Repareren BM54
Repareren BM54
Beste leden,
Ook bij mijn recente aanwinst was de radiomodule niet helemaal fris meer.
Ik had aan de linkerzijde van mijn touring geen geluid meer. Via het forum er achter gekomen wat meestal het probleem is. Vandaag met mijn zwager er mee bezig geweest. Gezien op youtube hoe we de BM54 moesten demonteren. Nu komt het, mijn zwager heeft met de verfbrander de betreffende metalen plaatjes die ze op het youtube filmpje verwijderde warm gemaakt en daarna meteen stevig aan geknepen. Even laten koelen en de boel weer in elkaar geschroefd en inbouwen. EN jawel we hebben weer stereo geluid!!. Nu even aanzien hoelang dit volhoud. Ik zal jullie op de hoogte houden. Conclusie tot nu toe 30 minuten werk en geen cent uit gegeven ipv € 600,- voor een nieuwe of € 150 voor reparatie.
Gr
Maikel
Ook bij mijn recente aanwinst was de radiomodule niet helemaal fris meer.
Ik had aan de linkerzijde van mijn touring geen geluid meer. Via het forum er achter gekomen wat meestal het probleem is. Vandaag met mijn zwager er mee bezig geweest. Gezien op youtube hoe we de BM54 moesten demonteren. Nu komt het, mijn zwager heeft met de verfbrander de betreffende metalen plaatjes die ze op het youtube filmpje verwijderde warm gemaakt en daarna meteen stevig aan geknepen. Even laten koelen en de boel weer in elkaar geschroefd en inbouwen. EN jawel we hebben weer stereo geluid!!. Nu even aanzien hoelang dit volhoud. Ik zal jullie op de hoogte houden. Conclusie tot nu toe 30 minuten werk en geen cent uit gegeven ipv € 600,- voor een nieuwe of € 150 voor reparatie.
Gr
Maikel
Re: Repareren BM54
Heb je misschien het youtube filmpje erbij? Misschien ter verduidelijking voor als anderen dit probleem ook hebben. 

Bij deze het youtube filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=8DyuMIiGQ2Y
Het gaat er dus om dat de plaatjes met een verfbrander wordt warm gemaakt en niet zoals op het filmpje verwijderen.
Mijn zwager heeft op die manier al vaker print plaatjes gerepareerd, dus vandaar het idee om het zo te proberen.
http://www.youtube.com/watch?v=8DyuMIiGQ2Y
Het gaat er dus om dat de plaatjes met een verfbrander wordt warm gemaakt en niet zoals op het filmpje verwijderen.
Mijn zwager heeft op die manier al vaker print plaatjes gerepareerd, dus vandaar het idee om het zo te proberen.
Wat ze bij moderne apparatuur vaak doen is met een andere metaal dan tin solderen. Omdat tin niet zo goed voor het milieu is. Maar deze metalen die ze gebruiken kunnen minder goed tegen hitte. Dus als de boel te heet wordt laat de chip los van de print. Door de boel weer te verwarmen smelt je als ware de chip weer vast. Maar je snapt het al, dat is vaak wel een tijdelijk oplossing.Shumie74 schreef: Mijn zwager heeft op die manier al vaker print plaatjes gerepareerd, dus vandaar het idee om het zo te proberen.
Op deze manier heb ik ook m'n MacBook Pro wat extra levensduur kunnen geven.
Ja dat klopt dat het meestal een tijdelijke oplossing is, vandaar dat ik al aangaf jullie op de hoogte te houden.
Maar misschien hebben we mazzel. Je weet het niet.
Ik vond het in ie der geval de moeite waard om het te posten en zodoende misschien mede leden geholpen te hebben.
Stuk is dat ding anders toch wel.
Wordt in ieder geval vervolgd.
Maar misschien hebben we mazzel. Je weet het niet.
Ik vond het in ie der geval de moeite waard om het te posten en zodoende misschien mede leden geholpen te hebben.
Stuk is dat ding anders toch wel.
Wordt in ieder geval vervolgd.
Je kunt er idd nog een tijd langer van genieten. Zeker een goeie oplossing. Niet geschoten altijd mis. Nu kost het niks 

Even een ander vraagje tussen door die van mij heeft het ook begeven.
maar is het niet mogelijk om inplaats van de bm54 een versterker te plaatsen?
Niet zonder de rest van het systeem te slopen. Je kan wel alles eruit halen en dit doen natuurlijk, maar het is geen eenvoudige wissel actie dus zeg maar.stefan111 schreef:Even een ander vraagje tussen door die van mij heeft het ook begeven.

ok thnx voor de reactie
heb er voor gekozen hem te laten maken en een versterker output erop te zetten
mvg stefan
heb er voor gekozen hem te laten maken en een versterker output erop te zetten
mvg stefan