graag jullie advies

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
FTH

graag jullie advies

Bericht door FTH » 23 okt 2013, 09:16

Beste forumleden,
ivm de aanschaf van een hond, wil ik overschakelen van een sedan naar een touring.
Op dit moment heb ik een 528i maar ik heb mijn oog laten vallen op een 540i touring uit 1999.
Nu begreep ik dat niet iedereen even enthousiast is over de v8 motor uit de 540 en ik vroeg mij af of iemand van jullie mij advies kan geven of ik wel of niet moet overgaan van de super betrouwbare 528 naar de 540 en wat jullie ervaringen zijn met betrekking tot het hebben ervan en waar je op moet letten bij de aankoop.
Graag jullie advies in deze.
Alvast dank,
Frans :duim:

streamline

Re: graag jullie advies

Bericht door streamline » 23 okt 2013, 11:55

Er was meen ik een type met een zwakke distributie, welke voor de nodige kosten kan zorgen. Maar dat weet ik niet zeker

Jos535i

Bericht door Jos535i » 23 okt 2013, 17:01

Ik rij al jaren E39 V8 en heb wat de distributie betreft nooit problemen gehad. Het is gewoon een ijzersterk blok. Ik denk dat de distributieproblemen pas gaan gelden bij zeer hoge km standen, maar dat geldt volgens mij voor elk model. Waar je eerder op zou moeten letten is het koelsysteem. Radiator, waterpomp en viscokoppeling zijn eerder zwakke punten. Let ook vooral op de automaat of die bijtijds onderhoud gehad heeft, is al veel over geschreven op diverse fora. Schokken tijdens het schakelen is al een teken dat er iets aan de hand is, maar dat kan na een onderhoud zo over zijn. Het onderstel kan trillingen veroorzaken maar dat geldt net zo goed voor de zescilinders.
Hoeveel heeft de 540 gereden die je op het oog hebt?
Tja het is een grotere motor met een wat hoger verbruik. Mocht je meer specifieke zaken willen weten, laat maar weten. :duim:

jazz4u

Bericht door jazz4u » 25 okt 2013, 19:45

hoi

ik rijd ook een 540

fijne kar, meteen aanschaffen, want meer verbruik tov 528 valt best mee, als je tenminste niet de hele tijd plankgas weg knalt

bij test rijden zou ik even langzaam optrekken en stuur helemaal links en rechts uit laten slaan..kraakt 'ie, ?
dan korting vragen want dan zijn of de armen en rubbers slap of een lager

ff 15min rustig goed warm rijden binnendoor, kun je mooi kijken of ie rechtuit spoort, goed remt etc

stuk snelweg pakken: flink optrekken (maar niet planken) tot 120/u
dan op cruise...en dan...vloeren dat pedaal: kickdown mag hard maar moet zonder 'kloink, schuren, knarsen etc' erin komen
528 trekt goed door, maar als het goed is voel zelf wel hoe soepel het vermogen na kickdown blijft komen: dan is het wel goed (de verbruiksmeter is dan rechts verdwenen :devil: dat hoort zo)

ondertussen lampjes op combi in de gaten houden en eventuele meldingen met de gong onthouden

verlichting: xenon testen of ballast en nicvo regeling goed werkt: bij aanzetten gaan het lichtbeeld wat op en neer als alles goed is voordat het blijft staan

verder moet je even 5 minuten alle functies van stuur en stoelen testen, en kijken of de zekeringen van de airbags wel in de houder zitten

als je een goeie treft: kopen :duimen:

jazz4u

Bericht door jazz4u » 30 okt 2013, 20:37

en?
gekocht?

FTH

Bericht door FTH » 21 nov 2013, 07:28

@jazz4u
Nog niet.Door omstandigheden nog geen tijd gehad.
Maar ga er komende week werk van maken.

jazz4u

Bericht door jazz4u » 23 nov 2013, 19:42

zou je eigenlijk naar de meeting in Den Meern moeten komen morgen, staan en paar 540's ook de mijne
kan je stukkie rijden en eens kijken hoe dat gaat :gekdoen:

individualtouring

Bericht door individualtouring » 23 nov 2013, 21:59

Ik ben er morgen ook met de touring, en is te koop... :amen:

dutch-xazer

Bericht door dutch-xazer » 28 nov 2013, 13:02

528i automaat of 540i dan wist ik het wel.. verbruik maakt elkaar niet veel en de koppel van een V8 is verslavend

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”