zoemend geluid als auto op slot is + vals alarm

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bob528i

zoemend geluid als auto op slot is + vals alarm

Bericht door Bob528i » 20 jun 2012, 21:51

Van de week mijn 528i ingeruild op een hele nette E39 525D Edition touring facelift van 10-2002.
Na een paar kleine manco's zelf verholpen te hebben (kofferbakraam sprong o.a. vanzelf open en een rammeltje van een los paneel) ontdekte ik dat er een apart geluid zit in de auto.

het klinkt als een ventilatortje/luchtpomp en komt van achter het linker voorwiel vandaan. Het ding start op zodra ik de auto uit zet en blijft dan even nalopen. Na een tijdje houd het op maar start zomaar weer op, zelfs midden in de nacht als de motor ijskoud is terwijl hij nog op slot en alarm staat.

Vanacht ging zomaar het alarm een paar keer af (05.00 uur grrrr :( )toen ik bij de auto stond hoordde ik hem weer loeien. Ik vrees dat dit resulteerde in het alarm.
Nu dacht ik eerst aan de standkachel maar die staat echt uit. Iemand enig idee wat dit kan zijn? en of het effect op het alarm kan hebben?

Dan ook nog de vraag of ik mijn alarm zelf kan deactiveren totdat ik het uitgezocht heb wat de bron van het valse alarm was, want de 525d heeft de hele buurt wakker gemaakt.

Groeten Bob

Marcel RSD

Re: zoemend geluid als auto op slot is + vals alarm

Bericht door Marcel RSD » 21 jun 2012, 09:33

Dit alarm probleem heb ik ook. gaat spontaan af. Ik heb in andere posten gelzen dat het vaak de schakelaar in de motorruimte betreft. Ik heb deze gisteren losgetrokken en tot nu toe nog geen vals alarm gehad. Deze schakelaar zit aan de bestuurderskant tegen het linterieurfilterhuis aan gemonteerd.
Nieuwe schakelaar kost geloof ik rond de 12 euro. Dus als het alarm een week stil blijft zal ik er een nieuwe inzetten. Mocht dit niet helpen, dan zijn het je interieursensoren. Of een klein insectje ?

Links zit je stuurhuis en rechts de vooraadtank + pomp van je ruitenreinigingsinstallatie. Maar je moet het geluid toch kunnen traceren als je motorkap openstaat ?
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Bob528i

Bericht door Bob528i » 21 jun 2012, 21:11

Ha Marcel,
Die stekker heb ik er ook al uitgetrokken, tot nu toe geen alarm meer gehad, dat was kennelijk toch de oorzaak van het alarm. Zelfde probleem wee weken eerder ook zo opgelost met mijn E46.

Nu rest alleen mijn nieuwschierigheid naar het ventiltor / pompgeluidje nog.
Heb samen met iemand anders ( ook bmw liefhebber) geluisterd en gezocht maar we kunnen het niet localiseren.
Komt uit de driehoek stuurhuis / luchtfilter / wielkas vandaan.

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 22 jun 2012, 08:17

Heeft die van jou servotronic ? Dan lijkt het erop dat deze klep geactiveerd blijft. Deze zit kops op je stuurhuis aan de linkerkant.
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

Bob528i

Bericht door Bob528i » 22 jun 2012, 18:29

servowattes?

wat is dat/ doet dat?

Bob528i

Bericht door Bob528i » 22 jun 2012, 22:58

ff gegoogled, en ja die optie zit er op. ga morgen even checken of het die servo is die ik hoor.

Bob528i

Bericht door Bob528i » 26 jun 2012, 23:18

het zo zo maar eens die servo kunnen zijn, het komt wel uit die hoek die je omschrijft maar ik kan mijn kop niet zo diep in het veel te kleine gat steken dat ik het heel exact kan horen.
Kan dat kwaad? ik merk er niets van tijdens rijden/parkeren. en is dat een duur ding om te repareren / vervangen?

groeten

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 27 jun 2012, 11:55

Kan je accu misschien op leeglopen. Of het kwaad kan ? Gfi, maar het hoort niet. Dit onderdeel kost nieuw rond de € 150. Binnen een uur te vervangen.
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

Bob528i

Bericht door Bob528i » 09 aug 2012, 07:36

PROLEEM OPGELOST!

Het was de boiler van de standkachel die een eigen leven begon te lijden.
Die zit net achter het voorwiel links. achter het spatbord weggewerkt in de holle ruimte. Vandaar dat hij niet te vinden was. zekering er uit getrokken, die optie gebruik ik toch nooit al is het koud.

Het valse alarm was de motorkapschakelaar.

Wel bedankt voor het meedenken allemaal.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”