airco defect?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
olivieros

airco defect?

Bericht door olivieros » 09 mei 2012, 12:06

Goededag!

Ik heb een probleem met me airco.

Als ik hem aan wil zetten dan gaat het airco lampje gewoon branden, niks aan de hand, echter gebeurt er niks en komt er geen koude lucht uit!

Ik heb de zekering al gechecked en de eigenaar waar ik hem van kocht zegt dat de airco wel gewoon gevuld is.

Kan het zijn dat de kachelunit kapot is?
Ik heb ooit in het verleden iets gelezen over een kapotte weerstand en dat t vaker voor zou komen. Zijn jullie daar bekend mee?

Mvg,

Olivier

AdE39

Re: airco defect?

Bericht door AdE39 » 10 mei 2012, 19:49

Hallo Olivier,

De kachelweerstand ot wel de egel genaamd, dan zou de fan ook niet helemaal correct werken.
Dus als de standen van de fan goed werkt dan zit het probleem ergens anders.

Werkt de warmte wel en de fan, dan is de kans groot dat er teweinig koudemiddel in het systeem zit, dan werkt de airco niet.
Normaal dient het systeem elk jaar of om het jaar gecontroleerd te worden of alles nog juist is.

Dus laat beter even een check uitvoeren bij een stek airco bedrijf.
Misschien zit er een fout in de koppeling van de airco compressor, dan schakelt deze ook niet in.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

olivieros

Bericht door olivieros » 11 mei 2012, 14:23

Hoi Ad,

Ik ben zojuist naar de airco man gegaan. Blijkt dat ik echt t allerlaatste pufje gas eruit heb laten sissen want hij was echt heeelemaal leeg. Hij is nu bijgevuld en hij koelt nu ook gewoon weer.

Echter kwam ik op een ander probleem. Mijn aircofan zit vast. Niet vast dat ik hem met de hand nog met moeite kan doordraaien maar echt VAST. er zit speling van 3cm heen en weer maar dat is het dan ook. Als ik echt ga trekken of duwen aan de fan trek ik hem denk ik kapot, Hij buigt namelijk al helemaal mee.

Ik zie er niks tussen de fans zitten maar zo voelt het wel. Alsof er een pen ofzo tussen zit.

Hebben jullie hier ervaring mee? dat hij vast staat?

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 mei 2012, 00:58

Hallo beste Olivier,

Kijk ook weer geregeld.
Dit komt vaak voor, dat het systeem leeg is, of dat er te weinig koudemiddel aanwezig is.

De airco fan zit vast, dan zit er maar een ding op, dan zal u deze helaas moeten vervangen, dan zijn de lagers versleten, vandaar deze speling.

Vergeet ook de interieurfilters niet te vervangen, beste Olivier!
Doe dit telkens voor het nieuwe seizoen, dan blijft u bespaard van de muffe luchtjes, ik spuit ook altijd even een airco reinger in het buizen stelsel, en zet daarna even de fan van de kachel even op de hoogste stand.
Of laat dit reinigen anders doen bij de aircoboer of garage.

Muffe luchtjes komnt voort uit de bacteriën die ontstaan bij het niet tijdig reinigen en het verwisselen van de filters.
Deze muffe luchtjes zijn niet gezond voor de luchtwegen, en u kan er een goede verkoudheid mee oplopen, en op dat moment weet u niet waar deze vandaan komen, maar dit is dus de ware reden, velen weten dit niet, vandaar mijn tip!

Succes.

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”