Schroefveer achter gebroken

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sleutelsmurf

Schroefveer achter gebroken

Bericht door Sleutelsmurf » 20 mei 2013, 15:35

Een aantal weken terug kwam ik bij het wisselen van de winterwielen naar de zomerwielen er achter dat rechtsachter de schroefveer gebroken was (mijn E46 Compact 316ti met M-pakket is van oktober 2003 en er staat nu 130.000 km op de teller). Geïnformeerd bij de dealer naar de kosten om deze te vervangen: één veer 226,55 euro incl. montage en btw, en 416,70 euro voor beide achterveren. Op youtube heb ik gekeken of dit zelf te doen is en vervolgens besloten om dit zelf te doen. De orginele veren bij de dealer besteld, deze kosten 95,71 euro incl. btw per stuk. Ook heb ik nieuwe rubber onderlagen besteld, boven en onder. Deze kosten in totaal 20,96 euro incl. btw. Totaal was ik 212,38 euro kwijt.

Het zelf vervangen is te doen. Je hebt daar twee garagekrikken en de orginele krik voor nodig. Nadat het wiel is verwijderd en de schokdemper aan de onderzijde losgemaakt, kan de bovenste draagarm naar beneden worden gekrikt. Ik heb echter één fout gemaakt. Voordat je de draagarm naar beneden krikt om ruimte te maken om bij de veer te kunnen kun je beter de pendelsteun van de stabilisatorstang losmaken. Ik had dat niet gedaan met als gevolg dat de pendelsteun brak. Het vervangen van de pendelsteun is niet zo heel eenvoudig aangezien de hele stabilisatorstang gedemonteerd moet worden (zie hiervoor het onderwerp van Hompie viewtopic.php?f=33&t=27195) . Een nieuwe pendelsteun kostte mij 19,09 euro.

Afbeelding
Dit zijn de vervangen onderdelen.

Afbeelding
Pendelsteun.

Afbeelding
Plek waar de pendelsteun vast zit aan de draagarm.

Ik wilde deze info met dit forum delen. Doe er je voordeel mee.

matheeuwissen
Contacteer:

Re: Schroefveer achter gebroken

Bericht door matheeuwissen » 20 mei 2013, 15:59

Ik vind het nogal wat voor een setje veren. Volgens mij had mijn pa een setje versterkte achterveren voor 65 euro. Wel imitatie.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

streamline

Bericht door streamline » 20 mei 2013, 16:12

Dat is nou het verschil tussen immi en OEM..

pegro

Bericht door pegro » 21 mei 2013, 10:50

PS, bij mij is alleen de gebroken veer vervangen,de andere vervangen hoefde niet zei garageman
Kwam me betrouwbaar over van hun......
DAT ze bv niet zeiden,doe alle 4 veren vervangen
duidt toch op niks onnodige dingen vervangen met bijkomende rekeningen ekstra
:zwaai:
Merk niks van scheefheid og dergelijke

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”