elektrische bijverwarming/standkachel werkt niet

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
rluijten

elektrische bijverwarming/standkachel werkt niet

Bericht door rluijten » 25 mar 2013, 10:26

Ik ben in het bezit van een 330d uit 2003.
In het koelcicicruit zit een extra verwarmingselement (soort standkachel), welke dient als bijverwarming bij draaiende motor, zodat de motor sneller op temperatuur is.
Deze doet echter niet of niet goed mee. Als ik het signaalstekkertje eraf trek en ik ga rijden, dan heeft de auto dezelfde afstand (8-10 km) nodig om op temperatuur te komen als met het signaalstekkertje erin.
Het verwarmingselement heeft slechts een signaalstekkertje en een + en - voor de voeding.

Het signaal dat gegeven wordt aan het verwarmingselement is een blokgolf. Deze heb ik gemeten met een osciloscoop. Tevens meet ik aan de voedende kabel van het element een stroom die kan variereeren. Waardes die tussen de 60 en 90 A zitten zijn hierbij niet vreemd. (lijkt me wel logisch, aangezien het element in vermogen moet hebben tussen de 400 en 2000W heb ik gelezen).
Dit zou betekenen dat de aansturing van het element wel goed zit, en dat de het voedend circuit ook werkt.
Echter deze stromen zouden ook moeten duiden op een vermogen van rond de 1000W, en dit moet toch zeker merkbaar zijn in de temperatuur van het koelwater?
Ik snap echt niet wat hier aan de hand is.
Ik heb echter alleen kunnen meten bij stilstand. En dan lijkt de temperatuur van de motor ook vrij snel te stijgen. Echter bij rijden zou je verwachten dat het verwarmingselement + warmteproductie van de motor toch een aanzienlijke stijging moeten veroorzaken in de temperaruut van het koelwater.

Tevens heb ik het verwarmingselement al uitgewisseld door een exemplaar dat ik op de sloop heb gehaald. Zowel beide elementen trokken stromen in dezelfde grootte-orde, maar geen merkbaar verschil in gedrag te merken.

Groetjes,
Robert

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”