E46 M3 wel/niet als 2e (boodschappen)wagen?

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
erwinner

E46 M3 wel/niet als 2e (boodschappen)wagen?

Bericht door erwinner » 26 aug 2012, 14:33

Dilemma! Momenteel rijd ik met veel plezier een 3e auto voor de "fun", maar het is nu tijd voor wat nieuws. De 3e auto is een Alfa Spider 3.0V6 12v met lekkere Brembo remmenupgrade, RVS Zender uitlaatsysteem van voor naar achter, Eibach, de nodige stabilisatorstangen, etc. Met de FWD en nose-heavy V6 met slechts 192pk absoluut geen match voor een M3, maar ik heb er heerlijk mee gestuurd in de verschillende bezoekjes aan de 1000Miglia en paar weekjes terug nog meegenomen naar Zuid Frankrijk voor heerlijke toertochten.

Daar in Frankrijk heb ik de kogel wel door de spreekwoordelijke kerk gejaagd; ipv 3 auto's wordt het tijd voor een Fun 2e auto waar mijn vrouw lekker de dagelijkse ritjes kan maken (kids naar school, boodschappen, je kent t wel), maar waarmee we ook met tutti-di-famiglia lekker op stap kunnen. Uiteraard moet het dak wel open kunnen (ben nu eenmaal cabrio-fiel) èn moet de auto liefst nog lekkerder de bergpassen 'aansnijden' dan mij 2-zittertje al niet deed.

Met een witte E91 touring van de baas voor de deur in M Sport Edition raak je natuurlijk al snel gewend aan RWD en zelfs met die knullige 143pk's was de keuze om het 1000Miglia ritje dit jaar in de leasebak te doen helemaal geen straf.

Ofwel; de alternatieven waar we nu naar kijken zijn een kartskelter van Mini JCW uiteraard dus als cabrio of een E46 cabrio. Nu zat ik daar eerst met een eenvoudige keuze "als het maar een 6-pitter is", maar liep per ongeluk gisteren een :///m:3 tegen het lijf. Ik was me er eigenlijk niet van bewust dat de E46 al betaalbaar begint te worden!

Een lang verhaal dus voor een paar simpele vragen:

1. Overleeft de motor/ SMG-bak het als er jaarlijks zo'n 4dkm dorp-ritjes van paar km (dus niet lekker warmrijden) mee gedaan worden naast de heerlijke toertochten die er uiteraard ook mee gemaakt gaan worden?
(3x raden; nee... Mijn vrouw komt echt niet boven de 3.000rpm uit; dan gaat ze al gillen :roll: )

2. Wat moet ik voor jaarlijks onderhoud (extra) aan budget apart leggen voor een :///m: ten opzichte van een 'reguliere' 325/328/330?

PS. Wil je meer weten over de e91, check dan mijn voorsteltopic http://www.bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=4486
One life, live it!

Roderik_

Re: E46 M3 wel/niet als 2e (boodschappen)wagen?

Bericht door Roderik_ » 26 aug 2012, 14:53

Hallo erwinner en welkom op dit forum.

De M3 staat erom bekend om nogal 'bokkig' te rijden net na de koude start. Je merkt dan gewoon dat hij het he-le-maal niet naar zijn zin heeft. Dit is (bij mij) na een minuutje alweer weg, maar het is gewoon iets om rekening mee te houden. ;)
Verder denk ik dat de motor en SMG bak er wel tegen kunnen. Hoe nieuwer de auto (2004/2005) hoe minder last van storingen natuurlijk.
Qua extra onderhoud kan ik niet veel zeggen. Hou wel rekening met het feit dat het een :///m: is. Dat maakt alle onderdelen gewoon een stuk duurder. Niet qua filterwerk natuurlijk maar bijv een uitlaat, remmerij, banden etc zijn gewoon een klap duurder. Een goed onderhouden auto voorkomt een hoop ellende in deze. ;)

Verder succes met je verre van vervelende keuze :duim:

erwinner

Bericht door erwinner » 26 aug 2012, 15:44

Hmmm.... Daar krijg ik dan zeker weten dagelijks opmerkingen over.... Is dat met een 330ci ook zo of zit het 'm puur in de SMG-bak (zonder staan ze bijna niet te koop)?

En komt een M3 met het originele onderstel een beetje fatsoenlijk een drempel over (daar barst het hier in het dorp en specifiek in onze wijk) helaas van...?
One life, live it!

Roderik_

Bericht door Roderik_ » 26 aug 2012, 17:08

Naar mijn weten zit het hem helemaal niet in de bak maar heeft het met de S54 motor te maken.
Maar dat is ook alleen wat ik gelezen heb. Misschien kunnen echte kenners daar meer duidelijkheid over verschaffen.
Naar mijn weten heeft een 330ci daar geen last van. Die heeft ook ruim 100 pk minder ;)

mousehouse

Bericht door mousehouse » 27 aug 2012, 07:30

Heb sinds een maand of 3 een M3 en kan je verklappen, die is echt flink heumeurig als je 'm net start. De motor loopt niet slecht ofzo, maar het kost even een paar minuten en wat opwarmende olie voordat het OK gaat klinken. Het is ook niet alleen de motor, het differentieel achter is ook een verhaal apart als het koud is. Schuurt, kraakt, etc. Is na een 150m rijden bij mij vrijwel geheel weg, dus zal ook iets met smering te maken hebben. Enfin, de hele straat kan meegenieten dat je een M3 hebt ;-) Als je er alleen maar echt korte ritten mee gaat maken zal de M3 een flinke slok uit de tank lusten, en je moet 'm echt goed warm rijden voordat je wat sportiever gaat rijden - anders zal de slijtage navenant zijn.

willem-57

Bericht door willem-57 » 27 aug 2012, 07:36

Een M3 houdt niet van korte stukken, in de winter is smudge het gevolg met de nodige kosten, was bij mij ruim 500 euro, slangen vervangen, motor schoonmaken, olie wissel, etc. Zelf denk ik dat je beter een goede 325i of 330i kunt kopen, dan heb je minder last van deze problemen en het onderhoud is zeker 30 a 40 % voordeliger. Voor een cabrio is zo'n 325i/330i snel zat.

E36 M-Style
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door E36 M-Style » 27 aug 2012, 08:39

Ik ben het met willem eens, M3 is een leuke auto maar niet als boodschappen auto. De mijne laat ik altijd even draaien voordat ik hem de garage uitrij en wordt daarna altijd netjes op temperatuur gereden. Wordt dit niet gedaan kan dit heel nadelig zijn om het nog maar zacht uit te drukken haha. Daarnaast is het binnendoor ook niet echt een prius en qua onderhoud geen Golf.

Een 325,328 of een 330 voldoet prima:)
///M-power

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 27 aug 2012, 14:55

Ik heb geen ervaring met de M3. Ik weet idd wel van diverse bekenden dat het wel kan maar niet ideaal is.

Als ik dan naar onze situatie kijk. Wij hebben een 330i die nu idd eigenlijk alleen nog als boodschappenauto wordt gebruikt. En dat gaat tot zover eigenlijk heel goed. De auto heeft geen last van koude start met 0W40 olie erin. De auto warmrijden is altijd een goed idee dus daat is deze geen uitzondering in. Alleen korte stukje is voor geen enkele auto echt goed dus ook daar geen verschil. Het is altijd wel een goed idee om dan iig eens in de zoveel tijd even een lekker lang stuk te rijden en 'm eens goed op temperatuur te rijden. Nu is de 330 alleen weer niet echt een speel auto. Daar is ie net niet snel genoeg voor. Toch stap ik altijd met veel plezier uit mijn dagelijkse 320 (F30) in de 330 (e46) en het blijft een heerlijke auto/motor. Voordeel is ook dat ie een stuk sneller op temperatuur is dan de arm lopende superzuinige blokjes van tegenwoordig.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

E36 racer

Bericht door E36 racer » 27 aug 2012, 15:12

tja, ik heb mijn M3 nu bijna een jaar alweer, heerlijke auto's maar ook idd voor kleine stukjes pak ik de XC60 (T6), gewoon omdat die goedkoper loopt, en onderhoud technisch, als je veel kort rijdt en niet warm slijt hij relatief veel, maar wat ik hier allemaal hoor van onrustig toerental bij starten, krakend diff etc merk ik bij de mijne nix van... is misschien ook onderhoud gevoelig? (mijne is op en top top onderhouden, nooit bespaard bij kleinste dingetjes die niet goed voelde al naar de garage) dus gewoon een echt goede uitzoeken dan, en dan komt het denk wel goed. al zou ik voor de boodschap ritjes ook een 330 ofzo halen!
For Speed Add Lightness

Voor meer updates volg mijn instagram: DutchHPFM3

mousehouse

Bericht door mousehouse » 12 sep 2012, 14:28

Met de nieuwe differentieel olie erin is het geluid bijna weg. Nu een nieuwe koppelingsset en de spullen erachter die aan het vliegwiel zitten. Ben benieuwd!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”