Hallo,
Een vriend van me heeft een e36 compact uit 1998, maar voorin de deuren zitten alleen 2 tweeters. Achterin zitten dan nog 2 speakers. Is er een mogelijkheid om hier iets anders te creeren zodat je wel speakers kwijt kunt?
Gr. Rick
Speakers e36 Compact
- rick.bosch
Speakers e36 Compact
BMW 120d | 2007 | 163pk
Re: Speakers e36 Compact
bij de coupe zitten er bij je voeten (bij de bestuurder vlak naast waar je voet rust) speakers, weet niet hoe dit bij compact is, al gekeken??
>>>>Showroom E36's<<<<
-
Unicorn
Dat klopt. Ik ben zelf ook eigenaar van een E36 Compact. De speakers zitten niet in de deur verwerkt maar bij het voeteneind in de zijkant. Kappen zijn makkelijk weg te halen trouwens dus moet geen probleem zijn om die te vervangen.
- deepbass909
Klopt helemaal. Voor zitten de speakers gelijk zoals bij de andere modellen, dus 13cm woofers bij de voeten en eventueel tweeters in de portieren.
Kijk eens aan de linkerkant. Daar zat bij mij ooit voor de woofer een dik stuk vilt als demping, zodat voor de bestuurder het geluid links en rechts even hard klonk. Dat vilt kan je gewoon weg halen. Verder kan je zowel achter als voor andere 13cm speakers plaatsen, eventueel voor een compo-setje (dus woofers bij de voeten en losse tweeters op de portieren.
Ik had in mijn Compact tweeters van een compo-set op de afdekplaatjes van de spiegels zitten, helemaal in de hoek:

Dit werkte op zich goed.
Wat ook veel scheelt, is een simpele 4-kanaals versterker inbouwen. Die zijn vrijwel altijd al beter dan wat een radio ooit zelf kan produceren aan vermogen en controle.
Kijk eens aan de linkerkant. Daar zat bij mij ooit voor de woofer een dik stuk vilt als demping, zodat voor de bestuurder het geluid links en rechts even hard klonk. Dat vilt kan je gewoon weg halen. Verder kan je zowel achter als voor andere 13cm speakers plaatsen, eventueel voor een compo-setje (dus woofers bij de voeten en losse tweeters op de portieren.
Ik had in mijn Compact tweeters van een compo-set op de afdekplaatjes van de spiegels zitten, helemaal in de hoek:

Dit werkte op zich goed.
Wat ook veel scheelt, is een simpele 4-kanaals versterker inbouwen. Die zijn vrijwel altijd al beter dan wat een radio ooit zelf kan produceren aan vermogen en controle.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio
hoeft niet persé, ik heb een pioneer radio met ingebouwde 4x50w mosfet, en die geeft prima geluid icm mijn JBL speakers, tot trillende bumpers aan toe!
>>>>Showroom E36's<<<<
- deepbass909
Als je goed kijkt op mijn foto, zie je een (toen) behoorlijk prijzige Pioneer (DEH-P75BT) met diezelfde 4x50w mosfet versterker. Sowieso haalt die never nooit niet 4x50 =200w, waarvoor je minimaal 14A (bij 14volt) aan stroom moet opnemen, alleen is elke autoradio afgezekerd op 10A 
Ik heb in mijn Compact toen, naast deze radio, ook Pioneer TS-E136c (compo) en TS-E1396 speakers gehad. Niet bepaald de lichtste of goedkoopste speakers. Maar echt goed gecontroleerd laag ging het nooit. Dat lag niet aan de speakers, maar puur aan de beperkingen van de ingebouwde versterker.
Voor €60 tot €100 kan je een simpel 4-kanaals versterkertje krijgen van 4x60W RMS die het al snel veel beter doet dan je autoradio. Vermogen is niet zo belangrijk. Ik rij in mijn cabrio met de fabrieks Harman/Kardon versterker, en die is zelfs maar 4x30W, maar ik heb nog nooit een strakker geluid gehad dan. En dat is toch echt te danken aan die versterker (ik heb namelijk na aanschaf ook de Pioneer speakers eens getest op die versterker, en toen deden ze het een stuk beter).
Ik heb in mijn Compact toen, naast deze radio, ook Pioneer TS-E136c (compo) en TS-E1396 speakers gehad. Niet bepaald de lichtste of goedkoopste speakers. Maar echt goed gecontroleerd laag ging het nooit. Dat lag niet aan de speakers, maar puur aan de beperkingen van de ingebouwde versterker.
Voor €60 tot €100 kan je een simpel 4-kanaals versterkertje krijgen van 4x60W RMS die het al snel veel beter doet dan je autoradio. Vermogen is niet zo belangrijk. Ik rij in mijn cabrio met de fabrieks Harman/Kardon versterker, en die is zelfs maar 4x30W, maar ik heb nog nooit een strakker geluid gehad dan. En dat is toch echt te danken aan die versterker (ik heb namelijk na aanschaf ook de Pioneer speakers eens getest op die versterker, en toen deden ze het een stuk beter).
Laatst gewijzigd door Rene08 op 17 jan 2013, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd, zie de BimmerPortal huisregels m.b.t. quoten
Work in progress