KOPLAMP VERSTELLING

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
sparky157

KOPLAMP VERSTELLING

Bericht door sparky157 » 17 apr 2012, 16:41

Bij mijn e39 van 09-1999 werkt al enige tijd de koplamphoogte verstelling niet meer ik vond dit zelf niet zo'n probleem maar nu blijkt dat met de apk het erin zit het ook moet werken.
nu is mijn vraag wat voor spanning komt erop de servomotor te staan (ik heb wel een schema maar daar staat het niet op)
bij het keuringsstation wist men het ook niet is het 12 Volt of minder? b.v 5 volt omdat het uit de lichtmoduul moet komen.
als 1 van beide motoren defekt is kan het dan zijn dat als er spanning op komt het lijkt alsof ze "vast" zitten?

alvast bedant voor de reactie's

groeten Hans

dw70

Re: KOPLAMP VERSTELLING

Bericht door dw70 » 17 apr 2012, 21:03

en het kromme is: als je de schakelaar eruit haalt en plakband over het gat plakt, heb je geen schakelaar en kijkt er niemand meer naar. APK in Nederland om het zo maar even te zeggen. :duim:

Heb het jarenlang zo moeten doen, want de e30 had een dramatisch slecht systeem.

Als beide motoren niks doen (en misschien heb jij er meer zicht op welke zekering dit systeem bij jou in toom houdt): zekering checken, en je schakelaar bekijken.
De draden opsporen die de servomotoren aansturen, voltmeter nemen en 1 poot op massa en 1 poot op de + die de motor gaat sturen. Iemand moet aan de schakelaar draaien en de spanning moet gaan variëren. Doet deze dat niet, is je schakelaar rip.
Ik denk dat hij dit al niet doet, want beide servomotoren doen niks.
Of je massa aan de servo's is slecht of de schakelaar is gewoon RIP.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 19 apr 2012, 07:56

10 tegen 1 dat je steunen in de koplamp zijn gebroken. Dat kunstof wordt poreus en door trillen breken ze. Vervangingssets zijn te koop bij de dealer. Ik heb alles al eens beschreven in dit draadje:
http://www.bimmerportal.nl/e39-techniek ... 14087.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:on:
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

AdE39

Bericht door AdE39 » 19 apr 2012, 15:43

Hallo beste Marcel,

Ja dat geintje kende ik ook al, beide koplamp verstel nokken waren afgebroken bij mijn E39.

Ik heb dus bij Lince in Dordrecht nieuwe verstelnokken gekocht, deze zijn van alminium en gaan dus nooit meer stuk, de kosten vallen reuze mee voor en set voor beide koplampen. Kosten zijn 30,00 euro per set dus per koplamp. Incl BTW.

Kijk onder BMW gerelateerd, is wel voor de FaceLift E39 voor de PreFacelift kan men de stelnokken wel bij de dealer terecht!

Ik heb dus beide koplampen voorzien van deze alminium verstelnokken, even het glas los nemen en de refelctoren uitbouwen, fluitje van een cent.
Dan na het monteren de koplampen afstellen.

Lekker spul dat rotte kunststof, bij Hella ontkennen ze alles, dat er zoveel klachten zijn over hun koplampen, hoezo struisvogelpolitiek!

Met vriendelijke groet,

Ad

Stan (E39)

Bericht door Stan (E39) » 26 apr 2012, 23:12

Jammer dat die alu stelnokken niet voor de PFL koplampen beschikbaar zijn. De rechter is kapot en dit na 1,5 jaar tijd! :s
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 27 apr 2012, 09:11

Toch zouden de replacement kits beter moeten zijn (wit kunststof). Deze zijn wat flexibeler en worden niet poreus.De roze zijn origineel en worden wel weer poreus en breken na verloop van tijd.
http://www.idealo.de/preisvergleich/Lis ... 5501585006" onclick="window.open(this.href);return false;
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

Stan (E39)

Bericht door Stan (E39) » 27 apr 2012, 17:20

Dat is zeer nuttige informatie, dank! Hetgeen er vorig jaar is ingezet kwam van de dealer dus zal dan wel roze zijn geweest. Nu weet ik welke ik wel moet hebben. :duim:
- 523iA E39 uit 01-1998 met BRC LPG3 systeem (2010-2020)
- 525iA E60 uit 2004 (2020-...)

DuKeZ

Bericht door DuKeZ » 19 mei 2012, 10:13

Heren,

Even aanhaken.....heb zelf onlangs bij Lince ook aluminium nokken besteld (e39 uit 2002 met FL lampen). De lamp-unit had ik er zo uit, de rubber en sierstrip kreeg ik er ook gemakkelijk af, maar het kunststof 'glas'........geen beweging in te krijgen.

Heb al geföhnd, even in de over gelegd, daarna een verfbrander geleend bij iemand, maar ook deze morgen geen beweging in te krijgen. Ben ik te voorzichtig (voor mijn gevoel niet want het geduld raakt een keertje op :gek: ). Iemand die hier veel ervaring mee heeft? Woon zelf in de omgeving van Eindhoven.

Alvast bedankt!

Marcel RSD

Bericht door Marcel RSD » 19 mei 2012, 13:44

De truuk schijnt een oven op 80 graden met karton bekleed (ivm dof worden glazen. De kit moet zacht worden.

http://www.m5board.com/vbulletin/e39-m5 ... ights.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=179156" onclick="window.open(this.href);return false;
Showroom:

Mods:
- Evolve IATS relocate

AdE39

Bericht door AdE39 » 19 mei 2012, 19:43

Hallo Dukez,

Ik heb de alu stelnokken ook bij Lince vandaan.
Ik heb dus in het najaar de koplampen uitgebouwd, en binnenshuis de glazen er gewoon vanaf gehaald, zonder enig probleem, ik heb dus ook een FL.

Wat ik gedaan heb, min elk geval de koplampen niet verwarmd.
Draai achter de knippelichten de tork schroefjes er uit, deze zijde dient ook als laatste losgenomen te worden.

Ik heb wat knijpers gesloopt van vrouwlief, die heb ik dus als spie gebruikt onder de plastic clips die achter een haakje geborgd zitten op het koplamphuis.
Heb twee brede houtbeitels genomen, en deze gebruikt als breekijzer, dit uiteraard wel voorzichtig gedaan. De beitels dienen een voor een als schroevendraaier rond gewrikt te worden, doe dit wel voorzichtig, zodat de beitel niet uit de groef schiet.

Telkens een stukje verder het glas van het koplamp huis afgeduwd, tot dat er een kier ontstaat tussen het glas en het huis, daar heb ik weer een stukje knijper tussen gezet, om terug gaan van het koplampglas tegen te gaan.
Zoals ik al zei, de zijde van het knipperlicht dient als laatste geopend te worden, de kit trekt dikke draden, deze heb ik stelselmatig elke keer doorgesneden met een afbreekmes.
Als het helemaal gelukt is met het demonteren van het glas, dan heb ik alle oude kit verwijderd uit de sponning, want de kans is aanwezig dat er bij het sluiten van de koplamp condensvorming kan ontstaan, doordat de koplamp niet goed meer goed sluit
Ik heb dus gewoon ruitenkit gekocht in elke goede autoshop verkrijgbaar, en heb een rupsje van 6 tot 8 mm dikte in de sponning gelegd en de koplamp weer gesloten, ik heb tot nu toe geen condens in de koplamp gehad.

Zorg dat je niet met de vette vingers aan de binnenzijde van de reflectors komt, dat kan leiden tot beschadiging, en veeg ook absoluut niet in de refelctors met een doekje.

Nadat de koplampen zijn gerepareerd, dienen deze wel opnieuw afgesteld te worden!

verder wilde ik er ook op wijzen, dat er na een bepaald bjr, de koplampen echt niet geopend kunnen worden van de E39, dat is ergens in de laatste fase van dit type BMW, dan dient de hele koplamp vervangen te worden, er is dus in plaats van kit lijm gebruikt!

U kunt proberen om het glas los te krijgen van het huis, maar ik denk dat een van de twee stuk kan gaan.

Met vriendelijke groet,

Ad

DuKeZ

Bericht door DuKeZ » 16 jun 2012, 20:41

Gisterenavond begonnen met de klus, wat een gepruts is dat zeg. Heb zoals op de foto's van bovenstaande link met een dremel 'luikjes' gefreesd en de blokjes vervangen. Het is even prutsen om de kop van het plastic uit de houder te halen, maar als dat gelukt is is het goed te doen.

Daarna een soort rubberkit aangebracht die elastisch blijft, maar ook zeker waterdicht cq. water afstotend. Vandaag ff naar de garage om de koplamp te stellen. Dat klusje is ook weer gefixed!

Bedankt voor jullie reacties :duimen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”