ratel / tik warme motor 318i E46 (2003)
ratel / tik warme motor 318i E46 (2003)
Hallo,
Ik heb een 318i met een N42 motor (143 pk, 4 cylinder, 2003, LPi installatie) en ik hoor bij warme motor een tik / ratel. Dit komt uit de buurt ergens omgeveing inlaatspruitstuk. Motor loopt goed. verbruik is wel wat omhoog de laatste tijd. Koude start geen probleem. Koude motor naganoeg geen tik. Nu lees ik veel over de DISA klep. Mijn vraag is óf deze auto er één heeft en zo ja, waar die dan zit? Op internet bijna niets over te vinden. Misschien zijn er nog andere suggesties m.b.t. het probleem? Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb een 318i met een N42 motor (143 pk, 4 cylinder, 2003, LPi installatie) en ik hoor bij warme motor een tik / ratel. Dit komt uit de buurt ergens omgeveing inlaatspruitstuk. Motor loopt goed. verbruik is wel wat omhoog de laatste tijd. Koude start geen probleem. Koude motor naganoeg geen tik. Nu lees ik veel over de DISA klep. Mijn vraag is óf deze auto er één heeft en zo ja, waar die dan zit? Op internet bijna niets over te vinden. Misschien zijn er nog andere suggesties m.b.t. het probleem? Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: ratel / tik warme motor 318i E46 (2003)
Volgens mij is er genoeg over te vinden. Die van mij heeft het ook met een lage KM stand. Tot nu toe heb ik de tik bij alle 318i m42 gehoord en maak ik er mij niet druk over.
Volgens mij heeft hij geen DISA klep.
Maar dat tikken is normaal.
Als hij koud is heeft hij een iets verhoogd toerental, daardoor hoor je het niet.
Warm zakt het toerental en is het getik hoorbaar, niets ernstigs.
Mijn N46 doet het ook.
Maar dat tikken is normaal.
Als hij koud is heeft hij een iets verhoogd toerental, daardoor hoor je het niet.
Warm zakt het toerental en is het getik hoorbaar, niets ernstigs.
Mijn N46 doet het ook.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Als je het geluid echt goed wil horen.
Haal eens de oliedop eraf als hij warm is, en vooral niet gek worden
Haal eens de oliedop eraf als hij warm is, en vooral niet gek worden

Dan valt een N46 motor direct stil, doordat zijn vacuüm wegvalt.
Maar zoals ik als zei, maak je geen zorgen.
Ze doen het nieuw als
Maar zoals ik als zei, maak je geen zorgen.
Ze doen het nieuw als
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶
Ja klopt de motor valt uit als je de oliedop losdraait. Maar kan iemand mij dan wel vertellen waar dat getik vandaan komt? Eigenwijs als ik ben wil ik die er toch uit hebben... :-P
@ vas: ik heb je er nog een PB over gestuurd.
Het getik kun je niet wegkrijgen. Je zou wellicht wel het stationair toerental kunnen laten verhogen waardoor het tikken minder wordt/verdwijnt. De allernieuwste valvetronic motoren maken dit geluid namelijk ook.
Ik denk dat het getik komt vanuit de solenoid valves.
http://www.youtube.com/watch?v=khfQ5n1NXLo
Het getik kun je niet wegkrijgen. Je zou wellicht wel het stationair toerental kunnen laten verhogen waardoor het tikken minder wordt/verdwijnt. De allernieuwste valvetronic motoren maken dit geluid namelijk ook.
Ik denk dat het getik komt vanuit de solenoid valves.
http://www.youtube.com/watch?v=khfQ5n1NXLo
Laat je lagerschalen eens controleren, dit schijnt een kwaaltje te zijn bij de e46's