Dension Gateway 300 inbouwen

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Gérald320icabrio

Dension Gateway 300 inbouwen

Bericht door Gérald320icabrio » 14 dec 2011, 15:13

Mijn cd wisselaar is afgelopen week overleden. Daarom heb ik nu een Dension Gateway 300 besteld en inmiddels ook binnen. Nu is mijn vraag of iemand misschien een uitgebreide beschrijving heeft of een DIY om hem in te bouwen. Ik heb wat audio betreft 2 linkerhanden. En verder heb ik nog het probleem dat er een stekkertje is afgebroken en voor de helft nog in de wisselaar zit. Ik heb zaterdag mijn wisselaar uitgebouwd om deze te vervangen toen het stekkertje brak. Nu is het gevolg dat ik geen radio, navi en boordcomputer meer heb, het lijkt alsof er geen spanning op staat. Ook het beginscherm wordt niet meer weergegeven (het bmw logo als je de auto start.)

Wie kan me hiermee helpen? Moet ik een nieuwe stekker bestellen voor de wisselaar of kan deze er tussenuit blijven? Ik hoop niet dat ik mijn scherm e.d. om zeep heb geholpen.
PAIN is TEMPORARY. QUITTING LASTS FOREVER.

mantisnl

Re: Dension Gateway 300 inbouwen

Bericht door mantisnl » 14 dec 2011, 15:31

Wat voor systeem heb je? Uit je tekst lees ik dat je een navigatiesysteem hebt? OEM? Welke versie? MKIII? MKIV? In ieder geval komt de Gateway 300 niet op de CD wisselaar ingang maar komt hij tussen je radiomodule met een Y-stekker. Heb je ook de juiste kabel besteld?

Gérald320icabrio

Bericht door Gérald320icabrio » 14 dec 2011, 15:37

De 4:3 navi met MKIII als het goed is, auto is van '99. Dus als ik het goed begrijp komt dat apparaat achter de radio te liggen?

Net nog even de zekeringen nagelopen en tot de conclusie gekomen dat er een zekering kapot was. De radio doet het in ieder geval weer.

Dan is mijn volgende vraag hoe krijg ik mijn scherm eruit?
Laatst gewijzigd door Gérald320icabrio op 14 dec 2011, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 14 dec 2011, 15:51

Als je de juiste kabel hebt besteld komt de Gateway 300 achterin de kofferbak. Daar is de radiomodule gemonteerd (zit dus niet in de boordmonitor), deze zit naast de CD-wisselaar. Montage is erg simpel: op de radiomodule zit 1 grote stekker, deze haal je los en hier plug je de ene kant van de Y-kabel in, de orginele stekker plug je op de andere kant van de Y-kabel in en dan heb je de gateway al aangesloten. Welk stekkertje is precies afgebroken? Zou je daar een foto van kunnen maken?

Gérald320icabrio

Bericht door Gérald320icabrio » 14 dec 2011, 16:02

Het kleine stekkertje als aansluiting van de kabelboom naar de cdwisselaar echt maar een pink dik maximaal, de kabels zijn niet beschadigd verder, enkel alleen de stekker is doormidden gebroken. De kabels die ik erbij heb zijn wat er in de verpakking zat, plus een opbouw socket voor de aansluiting in de cockpit zeg maar, heb wel de dension voor BMW besteld. Ben de foto aan het uploaden via de telefoon maar dat duurt allemaal zo lang.

Net nog even met het bedrijf gebeld, alle benodigde kabels zitten erbij, ze adviseren wel om de kabels van de wisselaar uit de radio en de wisselaar te verwijderen en zelfs uit de auto te verwijderen. Is het echt nodig om die kabels uit de auto te verwijderen?

mantisnl

Bericht door mantisnl » 14 dec 2011, 16:42

In principe kan het geen kwaad als de kabel van de wisselaar beschadigd is. Deze gebruik je namelijk helemaal niet voor de Gateway. Ik zou de kofferbak bekleding aan de linkerzijde eens los halen en op zoek gaan naar de radiomodule. Koppel de Y-kabel maar eens vast zoals ik beschreven heb, dan moet de Gateway het al gaan doen. Wat overigens misschien nog kan is dat een van de kabeltjes van de CD wisselaar kortsluiting maakt en dat hierdoor het hele systeem geen power heeft, controleer dat ook even.

Gérald320icabrio

Bericht door Gérald320icabrio » 14 dec 2011, 17:04

Net snel de zekering gewisselt, even later weggereden en ja hoor 30 seconden radio en niks meer. Kabels waarschijnlijk tegen elkaar aangekomen. Hoe dom kun je zijn. De bekleding ligt al los het is 1 grote bende in de kofferbak op het moment. Ga straks aan de slag met de dension. Heb alleen nog geen idee waar ik de aansluiting voor de usbstick ga plaatsen. Even snel nieuwe zekeringen halen want nu ben ik door de 30a zekeringen heen.

Gérald320icabrio

Bericht door Gérald320icabrio » 14 dec 2011, 22:32

Radiomodule gevonden en Y-kabel geplaatst aan de autozijde van de conector zitten 2 kleinere 8 of 10 polige connectortjes, aan de Y kabel van de dension zit er maar 1, moet deze niet ergens ingeplugd worden? Of is dat een loze kabel?

Gérald320icabrio

Bericht door Gérald320icabrio » 15 dec 2011, 18:15

Moet nu 1 kabel van de oude stekker naar de dension stekker gaan verplaatsen en die van de dension erbij. Dan zou het moeten werken. Ik begin langzaam aan moedeloos ervan te worden. 2 linkerhanden en weinig tot geen geduld.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 16 dec 2011, 12:17

Maak eens even een foto'tje van hoe je het er nu bij hebt liggen. Het is echt kinderlijk eenvoudig hoor.

Gérald320icabrio

Bericht door Gérald320icabrio » 17 dec 2011, 00:27

Ik ben er mee naar de autoshop geweest, was binnen een half uurtje gepiept. Voor € 35,- opgelost. Alleen nog een beetje uitvogelen hoe het allemaal precies werkt, en de id3 tags derop krijgen.

mantisnl

Bericht door mantisnl » 18 dec 2011, 19:23

Dat is natuurlijk ook een optie :) ID3 zou hij als t goed is meteen moeten doen, als dit niet het geval is dan moet je even de nieuwste software er op zetten. Deze kun je downloaden via dension.com, zit ook een handleidinkje bij hoe je dit moet doen.

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 27 dec 2011, 17:22

Hallo, Ik heb een standaard business radio met stuurbediening zonder losse CD wisselaar in het kofferbak. Nu zou ik graag een ipod classic erop aan willen sluiten. Het liefst zodat ik deze in het vak aan de bestuurderskant kan leggen. Welk dension systeem kan ik dan het beste pakken? Is het dension kastje gewoon achter de radio te leggen? en dan een kabel naar het vakje bij de deur. Zijn er bij het gebruik en installatie nog factoren waar je duidelijk rekening mee dient te houden?

mantisnl

Bericht door mantisnl » 28 dec 2011, 17:17

Een Dension Gateway 100 of 300 is dan aan te raden. Deze kun je inderdaad in de ruimte achter de radio bevestigen en met een USB verlengkabeltje kun je dan de aansluiting in het handschoenenvakje of ergens anders maken. In principe zit er een duidelijke inbouwhandleiding bij en het stelt niet zoveel voor.

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 28 dec 2011, 17:25

Bedankt! Ik zie dat er ook aparte kliksystemen zijn om ipod erin te hangen.
http://www.navishop.nl/2011-dension-gat ... p-548.html" onclick="window.open(this.href);return false; De 17 pins werkt dan gewoon op de business radio?
Ik wil dit dan in samenwerking met de laatste generatie ipod classic

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”