graag jullie advies

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
FTH

graag jullie advies

Bericht door FTH » 23 okt 2013, 09:16

Beste forumleden,
ivm de aanschaf van een hond, wil ik overschakelen van een sedan naar een touring.
Op dit moment heb ik een 528i maar ik heb mijn oog laten vallen op een 540i touring uit 1999.
Nu begreep ik dat niet iedereen even enthousiast is over de v8 motor uit de 540 en ik vroeg mij af of iemand van jullie mij advies kan geven of ik wel of niet moet overgaan van de super betrouwbare 528 naar de 540 en wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot het hebben ervan en waar je op moet letten bij de aankoop.
Graag jullie advies in deze.
Alvast dank,
Frans :duim:

streamline

Re: graag jullie advies

Bericht door streamline » 23 okt 2013, 11:55

Er was meen ik een type met een zwakke distributie, welke voor de nodige kosten kan zorgen. Maar dat weet ik niet zeker

Jos535i

Bericht door Jos535i » 23 okt 2013, 17:01

Ik rij al jaren E39 V8 en heb wat de distributie betreft nooit problemen gehad. Het is gewoon een ijzersterk blok. Ik denk dat de distributieproblemen pas gaan gelden bij zeer hoge km standen, maar dat geldt volgens mij voor elk model. Waar je eerder op zou moeten letten is het koelsysteem. Radiator, waterpomp en viscokoppeling zijn eerder zwakke punten. Let ook vooral op de automaat of die bijtijds onderhoud gehad heeft, is al veel over geschreven op diverse fora. Schokken tijdens het schakelen is al een teken dat er iets aan de hand is, maar dat kan na een onderhoud zo over zijn. Het onderstel kan trillingen veroorzaken maar dat geldt net zo goed voor de zescilinders.
Hoeveel heeft de 540 gereden die je op het oog hebt?
Tja het is een grotere motor met een wat hoger verbruik. Mocht je meer specifieke zaken willen weten, laat maar weten. :duim:

jazz4u

Bericht door jazz4u » 25 okt 2013, 19:45

hoi

ik rijd ook een 540