Ik ben Moska, mijn vriendin heet Anna, en we hebben gisteren onze nieuwe E46 BMW 323 CI (die we in Duitsland hebben gekocht) met veel genoegen en met in NL hoogst illegale snelheden over de Autobahn naar NL gestuurd.
Vandaag is dus de gelukkige dag dat ik me hier kan voorstellen. Er is namelijk een lange weg bewandeld om zover te komen. Maar, bij het begin beginnen.
We reden een tijdje een Audi A4 2.6 quattro uit 1995. Maar op een gegeven moment wordt zo'n beestje toch erg oud en ben je meer zorgen aan het maken dat er niets kapot gaat, dan dat je aan het genieten bent. Dus die ging met pijn in het hart weg. Gekocht door iemand uit hetzelfde stadsdeel, dus die zien we regelmatig voorbij rijden. Erg droevig allemaal, want elke keer als je hem ziet, krijg je allerlei nostalgische gevoelens over de vervlogen tijd en dergelijke.
Maar goed, er moest dus een nieuwe komen. De auto hebben we niet nodig voor woon werk verkeer. Dus moest het vooral een plezierauto zijn. En dan kom je al snel bij een BMW uit. Lange tijd (nog toen we die Audi hadden) dacht ik aan een E46 coupe. Watertandend diverse verkoopsites in de gaten gehouden. Maar toch te duur, te groot en te bla bla bla voor een plezierauto. Dus gingen we op zoek naar een BMW Z3. Na de kerst vorige jaar in Duitsland een Z3 1.9 uit 1998 gekocht voor een zeer aantrekkelijke prijs bij een Handler.
Leuk zo een auto, maar al gauw kwam spijt. Want: 1.9 is toch een beetje behelpen (140 pk's weliswaar, maar de Audi was sneller, en het geluid van een vierpitter was toch teleurstellend). Daarnaast voldoet de afwerking van het interieur van zo'n cabrio echt niet meer aan de huidige standaarden. Heel sober, geen poespas. Deed me een beetje denken aan een Lada die ik een tijdje geleden heb gereden. Overigens is de buitenkant wel uitmuntend te noemen. Vergeleken zelfs met modernere concurrenten (Merc SLK, Audi TT) vind ik dat de Z3 van de buitenkant toch de meest karaktervolle, krachtige en klassieke uitstraling heeft. Maar goed, na ruzies met alle familieleden die opeens niet meer mee mochten (tweezitter, he) hebben we hem verkocht.
Omdat we een klein prijsverschil overhielden na de verkoop (in Duitsland zijn auto's echt stukken goedkoper, waardoor zelfs na afdracht van de rest BPM het mogelijk is om niet met verlies je auto te verkopen) was een E46 opeens wel binnen handbereik.
Dus weer alle sites afstruinen. Maandenlang diverse advertenties bijhouden. Emoties van hoop (mooie auto gezien) en wanhoop (auto is al verkocht) wisselden elkaar af. Zo stond er eentje in Bonn, een blauwe 323 met veel opties en heel goedkoop. Gespot om 19:00. Gebeld om 08:30 de volgende ochtend: sorry, Herr, ist schon verkauft.
Goed uiteindelijk eentje gezien op http://www.mobile.de die in Frechen (in de buurt van Keulen) stond. Maar de eigenaar van de auto vroeg 2000 euro meer dat de max prijs die we kunnen betalen (we moeten over de auto immers nog bpm betalen, en die is het dubbele van de bpm die we over de z3 hebben betaald). Dus eigenlijk voor de grap heb ik hem een mailtje gestuurd met een veel te laag bod. Gebeld na een week, en toen zei de eigenaar (overigens de eerste eigenaar van de auto) dat hij in principe bereid was om 1000 euro in de prijs te zakken. Maar we moesten nog wachten totdat hij een inruilprijs van zijn dealer had gekregen. Toen gingen wij aandringen, van mogen we de auto dan in ieder geval even zien (we willen echt niet meteen jetzt heute kaufen, hoor.) Na wat aarzeling zei die man, vooruit, maar alleen kijken, niet kopen.
Na een helse rit in een geleende 15-jaar oude Astra van mijn moeder de volgende ochtend in Frechen de auto bekeken. En het bleek echt een ontzettende mooie te zijn. Bomvol, alle opties, eerste eigenaar, weinig (snelweg)kilometers, stond in de garage, geen putje of krasje te zien, gaaf leder, en allerlei Spielereien zoals een regensensor, cruise control, boordcomputer ed. De man zelf was erg sympathiek en gezellig. Samen met zijn vrouw een drankje gedaan bij hen. Nadat we een wanhopige boodschap hadden gericht tot hun beiden om toch nog eens 200 EUR te zakken met de vraagprijs, hebben ze uiteindelijk ingstemd. We hebben meteen een voorschot achtergelaten en het contract getekend.
En gisteren zijn we dus, na wat zenuwachtig gedoe (gaat het wel door, gaat het niet door) met de trein gegaan naar Keulen. Het stel heeft ons opgehaald. De man was trouwens een grote fan van die Deutsche Mannschaft voor het komende EK, dus heb ik voor de grap voor hem bij Super de Boer op station Leiden zo'n Heiniken trommelhoed gekocht, met geloof zes biertjes erin. Vond ie geweldig (en we hebben weer een Oranjefan meer in Duitsland).
Samen naar de Zulassungstellen gegaan. En uiteindelijk na 2 uur wachten (erg veel formaliteiten bij onze oosterburen, in NL kun je in 15 minuten al het paierwerk regelen) de auto op exportkentekens gezet op naam van mijn vriendin (mijn paspoort bleek verlopen te zijn). HOERA HOERA HOERA, de auto was toen echt van ons. Wat een opluchting. De (ex)eigenaar had zichtbaar moeite met het afscheid van zijn auto. Maar uiteindelijk stond hij toch alle sleutels, papieren, boekjes, extra winterbanden op velgen, en ALLE rekeningen (alle service en reparaties bij BMW) af.
En toen reden we dolgelukkig naar huis. Zeer soepel en gemakkelijk 233 km/u (op de teller hoor, navigatie gaf 225 km/u aan) op de Autobahn gehaald. Echt heerlijk zo'n zespitter. En wat een geluid!!! FANTASTISCH!!!
En daarnaast, wat is het een fijn gevoel als je je kan meten met al die dikke Duitsers op de snelweg. Oh, wacht eens even, maar ik (en wij natuurlijk allemaal) heb zelf zo'n een dikke Duitser!!! Grapje.
Nou bedankt voor het lezen van mijn (veel te lang) betoog. Hieronder nog wat specs en foto's. Kijk erg uit naar jullie reacties. En bedankt voor alle info die ik hier heb gelezen. Weer een forum lid meer!
Trouwens, weet iemand nog een goede, betrouwbare en voordelige BMW-specialist in de buurt van Leiden. Wil hier niet naar de dealer, slechte ervaringen mee.
Bedankt voor het lezen en tot horens!
Moska
Specs:
BMW 323 Ci
- bouwjaar 04-2000
- zilver metallic
- zwart leder
- sportstoelen, volledig electrisch verstelbaar, met geheugenfunctie
- xenonverlichting
- boordcomputer
- cruisecontrol met stuurbediening
- CD en radio speler (origineel BMW) met stuurbediening
- klimaatcontrole (functioneert top)
- schuif- en kanteldak
- BMW-lichtmetaal (doet denken aan BBS, is dat het ook?)
- regensensor
- stikstofvulling banden
- dealer onderhouden (historie helemaal compleet)
- 115.000 km (vooral snelweg i.v.m. woon-werk)
- alarm (origineel BMW)
Foto's (zal ze verversen dit zijn de eerste, gauw geschoten onderweg naar NL:


