ik ben opzoek naar een E39 sedan automaat uit 2000-2003. ik vroeg mij af welke motor in theorie het beste is.
ik snap dat de 8 cilinder meer verbruikt, maar qua betrouwbaarheid, kwaaltjes en rijcomfort; wat is de beste keuze?
530i, 535i of 540i?
530i, 535i of 540i?
2002 bmw 530iA special executive
1987 Porsche 944 S Targa
1995 Volvo 480 2.0i ES GT
1993 Volvo 460 2.0 GLE
1987 Honda Civic III 1.3
1987 Porsche 944 S Targa
1995 Volvo 480 2.0i ES GT
1993 Volvo 460 2.0 GLE
1987 Honda Civic III 1.3
Re: 530i, 535i of 540i?
Hey Aaron
Ik heb zelf een 530 uit 2002 en ik moet zeggen qua motor is perfect.
De 3 liter schijnt ook een erg betrouwbare motor te zijn
De mijne heeft inmiddels 258000 km gereden en loopt nog perfect.
De acht pitter klinken wel mooier maar voor prestatie is het verschil volgens mij niet zo groot
Succes met de keuze
Groeten Cor
Ik heb zelf een 530 uit 2002 en ik moet zeggen qua motor is perfect.
De 3 liter schijnt ook een erg betrouwbare motor te zijn
De mijne heeft inmiddels 258000 km gereden en loopt nog perfect.
De acht pitter klinken wel mooier maar voor prestatie is het verschil volgens mij niet zo groot
Succes met de keuze
Groeten Cor
Re: 530i, 535i of 540i?
De acht cilinders hebben nogal eens problemen met de ketting(spanners). De 530i is iets betrouwbaarder denk ik, maar alles hangt of staat met het onderhoud dat de auto gehad heeft.
De 8 cilinders drinken ook als tempeliers als je een btje doorrijdt.
De 8 cilinders drinken ook als tempeliers als je een btje doorrijdt.
Re: 530i, 535i of 540i?
een 6 in lijn heeft zijn eigen dingetjes, zo ook de 8 cilinder
blijft toch telkens de vraag van wie je een wagen overneemt, en hoe diegene er mee om is gegaan
6 blok is niet kapot te krijgen mits goed gereden, geldt ook voor het 8 blok
onderhoud aan de 8 is mij makkelijker gebleken: je hebt wat meer ruimte rondom de motor om zelf wat te doen, en als je het onderhoud moet uitbesteden kunnen ze er in de garage ook makkelijker bij
dat met die kettingspanners voor de 8 cilinder motor is echt een meteen aan te pakken punt als je zo'n wagen koopt:
meteen koud starten en luisteren naar een duidelijke ratel vooraan bij de klepdeksels: is dat er niet prima, en dan als eerste aanschaf de onderste spanner vervangen: die is echt belangrijk om de rest goed te houden: kost een paar tientjes en 10 minuten werk met dop 19
bij de 6 van de jaren waarin je kijkt kun je ook meteen aan de slag, want de vanos kleppen lekken vroeger of later en daar ratelt 't ook gezellig vanonder de kap
koppel van de 8 is echt geweldig: heel ander gevoel dan bij de 6
en dat drinken: ach, als je alleen in de stad gaat rijden moet je een suzuki alto nemen
een 6 loopt dan misschien 1 op 7 en een 8 1 op 5
op de snelweg maakt dat verbruik echt niets uit, ik denk zelfs dat mijn 8 zuiniger is omdat ie bij 120 pu 2000 toeren maakt en de 6 maakte dan 2300 toeren
en dan nog geluid: 6 jankt bij 6000 toeren, de 8 hoest en gromt
dus...keuze keuze keuze
blijft toch telkens de vraag van wie je een wagen overneemt, en hoe diegene er mee om is gegaan
6 blok is niet kapot te krijgen mits goed gereden, geldt ook voor het 8 blok
onderhoud aan de 8 is mij makkelijker gebleken: je hebt wat meer ruimte rondom de motor om zelf wat te doen, en als je het onderhoud moet uitbesteden kunnen ze er in de garage ook makkelijker bij
dat met die kettingspanners voor de 8 cilinder motor is echt een meteen aan te pakken punt als je zo'n wagen koopt:
meteen koud starten en luisteren naar een duidelijke ratel vooraan bij de klepdeksels: is dat er niet prima, en dan als eerste aanschaf de onderste spanner vervangen: die is echt belangrijk om de rest goed te houden: kost een paar tientjes en 10 minuten werk met dop 19
bij de 6 van de jaren waarin je kijkt kun je ook meteen aan de slag, want de vanos kleppen lekken vroeger of later en daar ratelt 't ook gezellig vanonder de kap
koppel van de 8 is echt geweldig: heel ander gevoel dan bij de 6
en dat drinken: ach, als je alleen in de stad gaat rijden moet je een suzuki alto nemen
een 6 loopt dan misschien 1 op 7 en een 8 1 op 5
op de snelweg maakt dat verbruik echt niets uit, ik denk zelfs dat mijn 8 zuiniger is omdat ie bij 120 pu 2000 toeren maakt en de 6 maakte dan 2300 toeren
en dan nog geluid: 6 jankt bij 6000 toeren, de 8 hoest en gromt
dus...keuze keuze keuze
Re: 530i, 535i of 540i?
Bedankt voor het duidelijke verhaal. als ik dit zo lees overweeg ik een 540i. ik ga weer internet afstruinen en ik kijk wel wat er te koop staat!
2002 bmw 530iA special executive
1987 Porsche 944 S Targa
1995 Volvo 480 2.0i ES GT
1993 Volvo 460 2.0 GLE
1987 Honda Civic III 1.3
1987 Porsche 944 S Targa
1995 Volvo 480 2.0i ES GT
1993 Volvo 460 2.0 GLE
1987 Honda Civic III 1.3