Beste mede BMW rijders,
Sinds een week valt me iets op aan mijn 320CI, de temperatuurmeter in het dashboard staat na 45 km auto snelweg gereden te hebben net niet in het midden (dus kouder). Toen ik dit zag heb ik direct via OBD de koelvloeistof temperatuur uitgelezen tijdens het rijden, en dit is de conclusie:
Op autosnelweg (120/100 km/h): 70 - 80 graden
In bebouwde kom en file: 80 - 90 graden
Naar mijn idee hoort de temperatuur altijd rond de 90 graden te liggen, en ik vermoed dat mijn thermostaat open blijft staan, ik ben echter niet zeker. Dus mijn vragen aan jullie:
- Wat hoort de koelvloeistof temperatuur te zijn?
- En wat denken jullie dat de oorzaak kan zijn?
Koelvloeistof temperatuur BMW E46 320CI laag?
Re: Koelvloeistof temperatuur BMW E46 320CI laag?
Je gedachten zijn goed 9 van de 10x de thermostaat, gaan standaard kapot op ten duur.
Ik zou ook gelijk de waterpomp vervangen.
Ik zou ook gelijk de waterpomp vervangen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
Re: Koelvloeistof temperatuur BMW E46 320CI laag?
Bedankt voor je reactiebofkont schreef:Je gedachten zijn goed 9 van de 10x de thermostaat, gaan standaard kapot op ten duur.
Ik zou ook gelijk de waterpomp vervangen.

Ik had vanmorgen voor de zekerheid nog een meting gedaan. Bijgevoegd mijn tijd vs temperatuur plot. Zoals je ziet wordt de auto vanaf de blauwe lijn (+- 11 minuten) niet meer warmer, terwijl ik constant 100 km/h reed.

Re: Koelvloeistof temperatuur BMW E46 320CI laag?
Voor zover ik weet heeft BMW gekozen voor een koelvloeistoftemperatuur van 105 graden. Dit doen ze door een elektronisch gestuurde thermostaat.
Een temperatuur van 80 graden bij snelwegsnelheid laat denk ik zien dat de thermostaat gewoon open staat. Normaal opent de thermostaat pas bij hogere temperaturen (ca 97 graden).
Een voordeel: de thermostaat is makkelijk te bereiken en te vervangen.
Succes,
Rob
Een temperatuur van 80 graden bij snelwegsnelheid laat denk ik zien dat de thermostaat gewoon open staat. Normaal opent de thermostaat pas bij hogere temperaturen (ca 97 graden).
Een voordeel: de thermostaat is makkelijk te bereiken en te vervangen.
Succes,
Rob
Re: Koelvloeistof temperatuur BMW E46 320CI laag?
Mijne is ook altijd 105 graden, weet niet of dat bij 6cil ook zo is
Re: Koelvloeistof temperatuur BMW E46 320CI laag?
Na vervangen is de temperatuur weer tussen de 90 en 97 graden. 105 graden is ie nooit geweest.