CD wisselaar voorbereiding
-
Griffendahl
CD wisselaar voorbereiding
In mijn auto wil ik eigenlijk de cd wisselaar voorbereiding inbouwen om op die manier de Intravee te kunnen aansturen. Mijn auto is geleverd zonder de wisselaar voorbereiding en later is hier een Mark 4/BM54 16:9 navigatie systeem ingekomen, een Bertusâ„¢ systeem zeg maar.
Nu ligt er dus niet de standaard kabelboom in, en nu heb ik wat verschillende tegenstrijdige verhalen gehoord over het inbouwen van de cd wisselaar voorbereiding. Ik hoor verhalen dat ik een nieuwe kabelboom moet hebben die van voor naar achter door mijn auto gaat lopen. Echter heb ik ook verhalen gehoord dat ik alleen een kabel extra in de BM54 moet steken.
Graag zou ik hier van iemand met zekerheid horen wat ik nu werkelijk exact moet hebben om te zorgen dat ik daarna een wisselaar/Intravee kan gaan aansluiten.
Nu ligt er dus niet de standaard kabelboom in, en nu heb ik wat verschillende tegenstrijdige verhalen gehoord over het inbouwen van de cd wisselaar voorbereiding. Ik hoor verhalen dat ik een nieuwe kabelboom moet hebben die van voor naar achter door mijn auto gaat lopen. Echter heb ik ook verhalen gehoord dat ik alleen een kabel extra in de BM54 moet steken.
Graag zou ik hier van iemand met zekerheid horen wat ik nu werkelijk exact moet hebben om te zorgen dat ik daarna een wisselaar/Intravee kan gaan aansluiten.
Re: CD wisselaar voorbereiding
Als je al een BM54 achterin heb zitten hoef je maar 2 korte kabeltjes van de BM54 naar de wisselaar te leggen:
voedingskabel 61129410959 en signaalkabel 61126904074. Het kan zijn dat de pinnetjes voor het signaal op de BM54 al bezet zijn, in de narust-navikabel zit vaak een extra signaalleiding naar voorin die echter niet gebruikt word. Deze kan je dan gewoon los koppelen. Ik heb in mijn auto ook een navi prof en naderhand een wisselaar ingebouwd.. O ja, kabeltjes kosten bij elkaar circa 25 euro bij de dealert..
voedingskabel 61129410959 en signaalkabel 61126904074. Het kan zijn dat de pinnetjes voor het signaal op de BM54 al bezet zijn, in de narust-navikabel zit vaak een extra signaalleiding naar voorin die echter niet gebruikt word. Deze kan je dan gewoon los koppelen. Ik heb in mijn auto ook een navi prof en naderhand een wisselaar ingebouwd.. O ja, kabeltjes kosten bij elkaar circa 25 euro bij de dealert..
BMW 318CI 2003 M-Technik II 
-
Griffendahl
Netjes gedaan volgens een TIS artikel, echter nu stuit ik op 1 probleem... Van de in te bouwen wisselaar voedingskabel moet ik twee draden aan de kabelboom van de BM54 maken.
1 rood/groene die aan een dikke rood/groene van de bestaande kabelboom moet, dat lukt wel.
En dan is er nog een geel/wit/rode die aan de geel/wit/rode van de BM54 moet, maar die laatste kan ik niet vinden. Ik zie een wit/rode en een geel/rode maar niet een geel/wit/rode...
Wie kan mij helpen ??
1 rood/groene die aan een dikke rood/groene van de bestaande kabelboom moet, dat lukt wel.
En dan is er nog een geel/wit/rode die aan de geel/wit/rode van de BM54 moet, maar die laatste kan ik niet vinden. Ik zie een wit/rode en een geel/rode maar niet een geel/wit/rode...
Wie kan mij helpen ??
-
Griffendahl
Ah, kijk daar heb ik wel wat aan, alleen weet ik de functie van die geel/wit/rode draad niet, en daarmee is het ook gelijk moeilijk vast te stellen met welke die zou moeten matchen op de pin. Maar 't is in ieder geval al de helft 
Ik zal straks thuis eens kijken, kon wel eens I-Bus draad zijn die op dat kleine stekkertje hoort....
www. M3 register .nl
-
Griffendahl
Hij moet van die bovenstaande stekker op de draden van A, dus de grote stekker.
Die kleine stekker dat zijn 3 witte draden met een blauwe, een bruine en een rode streep, en die zitten volgens mij goed gemonteerd als ik die pin bezetting van die stekker zo bekijk.
Maar als je het even na zou willen kijken zou super zijn
Die kleine stekker dat zijn 3 witte draden met een blauwe, een bruine en een rode streep, en die zitten volgens mij goed gemonteerd als ik die pin bezetting van die stekker zo bekijk.
Maar als je het even na zou willen kijken zou super zijn
Het kleine stekkertje:
1. Bruin
2. Rood/groen
3. Rood/wit met gele stippen (IBUS)
1. Bruin
2. Rood/groen
3. Rood/wit met gele stippen (IBUS)
www. M3 register .nl
-
Griffendahl
Ja en die derde kan ik dus niet vinden op de kabelboom die in de BM54 zit... Op welke pin in bovenstaand schema zou die moeten zitten ??
Ibus, wordt waarschijnlijk het dashboardkastje waar je die moet vinden... 
www. M3 register .nl
http://web.archive.org/web/200701091722 ... _Guide.pdf
Op blz. 11 gaat het over het IBUS Signaal
Misschien kun je er wat mee....
Op blz. 11 gaat het over het IBUS Signaal
Laatst gewijzigd door B46 op 04 jul 2008, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
www. M3 register .nl
-
Griffendahl
Maar zit dat iBus signaal dan niet ergens achter mijn navischerm ??
Met andere woorden zou ik niet een ongebruikte kabel uit die navi kabelboom hiervoor kunnen gebruiken ??
Met andere woorden zou ik niet een ongebruikte kabel uit die navi kabelboom hiervoor kunnen gebruiken ??
sorry, had 'm zo gekopieerd. moet nu beter zijn!Griffendahl schreef:Die link is een beetje fubar geraakt...
www. M3 register .nl
Zit eventueel ook aan je oude Radiostekker. Maar volgens mij vind je geen ongebruikte kabel op de Na-inbouw Navi kabelboom.....Griffendahl schreef:Maar zit dat iBus signaal dan niet ergens achter mijn navischerm ??
Op pin 7 van je Radiostekker zit ie, maar zou het in eerste instantie via het de zekeringkast doen, daar zit een complete kamconnector waar overal I-Bus Signaal op zit, daar kun je zo een kabeltje bij prikken
www. M3 register .nl