525i valt uit bij gas geven warme motor
525i valt uit bij gas geven warme motor
Beste BMW rijders,
Ik ben een trotse bezitter van een BMW 525i E39 automaat uit 2001. Geen noemenswaardige problemen behalve dat onlangs mijn carterventilatie vervangen moest worden. Ook de bakolie is toen ververst. Daarna op redelijke hoge snelheden naar oostenrijk en weer terug gereden zonder problemen.
Sinds kort heb ik echter een probleem met de auto. Het doet zich voor als de motor op bedrijfstemperatuur is (warme motor). Als ik dan na een stuk rijden door bijv. de stad ergens parkeer en na enkele minuten wil wegrijden valt hij uit als ik gas geef. Starten gaat oke maar zodra ik gas geef om weg te rijden valt het toerental weg en slaat hij uit. Stationair draaien loopt hij wel en na het starten kan ik dan ook in drive stand "wegrollen" zonder gas te geven. Ook met een miniscuul beetje gas kan ik dan nog wel rijden. Als ik het dan heel langzaam opbouw rijdt hij prima. Als ik bij het wegrijden een dot gas geef verslikt hij zich (net alsof hij uit is) en dan schiet hij ineens in de toeren en rijdt. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik ben een trotse bezitter van een BMW 525i E39 automaat uit 2001. Geen noemenswaardige problemen behalve dat onlangs mijn carterventilatie vervangen moest worden. Ook de bakolie is toen ververst. Daarna op redelijke hoge snelheden naar oostenrijk en weer terug gereden zonder problemen.
Sinds kort heb ik echter een probleem met de auto. Het doet zich voor als de motor op bedrijfstemperatuur is (warme motor). Als ik dan na een stuk rijden door bijv. de stad ergens parkeer en na enkele minuten wil wegrijden valt hij uit als ik gas geef. Starten gaat oke maar zodra ik gas geef om weg te rijden valt het toerental weg en slaat hij uit. Stationair draaien loopt hij wel en na het starten kan ik dan ook in drive stand "wegrollen" zonder gas te geven. Ook met een miniscuul beetje gas kan ik dan nog wel rijden. Als ik het dan heel langzaam opbouw rijdt hij prima. Als ik bij het wegrijden een dot gas geef verslikt hij zich (net alsof hij uit is) en dan schiet hij ineens in de toeren en rijdt. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Re: 525i valt uit bij gas geven warme motor
Al uit laten lezen? Foutlampjes op het dashboard? Hoe loopt de auto stationair?
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Bedankt voor je reactie,
Hij gaat dinsdag naar de garage en daar zal ik hem uit laten lezen maar ik hoop op dit forum aanwijzingen te krijgen in welke richting ik/de garage moet zoeken.
Ik heb geen foutlampjes op het dashboard. De auto loopt stationair prima zowel warm als koud. Ook tijdens het rijden geen schudden of gebonk o.i.d.
Hij gaat dinsdag naar de garage en daar zal ik hem uit laten lezen maar ik hoop op dit forum aanwijzingen te krijgen in welke richting ik/de garage moet zoeken.
Ik heb geen foutlampjes op het dashboard. De auto loopt stationair prima zowel warm als koud. Ook tijdens het rijden geen schudden of gebonk o.i.d.
je omschrijving lijkt op een brandstof(mengsel) toevoer probleem
naar Oostenrijk door duitsland?
misschien ron 100 getankt? brandt wat harder misschien vuil los gekomen
mogelijk zou dan kunnen zijn:
gasklep blijft af en toe hangen (schoonmaken)
luchtmassameter kaduuk (eventueel vervangen) 155 euro op ebay duitsland
verstopt brandstof filter (vervangen) 20 euro
vuil in de brandstofleiding (spoelen)
je kunt eerst beginnen om de accu een half uurtje te ontkoppelen, misschien wordt er wat gereset waardoor de elektronica weer normaal doet
elektronisch kan mogelijk zijn, daarvoor laten uitlezen:
nokkenas sensor weigert signaal te geven (bij warme start) moet je vervangen sensor kost 75 euro
dus even puzzelen helaas
naar Oostenrijk door duitsland?
misschien ron 100 getankt? brandt wat harder misschien vuil los gekomen
mogelijk zou dan kunnen zijn:
gasklep blijft af en toe hangen (schoonmaken)
luchtmassameter kaduuk (eventueel vervangen) 155 euro op ebay duitsland
verstopt brandstof filter (vervangen) 20 euro
vuil in de brandstofleiding (spoelen)
je kunt eerst beginnen om de accu een half uurtje te ontkoppelen, misschien wordt er wat gereset waardoor de elektronica weer normaal doet
elektronisch kan mogelijk zijn, daarvoor laten uitlezen:
nokkenas sensor weigert signaal te geven (bij warme start) moet je vervangen sensor kost 75 euro
dus even puzzelen helaas
Beste Jazz4u, bedankt voor je reactie,
Ik heb voornamelijk E10 getankt.
Ik ga aan de slag met je tips en laat weten wat er uit komt!
Ik heb voornamelijk E10 getankt.
Ik ga aan de slag met je tips en laat weten wat er uit komt!
Ik heb dit zelf ook gehad bij mijn 525, wat bij mij geholpen heeft is dat ik na hem goed warm gereden te hebben gewoon een stukje 80 heb gereden bij 4k toeren. ik dacht namelijk aan een vuiltje in de brandstoffilter en hierna was het dus ook weg.
Meh, MPG is just hippie stuff.
It's more like "misery per gallon," am I right?
But congrats on the new car dude!
Vandaag naar de garage gebracht. Hij is uitgelezen. Hij gaf een fout voor de nokkenassensor en de krukassensor. Deze zijn besteld en worden morgen geplaatst.
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik hou jullie op de hoogte!
Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ik hou jullie op de hoogte!
da's jammer dat het toch weer met onderdelen opgelost moet worden, hopelijk rekenen ze een beetje nette prijs voor je
nokkenassensor is 5 minuten werk, zit bovenin de motor onder de afdekkap
krukassensor iets meer werk, maar ook niet zoveel
zit ergens bij de startmotor of de krukaspoelie:
op de brug zijn ze er zo bij
nokkenassensor is 5 minuten werk, zit bovenin de motor onder de afdekkap
krukassensor iets meer werk, maar ook niet zoveel
zit ergens bij de startmotor of de krukaspoelie:
op de brug zijn ze er zo bij
Gister de auto opgehaald. Kurkassensor, nokkenassensor en 1 lambdasonde (gaf incorrecte waarden) vervangen. €300 armer. Nu afwachten of hij het goed blijft doen.
Die sensoren zijn nogal aan de prijs idd , als het maar weer goed loopt . 

Het probleem zoals boven beschreven heb ik niet meer na het vervangen van de sensoren. Nu heb ik alleen het probleem dat hij af en toe slecht start. Wat dat nou weer is..
De nokkenassensor in de uitlaat is nu ook vervangen. De problemen behoren nu tot het verleden.
Je bedoelt vast een lambda sonde ...
Nee de nokkenassensor. De E39 heeft er 2.
1 in de inlaat (was reeds vervangen) en 1 in de uitlaat. Dit is echter wat de monteur mij verteld..
1 in de inlaat (was reeds vervangen) en 1 in de uitlaat. Dit is echter wat de monteur mij verteld..
je hebt een nokkenassensor voor je inlaat nokkenas en uitlaatnokkenas maar die zit gewoon op je kop en niet in je uitlaat 

Meh, MPG is just hippie stuff.