Vreemde storing DSC *Update-25-3-13*

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
nailed

Vreemde storing DSC *Update-25-3-13*

Bericht door nailed » 07 mar 2013, 10:04

Goedemorgen,

Ik rij rond in een E46 316i uit het jaar 2004. Eigenlijk sinds het begin van de winter heb ik regelmatig (vooral met koude motor) Dat de lampen van mijn DSC beginnen te branden, Dit z'n 1 á 2 seconden en ze gaan weer uit.

Auto is nu 2 maal uitgelezen door de dealer en hun zeiden dat het door een te hoge spanning op de sensor kwam en waarschijnlijk een probleem met de DSC regelunit is. Laatst op de snelweg deed het euvel zich ook voor en viel ook de radio uit. Mijn idee neigt naar iets richting accu/dynamo, Aangezien vanmorgen met stationair draaien het toerental iets omlaag ging en daarbij de radio ook even weg viel en de lampjes even oplichte. Daarna een hele rit (voor het eerst in tijden) geen storing gehad, Deze rit heb ik de lampen en radio even uit gehad om wat minder stroom te verbruiken.

Zijn er mensen die een soort gelijk probleem gehad hebben? Of iemand die misschien een idee heeft wat het kan zijn? Ik met mijn boeren verstand denk namelijk niet dat het de regelaar is die stuk is want in mijn ogen is stuk stuk en niet af en toe stuk.
Laatst gewijzigd door nailed op 25 mar 2013, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
E46 316I Blackline '04

nailed

Re: Vreemde storing DSC *nieuwe bevinding*

Bericht door nailed » 11 mar 2013, 10:29

Update:

Ik heb gemerkt dat op het moment dat ik stil sta en stationair draai en de auto komt even onder de 1000 toeren springen ze ook eventje's aan. Ik vermoed iets met dynamo of accu. Vorig jaar heb ik er een andere accu in laten zetten(niet officeel bmw en bij de locale beunhaas weg) Zou opzich niet uit moeten maken maar mijn idee is dat hij af en toe moeite heeft alles aan te slingeren. Misschien is er iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven. Als ik niet geheel duidelijk ben hoor ik het graag en beantwoord natuurlijk graag eventuele vragen :)
E46 316I Blackline '04

AlexS

Bericht door AlexS » 11 mar 2013, 10:48

Spanningsregelaar defect? Laat eens een accu/laadtest uitvoeren bij een goeie garage (goed in de zin dat ze een goed test apparaat hebben). Weet je vrij snel of het probleem in die hoek zit..
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

nailed

Bericht door nailed » 11 mar 2013, 11:19

Aan zoiets zit ik inderdaad te denken. bij de dealer dachten ze dat het de dsc regelunit zou zijn maar dit lijkt me vrij onwaarschijnlijk, Vooral omdat ook de radio even weg valt. Zal het zeker even goed laten doormeten :)
E46 316I Blackline '04

vang

Bericht door vang » 11 mar 2013, 14:06

'meten is weten'

Hoeveel levert (zowel V als A) de accu met de wagen op contact en behoorlijke stroomverbruikers aan?
En hoeveel levert (zowel V als A) de dynamo met draaiende motor?
Aan de hand van die 2 dingen weet je of de basis goed is.
Beest Met 4 Wielen

nailed

Bericht door nailed » 11 mar 2013, 14:59

Heb geen flauw idee wat dezen moeten leveren zal kijken of ik vanmiddag even de accu door kan meten en dan zal ik hier even de waardes posten ;)
E46 316I Blackline '04

Dutchbird

Bericht door Dutchbird » 11 mar 2013, 21:28

Accu spanning met motor draaiend zou zo'n 14.0-14.7V moeten zijn.

Dynamo zou met verbruikers aan en motor op toeren houdend tegen de 90A moeten kunnen laden

nailed

Bericht door nailed » 11 mar 2013, 22:08

Denk dat ik met mijn paar linker handen dat wel even door iemand laat doen die er verstand van heeft :) Toevallig iemand die kan bevestigen of het euvel daad werkelijk door dynamo/spanningsregelaar/accu kan komen? De dealer vertelde in de eerste instantie dat de dscregelaar een te hoge of te lage spanning naar de sensor stuurt.
E46 316I Blackline '04

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 11 mar 2013, 22:23

Dat van de dealer zou heel goed kunnen.
Zou je idd je spanningsregelaar kapot hebben dan heb je tijdens een volledige uitlees test op veel meer stuurapparaten spannings fouten. Maar een slechte accu kan rare storingen geven dus idd de test van dutchbird is niet verkeerd om als basis mee te beginnen..
een storing uitlezen kan m`n broer nog.. maar als er bij een vw golf 1.4 tsi staat nokkenassensor buiten waarde.. is je sensor niet defect maar je ketting uitgerekt.. (kwaal van die tsi motoren.)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

AlexS

Bericht door AlexS » 12 mar 2013, 19:12

Door rare laadspanningen of een defecte accu krijg je hele vreemde storingen heb ik al gemerkt. Vandaar dat ik ook adviseerde even langs te gaan bij een dynamorevisiebedrijf of een goeie garage met een Midtronics tester

nailed

Re: Vreemde storing DSC *Update-25-3-13*

Bericht door nailed » 25 mar 2013, 10:18

**Update**

Hij is afgelopen week weer bij de dealer geweest. Ze hebben de dsc opnieuw geprogrammeerd en de accu * dynamo door gemeten (spanningsregelaar weet ik niet zeker). Zaterdag was het opnieuw feest en sprongen de lampjes weer met grote regelmaat aan (1-3 seconden per keer). Ik probeer een verband te vinden tussen bepaalde momenten o.i.d. maar het enige wat ik tot nu toe merk is als ik de auto eerst even op temperatuur laat komen dat het dan de hele rit vaak goed is. En vooral dat vind ik zelf erg vreemd wat heeft de temperatuur nou voor invloed op dit soort meldingen ? Er zijn wel wat scenario's waar ik aan gedacht heb maar eigenlijk kan ik niks goed plaatsen zoals
- Kabelbreuk: Die zou er ook moeten zijn met warme motor.
- Kortsluiting : Zelfde als hier boven
- Dynamo te weinig spanning: Door de dealer gemeten en goed bevonden

Mocht iemand nog een tip hebben o.i.d. dan hoor ik het graag zit namelijk redelijk met mn handen in het haar.
E46 316I Blackline '04

AlexS

Bericht door AlexS » 26 mar 2013, 20:13

Startmotor die teveel stroom trekt waardoor direct na de start de boorspanning wat te laag is? Accu die een kapotte cel heeft? Kan je de accu wisselen voor een goeie om te zien of het verschil maakt?

nailed

Bericht door nailed » 31 aug 2013, 09:58

Beetje oude koeien uit de sloot halen dit maar toch nog even een reactie. Het probleem is alleen bij buitentemperaturen van rond het vriespunt en lager. Dus ik denk dat het een kwestie van mee leren leven is want zoiets vaags heb ik nog niet eerder meegemaakt :P
E46 316I Blackline '04

dw70

Bericht door dw70 » 31 aug 2013, 10:23

nailed schreef:. Ze heEr zijn wel wat scenario's waar ik aan gedacht heb maar eigenlijk kan ik niks goed plaatsen zoals
- Kabelbreuk: Die zou er ook moeten zijn met warme motor.
- Kortsluiting : Zelfde als hier boven
Juist niet. Koper zet uit en krimpt. Als je storing temperatuursafhankelijke trekjes krijgt
is dit juist het allereerste wat je gaat onderzoeken.

De elektronische modules schijnen slechte solderingen te hebben die ook uit kopersporen bestaan.

Kijk de bedrading na en zoek naar martertanden afdrukken in je kabelboom.

Kortsluiting is het niet. Bij kortsluiting vliegt de zekering.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70

Bericht door dw70 » 31 aug 2013, 10:34

Aandachtspunt nummer 1 als spanning even wegvalt: massakabel van chassis naar motor. Die wil bij bmw slecht worden en breken. Aangezien deze beweegt, komt en gaat de storing te pas en te onpas.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”