320i kat verwijderen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Mark_BMW

320i kat verwijderen

Bericht door Mark_BMW » 07 okt 2013, 15:40

Het spijt me als dit soort topic al bestaat maar om via een iphone de search te gebruiken gaat m echt niet worden sorry! :emo:

ik hoor veel verhalen over tegen druk maar ook dat als ik de kat er vanaf zou halen en er gewoon n steigerpijp ofzo tussen las dat het vermogen (hoeveel % weet ik niet) toeneemt, mijn 320 komt uit 93 en heeft een m50b20 motor

nu heb ik laatst gezien dat ik al geen midden demper meer heb maar hollepijp vanaf de kat naar de einddemper ( ja het is een foekie joekie DTM meuk apparaat ) wat bij de aankoop van de auto zat :gay:

hoe zou het nou zijn als ik dus de kat verwijder (holle pijp naar einddemper) maak zou ik dan eventuele foutcodes krijgen om dat de lambda er niet meer aanzit of de kat? en het verbruik in hoeverre dat omhoog schiet...en t geluid volgens mij word dat behoorlijk luidruchtig heb ik eigenlijk het idee
heeft er iemand ervaring mee om zonder kat en alleen einddemper te rijden en zou die gene mij er even wat leuke of minderleuke feedback over kunnen geven? alvast bedankt :)

groeten Mark

matheeuwissen
Contacteer:

Re: 320i kat verwijderen

Bericht door matheeuwissen » 07 okt 2013, 16:59

Ik zou er als je dit van plan bent iig een normale demper tussen zetten. Anders krijg je echt een takke herrie met zo'n goedkope k*t demper. Wij hebben bij een 328 een rechte pijp naar achter getrokken met alleen een originele demper. Hier zit gewoon een normaal geluid in. Echter bij flink gas geven maakt hij een lekker rauw geluid.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Mark_BMW

Bericht door Mark_BMW » 07 okt 2013, 17:05

Thnx alvast :) ja ik moet zeggen mocht de auto goed warm zijn is het geluidje al erg leuk, maar mag wat rauwer mja dan had ik geen 320 moeten kopen hehe

JanWillem

Bericht door JanWillem » 07 okt 2013, 20:35

Altijd van die typische kroeg pk's kat er tussen uit en 15pk erbij, helaas gaat je dat helemaal niks brengen.

De M50 is ontwikkeld om optimaal te presteren met een kataylastor en daar ook op afgesteld, als je die er tussen uit haalt verlies je koppel.

Zou het mooi laten zitten of er tenminste een midden demper voor terug plaatsen.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 07 okt 2013, 20:37

Waar zie jij iets staan over 15 pk winst etc?

Mark_BMW

Bericht door Mark_BMW » 08 okt 2013, 00:30

alvast bedankt voor de reacties,

alleen jammer dat je gelijk over kroeg pk`s begint, dat was namelijk niet mijn doelstelling... dat er kroeg pk`s kunnen (LEES KUNNEN) komen kan aanwezig zijn maar veel zal dat niet zijn,
t zit m meer in het lawaai natuurlijk ook wel vermogen maar merendeel het lawaai
gezien het feit mijn kat aan het rammelen is dat keramiek binnen in kijk ik weet dat een kat voor de keuring nodig is u9 e2 enzo maar omdat ik waarschijnlijk de auto niet geweldig lang meer ga rijden ben al een poosje opzoek naar een e39 528 :) deze zou mijn zusje overnemen maar wegens financiele redenen is dat voor haar niet te doen

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 08 okt 2013, 07:09

Een kat is toch pas vanaf 96 echt verplicht?

JanWillem

Bericht door JanWillem » 08 okt 2013, 11:31

matheeuwissen schreef:Waar zie jij iets staan over 15 pk winst etc?
Nergens maar vaak word dit gezegd, geloof wel dat je er 15pk aan lawaai bij krijgt.

U9 betekend kat niet verplicht, maar als er een lamdasonde op zit moet die wel aan minder dan 0,5% co voldoen.
Bij een e30 kan dit soms lastig zijn zonder kat en moet je kloten om onder die waarde te blijven.

Dcreator

Bericht door Dcreator » 09 okt 2013, 21:42

matheeuwissen schreef:Een kat is toch pas vanaf 96 echt verplicht?
Nope, lig eraan wat er op je kenteken papieren staat, mijn wagen is van 95, maar bij mij is de kat al WEL verplicht
(op mijn kentekenbewijs staat een E2 aanduiding achter de type benaming).

dit zijn de regels die RDW en APK handhaaft:

1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997.

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.

3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)

DennisV32

Bericht door DennisV32 » 06 nov 2013, 08:32

Je hebt je autopapieren nog eens niet meer nodig bij de APK.
Even een copy/paste van het HCN forum.
Ik heb verleden jaar me 1995 Civic ook zonder katalysator laten keuren, kwam er vlekkeloos doorheen.
Dickiecrx-vt schreef:Vanaf wanneer moet een auto een katalysator hebben?

- Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Bedrijfsauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde

Indien voorzien van rotatiemotor of C.N.G.-installatie of hybride aangedreven, blijft controle op werking emissiebestrijdingssysteem achterwege.

Voorbeeld vraag :
Een personenauto van 1991, brandstofcode benzine, is voorzien van een emissiebestrijdingssysteem (katalysator en lambdasonde). De katalysator is verwijderd waardoor een co-gehalte wordt gemeten van 0,7%. De keurmeester houdt in de co-tabel de waarde aan van een niet lambda-geregeld benzinesysteem. Is dit toegestaan voor de APK?

Antwoord.
Ja, immers bij de APK gaat de controle op aanwezigheid van de onderdelen van een emissiebestrijdingssysteem pas in voor personenauto’s in gebruik genomen na 31-12-1995.
Zonder katalysator valt deze auto van 1991 in de co-tabel onder de niet lambda-geregeld benzinesystemen, dus maximaal 3,5% CO. Zie artikel 39 en 41 van afdeling 4, Regelgeving APK.

Een katalysator hoeft dus niet voor 31-12-1995.
Als je geen kat hebt en je auto is van bouwjaar voor 31-12-95 hoeft er ook geen 4-gasmeting gedaan te worden.
Kentekenbewijs hoeft er niet meer bij te zitten voor de APK, dus hoe kan ik dan zien dat er U9 op het kentekenbewijs staat?

Het verplicht aanwezig zijn van een katalysator is voor bouwjaren vanaf 1-1-1996 (artikel 5.2.11 lid 9) .
In de APK is bij voertuig zonder katalysator en lambadasonde het CO-percentage maximaal 3.5%. Indien de katalysator aanwezig is mag het CO-percentage niet boven de 0.5% uitkomen. Bij voertuigen tot en met 31-12-1995 is de viergasmeting alleen van toepassing is bij aanwezigheid van een katalysator,

Voor 31-12-95 hoef je geen kat als je voldoet aan de co eisen.
- See more at: http://www.hcnonline.nl/forum/viewtopic ... dzaO4.dpuf

APK keurmeesters,
Dickiecrx-vt & Raymond.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”