Witte rook bij gas geven

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
aj11985

Witte rook bij gas geven

Bericht door aj11985 » 21 jun 2012, 16:34

Ik heb op google gezocht en ik kan een link naar bimmerportal vinden over dit onderwerp alleen als ik op de website kom dan staat er dat ik naar de nieuwe link moet als ik dat doe dan zie ik alleen de nieuwe website.

Mijn probleem.

Drie maanden terug heb ik een nieuwe katalysator onder mijn Bmw e39 520i van bj 1997 laten zetten.
Nu heb ik opeens heel soms witte rook vooral bij gas geven.
Als ik mijn hand tegen uitlaat hou en ik ruik eraan is geen koelvloeistof geen olie en ook geen benzine geur!!

Ik controleer nu al een week elke dag mijn olie, koelvloeistof en niks is verminderd of van kleur veranderd, ook geen lekkage op de blok.

Het is zeker geen rook van vochtige dagen, want ik zie geen andere auto's roken alleen die van mij.

De vraag is dus wat kan het zijn? Ik dacht in begin koppakking lek, maar dat lijkt me sterk of is het een beginnende koppakking lek?

Ik moet binnenkort ook weer olie laten verversen kan dat het zijn vieze olie?

Graag jullie mening en ervaring bedankt alvast!!

Vliet

Re: Witte rook bij gas geven

Bericht door Vliet » 22 jun 2012, 14:15

Dit klinkt als een probleem wat ik bij mijn vaders oude auto gezien heb. De 528i zette toen namelijk de hele straat wel eens in de witte wolken. Lang naar gezocht wat het probleem nu was.

Er zit namelijk aan de bestuurderskant een plastic afdekkap (tegen het schutbord) over de rem/abs pomp. In de "bak" waar de pomp in zit, zit onderin een afvoertje voor het regenwater wat daar eventueel naar binnenkomt. Die zit wel eens verstopt. Dan komt er namelijk via de abspomp water in de motor. Dit levert a) witte rook b) een slecht optrekkende auto c) slush in de olie d) een kapotte katalysator (in deze volgorde)

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Laat even weten of dit het was. Is ook interessant voor mensen met evt soortgelijke problemen.

aj11985

Bericht door aj11985 » 23 jul 2012, 10:36

Vliet bedankt voor je reactie, ik ben naar op zoek geweest maar ik kan het niet vinden.
Heb je toevallig een foto van waar die ongeveer zit? Dat maakt mijn werk beetje makkelijker.

bedankt alvast, ik hoop dat ik dan kan oplossen.

E39Fratello

Bericht door E39Fratello » 05 okt 2013, 18:43

Perfect! Oud topic, maar dit is precies wat me heeft geholpen @vliet.

Na een flinke regenbui of door de wasstraat voelde het rempedaal 'sponzig' aan en je hoorde het water klotsen. Gevolg: witte rook en verlies van vermogen. Eerst dacht ik dat de koppakking gaar zou zijn of iets met het koelsysteem. Af laten persen en niks gevonden. Toen maar eens gezocht op 'regenwater' hier op bimmerportal en toen zag ik het bericht van Vliet. Garage gebeld en precies doorgegeven wat hier werd beschreven. Nou, dat was 't dus. De afvoerkanalen waren gewoon verstopt met rotzooi. Er schijnen er 2 te zijn in de bak waar de remcylinder in zit, een kleine afvoer en een grotere afvoer. De kleine deed nog iets (maar liep te langzaam leeg) en de grote was helemaal verstopt.

Op Bimmerfest.com kwam ik inmiddels al talloze dergelijke gevallen tegen (bij de E39). Vooral als het gaat vriezen kan 't nogal link zijn begreep ik uit de verhalen op dat forum.

Witte rook is dus niet altijd een kapotte koppakking or een nieuwe paus, kan ook regenwater zijn dat door de motor wordt aangezogen via de remcylinder.

Thanks Vliet!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”