servotronic retrofit
servotronic retrofit
Ik heb dus geen servotronic $216 en vroeg me af of daarvoor het hele stuurhuis vervangen moet worden. Op de tekeningen als enige verschil de gemonteerde koppelomvormer (signaal van SGM module)! Gewicht en plaatje van beide zijn gelijk. En ook pijp/slang werk, oliepomp ed. hetzelfde. Maar goed wie ben ik 
F10 N57N
Re: servotronic retrofit
Volgens mij hebben alle E60/61 dit. Het staat ook niet in mijn optielijst maar ik voel duidelijk een lichter stuur bij stilstand. En bij hogere snelheid is het heel duidelijk zwaarder.
Als ik nu mijn vrouw hare focus parkeer voelt die aan gelijk een vrachtwagen waar ik vroeger vond dat hij licht stuurde, dit systeem went heel snel
.
Als ik nu mijn vrouw hare focus parkeer voelt die aan gelijk een vrachtwagen waar ik vroeger vond dat hij licht stuurde, dit systeem went heel snel
525d E61 2007 pre-LCI
Ja, ik heb mij eens laten vertellen door een BMW verkoper dat alle E60 het hadden. Daardoor bij mijn aankoop er niet goed op gelet helaas. Maar tot en met 2005 was het dus toch een optie! Bij mijn VIN staat hij ook niet in de optielijst, ook niet bij standard equipment. Mijn auto stuurt niet zo zwaar op de snelweg en bij inparkeren juist relatief zwaar. Ik de prijsbrochure 2003 er eens op nagelopen en daar staat sonderausstattung Servotronic €230. Aktivlenkung kostte €1200.
F10 N57N
Bummer. Staat bij mij ook niet bij de standard equipment, maar ben 100% zeker dat ik het heb.
Vind het een mooi systeem, licht bij parkeren, relatief zwaar op de autosnelweg.
Het actief stuur daarentegen is een nuteloze optie. Word in bijna elke test aangegeven dat een vage stuurgevoel geeft. Ook in de huidige A6 werk dit niet. Echt een optie om te mijden. Kameraad heeft een tijdje geleden een X6 gekocht met alle denkbare opties maar dit wou hij absoluut niet na een testrit ermee.
Geen idee of servotronic eenvoudig te retrofitten is, ben er nog niets van tegengekomen op andere Fora.
RealOEM is hiervoor niet gedetaileerd genoeg, plaatjes zijn dikwijls niet correct.
Vind het een mooi systeem, licht bij parkeren, relatief zwaar op de autosnelweg.
Het actief stuur daarentegen is een nuteloze optie. Word in bijna elke test aangegeven dat een vage stuurgevoel geeft. Ook in de huidige A6 werk dit niet. Echt een optie om te mijden. Kameraad heeft een tijdje geleden een X6 gekocht met alle denkbare opties maar dit wou hij absoluut niet na een testrit ermee.
Geen idee of servotronic eenvoudig te retrofitten is, ben er nog niets van tegengekomen op andere Fora.
RealOEM is hiervoor niet gedetaileerd genoeg, plaatjes zijn dikwijls niet correct.
525d E61 2007 pre-LCI
Tja AFS lees ik ook verschillende verhalen over! Maar toch ook wel mensen die er bij zweren. Heb het zelf nog nooit geprobeerd helaas.
Om te zien of je servotronic hebt moet je op het stuurhuis zien of die electroklep er op zit. Maar ik kan niets zien. Ga er daarom vanuit dat ik het niet heb
Ik zie bij voertuigen met VIN die dicht bij de mijne liggen dat de ene het wel en de andere het niet heeft in de optielijst.
Plaatje is trouwens van BMWfans maar ook bij officiele BMW web ETK staat dezelfde info.
Om te zien of je servotronic hebt moet je op het stuurhuis zien of die electroklep er op zit. Maar ik kan niets zien. Ga er daarom vanuit dat ik het niet heb
Ik zie bij voertuigen met VIN die dicht bij de mijne liggen dat de ene het wel en de andere het niet heeft in de optielijst.
Plaatje is trouwens van BMWfans maar ook bij officiele BMW web ETK staat dezelfde info.
F10 N57N
Re: servotronic retrofit [module vraagje]
Ik heb 2 vragen.
Is de SGM Safety gateway module hetzelfde als de Airbag ECU with gateway module. In WDS werd gesproken over SGM voor de stekkerverbinding met de koppelomvormer maar in ETK over Airbag ECU module.
Zo ja dan zie ik dat er toch 2 versies zijn "High" en "Low" die met high lijken alle onderdeelnummers voor auto's met servotronic of AFS te zijn.
Dus zal voor een retrofit servotronic toch ook gatewaymodule vervangen moeten worden?
Is de SGM Safety gateway module hetzelfde als de Airbag ECU with gateway module. In WDS werd gesproken over SGM voor de stekkerverbinding met de koppelomvormer maar in ETK over Airbag ECU module.
Zo ja dan zie ik dat er toch 2 versies zijn "High" en "Low" die met high lijken alle onderdeelnummers voor auto's met servotronic of AFS te zijn.
Dus zal voor een retrofit servotronic toch ook gatewaymodule vervangen moeten worden?
F10 N57N
- E61_Stuiver
Hans,
Zelf heb ik oa. onderstaande opties en heb een tijdje een storing gehad in de AFS module, en ben zo blij
dat deze storing weer opgelost is. Ik vind het een fantastische optie, en ik denk dat het in combinatie met de normaile stuurbekrachting hetzelfde is als servotronic, want qua gevoel zakt de AFS langzaam "weg" bij het verhogen van de snelheid waarna de "normale" stuurbekrachting er in komt. Het kan ook zijn dat dit juist servotronic is?
Als ik iets voor je uit moet lezen, of als je wilt weten of ik bepaalde modules heb laat het dan even weten, ik kan je ook zo de FSW files mailen als je er belang bij hebt.
206 SEQUENTIAL MANUAL TRANSMISSION
217 ACTIVE STEERING
Zelf heb ik oa. onderstaande opties en heb een tijdje een storing gehad in de AFS module, en ben zo blij
Als ik iets voor je uit moet lezen, of als je wilt weten of ik bepaalde modules heb laat het dan even weten, ik kan je ook zo de FSW files mailen als je er belang bij hebt.
206 SEQUENTIAL MANUAL TRANSMISSION
217 ACTIVE STEERING
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Is idd servotronic die je beschrijft.
AFS is een variable stuurreductie, de reductie word gevarieerd afhankelijk van een groot aantal parameters.
De electronica bepaald mee hoever je wielen afdraaien wat als een stap te ver word beschouwd in de auto tests en word daarom bijna altijd negatief beoordeeld, bij de E60 was dit ook. Kameraard heeft toen hij zijn X6 besteld ook getest met en zonder AFS en wou deze optie niet. Hij vond ook dat de AFS het stuurgevoel negatief beinvloede. Op de huidige A6 werd dit systeem ook als te mijden beschouwd in een autotest daar het het stuurgevoel compleet verpeste.
AFS is een variable stuurreductie, de reductie word gevarieerd afhankelijk van een groot aantal parameters.
De electronica bepaald mee hoever je wielen afdraaien wat als een stap te ver word beschouwd in de auto tests en word daarom bijna altijd negatief beoordeeld, bij de E60 was dit ook. Kameraard heeft toen hij zijn X6 besteld ook getest met en zonder AFS en wou deze optie niet. Hij vond ook dat de AFS het stuurgevoel negatief beinvloede. Op de huidige A6 werd dit systeem ook als te mijden beschouwd in een autotest daar het het stuurgevoel compleet verpeste.
525d E61 2007 pre-LCI
- E61_Stuiver
@tom,
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen en soms heel persoonlijk zijn.
Ik moet wel zeggen dat het in het begin wel wennen was
Maar nu ik gewend ben wil ik niet meer zonder. Heerlijk met het parkeren
Groet,
Klaas
Ik moet wel zeggen dat het in het begin wel wennen was
Maar nu ik gewend ben wil ik niet meer zonder. Heerlijk met het parkeren
Groet,
Klaas
Laatst gewijzigd door E61_Stuiver op 26 jun 2013, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
330iX (2016)
525I (2004)
MG-Y (1953)
525I (2004)
MG-Y (1953)
Jongens bedankt ik weet wat wat is. AFS is trouwens altijd i.s.m. servotronic!
Ik vroeg me af of dus voor "slechts" servotronic je dus ook een andere Gateway moduul nodig bent naast het andere stuurhuis. In de onderdelenkatalogus staan dus 2 versies wv. 1 met $216 = yes en $217 = yes en de andere met niets. Maar het vreemde is dat in de tracefile van mijn SGM wel staat servotronic = nicht_activ. Zou dat niet betekenen dat de module wel kan aansturen / mogelijkheid tot stekkerverbinding koppelomvormer.
Ik vroeg me af of dus voor "slechts" servotronic je dus ook een andere Gateway moduul nodig bent naast het andere stuurhuis. In de onderdelenkatalogus staan dus 2 versies wv. 1 met $216 = yes en $217 = yes en de andere met niets. Maar het vreemde is dat in de tracefile van mijn SGM wel staat servotronic = nicht_activ. Zou dat niet betekenen dat de module wel kan aansturen / mogelijkheid tot stekkerverbinding koppelomvormer.
Laatst gewijzigd door Lowkey op 24 aug 2013, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
F10 N57N
Klopt is persoonlijk.E61_Stuiver schreef:@tom,
Ik moet wel zeggen dat het in het begin wel wennen was![]()
Maar nu ik gewend ben wil ik niet meer zonder. Heerlijk net het parkeren![]()
Groet,
Klaas
Betwijfel of AFS veel doet bij voor parkeren, dat is weer de servotronic die daar het gaat helpen.
Servotronic maakt het stuur licht bij parkeren en zwaarder als je sneller gaat rijden, ik ben er ook heel tevreden over.
AFS gaat je "proberen" te helpen tijdens het rijden door de stuurreductie te gaan varieren. Het is dit wat de meeste als teveel vinden. Word ervaren zoals ESP tijdens circuit rijden, dan wil je alle controle zelf hebben en niet electronica die gaat bepalen wat mag en wat niet.
Vermoed wel dat weinige echt het verschil weten om de rijden met AFS en zonder. Ik ook niet trouwens
525d E61 2007 pre-LCI
AFS klinkt op zich logisch, bij inparkeren of scherpe bochtjes in de stad minder stuuruitslag nodig en meer power assist en op de snelweg extra stabiliteit door minder stuuruitslag en ook nog eens minder power assist door de servotronic. Bovendien blijft bij AFS gewoon een mechanische verbinding tussen stuurwiel en stuurhuis bestaan.
Op BMW press site kun je nog een Hi-Res image downloaden van het AFS mechaniek.
https://www.press.bmwgroup.com/pressclu ... o=P0008570
Als ik het goed zie is dus bij aandrijving van het wormwiel van de elektromotor die haaks op de planeetwielen staat versnelling of reductie van de overbrenging en bij stilstaande (vaste) motor een directe overbrenging. Maar waar dienen die gaatjes bovenop het wormwiel voor? Een toerensensor?
Op BMW press site kun je nog een Hi-Res image downloaden van het AFS mechaniek.
https://www.press.bmwgroup.com/pressclu ... o=P0008570
Als ik het goed zie is dus bij aandrijving van het wormwiel van de elektromotor die haaks op de planeetwielen staat versnelling of reductie van de overbrenging en bij stilstaande (vaste) motor een directe overbrenging. Maar waar dienen die gaatjes bovenop het wormwiel voor? Een toerensensor?
F10 N57N
- Kingfisher
- Contacteer:
Ik heb ook AFS en zou ook niet meer zonder willen. Fantastische uitvinding (in mijn ogen alles behalve nutteloos), die je door de beperkte stuuruitslag makkelijk laat manoeuvreren in krappe straatjes en langs rotondes. Ook inparkeren is een fluitje van een cent.
Bovendien - zo heb ik mij laten vertellen - helpt het ook bij stevige zijwind en in combinatie met het DSC.
Ik geloof direct dat het een kwestie van persoonlijke smaak is, ik heb gereden in een E61 zonder en mét en ik geef de voorkeur aan mét AFS en ik vond de standaard servotronic juist vager.
In de F10/F11 is het zelfs in combinaties met 4WS, dat lijkt me nóg fijner.
Bovendien - zo heb ik mij laten vertellen - helpt het ook bij stevige zijwind en in combinatie met het DSC.
Ik geloof direct dat het een kwestie van persoonlijke smaak is, ik heb gereden in een E61 zonder en mét en ik geef de voorkeur aan mét AFS en ik vond de standaard servotronic juist vager.
In de F10/F11 is het zelfs in combinaties met 4WS, dat lijkt me nóg fijner.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M