Mistlampen inbouwen

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
roderiquez

Mistlampen inbouwen

Bericht door roderiquez » 07 dec 2011, 03:09

ik mis toch eigenlijk wel de mistlampen in mijn E36, dus ik vroeg mij af of hier wel bedrading voor gelegd is, of dat deze er helemaal niet in zit? Is het te doen om mistlampen toe te voegen?

Zoals te zien, is er geen knop voor de mistlampen voor:

Afbeelding

Het gaat hier om een BMW 323i 1997.
Hebben mensen hier ervaring mee? Alvast bedankt

bimmer-jeroen

Re: Mistlampen inbouwen

Bericht door bimmer-jeroen » 07 dec 2011, 19:02

het (kan) zijn dat de voorbereiding er al ingebouwd is tijdens fabriek montage (lijkt me sterk maar het kan)

en anders ff zo`n combi schakelaar uit een sloper halen,
een 4 polig relais,
2 stuurdraden naar schakelaar en de 2 hoofdstromen naar je mistlampen.

(rechtsrtreeks stroom door je schakelaar laten gaan is niet zo verstandig.

( wil evt wel een schematje voor je maken)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

roderiquez

Bericht door roderiquez » 10 dec 2011, 19:48

Hey jeroen, bedankt voor je reactie. Ik ben zelf niet zo thuis wat betreft de bedrading dus mocht je een schema willen maken, graag! (voor dummies haha).

bimmer-jeroen

Bericht door bimmer-jeroen » 13 dec 2011, 19:36

Afbeelding

ff uitleg:
Spoiler: Laat zien
je hebt nodig:
-draden, rood 5m en zwart 5m doorsnede ongv 2,5mm (5m is teveel maar dan zit je save qua aanschaf.)
-mistlampen links + rechts
-mistlamphouders links + rechts.
-mistlamp schakelaar (dubbel) (mistlampbediening voor en achter)
-1x 4 polig relais met de getallen 85, 86, 87, en 30.
- ongeveer 4 skotch blokjes.
-4 schuifstekkertjes, en 2 oogjes M6/M8
-1 x zekering 15A (grote zekering)
dit is ongeveer wat je nodig hebt aan materiaal.

nu het inelkaar bouwen van je kabelboom.

op het schema zie je een 4 polig relais.

30= je contstante stroom (deze kun je bij je zekeringkast onder de motorkap wegpakken)
87= hoofdstroom naar de mistlampen.
86= stuurstroom naar je relais vanaf je mistlamp schakelaar. (afgetapt van je stadslicht draad, kleur van dat draadje weet ik zo niet meer)
85= massa voor je relais (massa kun je aan je carrossorie maken, er zit een massa punt achter je linker koplamp tegen de wielkast. een M6/M8 boutje)

Mistlampen aansluiten:
Je mistlampen zijn 2 polig. Op je linker mistlamp pool 1 komt draad (rood) (87) vanaf je relais. (spanning) Op je ander pool komt een massa draad (zwart) (31) deze komt vanaf je bout (M6/M8 achter je linker koplamp.
(op het rode draad vanaf je linker mistlamp naar pool 87 op je relais, is het wel verstandig een zekering 15A te doen)

Voor je rechter mistlamp pak je ook een stuk draad (rood) en deze tap je d.m.v een skotch blokje van je andere mistlamp draad (rood) af. (zie schema)
voor de massa geld hetzelfde: ook een stuk draad (zwart en ook deze tap je d.m.v een skotch blokje af van je andere mistlamp draad (zwart)

(nu heb je je linker en je rechter mistlamp aangesloten op je relais. (Pool 87 is nu dus bezet op je relais)

spanning/stroom maken voor je relais:
in je zekeringkast onder de motorkap zit een contstant stroompunt (dacht een boutje)
hier maak je een draadje (rood) aan en verbind je met pool 30 op je relais.

(nu heb je je relais voorzien van contante stroom. (pool 30 en 87 zijn nu bezet)

Massa maken voor je relais:
achter je linkerkoplamp zit een massa punt waar je ook massa gemaakt heb voor je mistlampen, maak hier nog een draadje (zwart) aan en verbind deze met pool 85 op je relais.

(nu heeft je relais ook massa. (pool 30, 87, en 85 zijn nu aangesloten)

nu zijn we alleen nog een stuurstroom nodig om je relais te bedienen en zo de hoofstroom 30-87 te laten lopen. (en nu wordt het even puzzelen)
je hebt nu alleen nu pool 86 vrij op je relais. (deze wordt bediend door je mistlamp schakelaar)

nu moet je even je dimlicht schakelaar demonteren, en achterop de stekker het stuurdraadje (spanning) van je stadslicht opzoeken. (kleur weet ik zo niet meer)
hier tap je d.m.v een skotch blokje een draad (rood) af naar je mistlampschakelaar pool 1 de andere pool op je schakelaar gaat naar 86 op je relais (rood draadje)

nu is ook 86 aangesloten op je relais.

(je stuurstroom is onderbroken door je mistlampschakelaar, dus op 86 (op je relais) krijg je geen spanning, en kan ook de hoofstroom 30-87 niet gaan lopen.
MAAR bedien je nu je mistlampschakelaar dan is het stuurstroompje dat je afgetapt hebt van je stadslicht niet meer onderbroken, en wordt er in je relais een spoeltje bekrachtigt (86 met 85) en verbind in je relais, pool 30 met 87 door. en nu is je hele relais door verbonden en komt er stroom te staan (87) op je mistlampen. :ja: )

als dit allemaal gelukt is kun je evt ook een draadje trekken vanaf je mistlampschakelaar, naar je stekker achter je teller unit. (verhaal apart leg ik wel uit als je het hiervoor beschreven deel snapt.)
(dit hoeft namelijk niet perse maar is wel handig, want anders heb je geen controle lamp voor je mistlampen voor (is voor APK ook niet verplicht!!! achteraan wel weer)
Succes!
hoor het wel als er vragen zijn.

(TYP EN TEKENFOUTEN VOORBOUDEN!!!)
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)

buutnhuus

Bericht door buutnhuus » 13 dec 2011, 19:41

ff afbeelding opslaan, dan kun je hem in mijn documenten wat groter openen :duim:
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008

roderiquez

Bericht door roderiquez » 15 dec 2011, 01:13

wow bedankt voor de moeite, maakt het al een heel stuk duidelijker! :amen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Styling”