom kon ik meteen bijvullen, nu ik Edge 5w30 bijvul, heb ik nog maar 2 liter van de 5 gebruikt die in het jerrycannetje zitten en ben inmiddels ruim 3000km verder en dit keer staat de peilstok nog steeds op vol en ziet de olie er ook veel schoner en helderder uit. Oja, er staat inmiddels 248.000km op de klok en er komen vanaf dit weekend nog een paar duizend bij, als 2e eigenaar van deze auto.
Langere afstanden rijden is een must voor een BMW.
Groeten,
Martin