Verbruik in de file?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 18:10
Locatie: Friesland

Re: Verbruik in de file?

Bericht door Mike » 03 jun 2008, 18:51

Mini schreef:Stel..... je vertrekt van huis met een brandend brandstoflampje. BC geeft nog 100km aan. Makkie dus want de te rijden afstand is maar 35 km.

Na 15 km staat de actieradiusmeter op 50 km en dan.... kom je in de file. Stilstaan, kruipen, stilstaan. Je moet nog 10 km en je ziet de actieradiusmeter per seconde teruglopen.... Ga je de eindstreep nog halen?
En als je dan toch om in beweging te blijven een andere route kiest, loopt de meter toch weer op......

Dit (geheel-hypothetische, ik-was-er-niet-bij, heb-het-van-horen-zeggen....)geval brengt mij bij de vraag: wat is je verbruik in de file? Ik zou zeggen: erg laag. Je staat voornamelijk stil en als je rijdt is dat met een gangetje van 5-10 km/u. Maar de BC denkt daar blijkbaar wat anders over....
Ik denk juist dat die heel hoog is dat verbruik van het optrekken steeds .

andreas
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 apr 2008, 10:57

Re: Verbruik in de file?

Bericht door andreas » 03 jun 2008, 18:53

als ik echt een tijdje in de file sta, dan zie ik ook de benzinemeter teruglopen, dat elke keer optrekken en weer remmen kost veeeeel meer dan op de cruisecontrol over de snelweg.
op de snelweg rij ik 1 op 10 of beter, maar naar mijn werk is het op dit moment 1 op 8,4

Griffendahl

Re: Verbruik in de file?

Bericht door Griffendahl » 03 jun 2008, 18:59

Ligt ook wel aan je rijstijl en auto denk ik...

In de file kan ik vaak toe met stationair rollen in 2e versnelling. Of in de situatie die Mini beschrijft, alleen koppeling op laten komen en intrappen bij stationair in de 1e. Ik gebruik dan mijn hele gas pedaal niet eens. Denk niet dat je dan heel erg veel verbruikt.

Maar denk dat zoiets misschien wel makkelijker gaat met een handgeschakelde 320d dan bijvoorbeeld een 320i automaat ivm koppelverloop en gewoon conventionele koppeling vs. koppelomvormer.

Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 18:10
Locatie: Friesland

Re: Verbruik in de file?

Bericht door Mike » 03 jun 2008, 19:02

Griffendahl schreef:Ligt ook wel aan je rijstijl en auto denk ik...

In de file kan ik vaak toe met stationair rollen in 2e versnelling of alleen koppeling oplaten komen in intrappen bij stationair in de 1e. Denk niet dat je dan heel erg veel verbruikt.

Maar denk dat zoiets misschien wel makkelijker gaat met een handgeschakelde 320d dan bijvoorbeeld een 320i automaat ivm koppelverloop en gewoon conventionele koppeling vs. koppelomvormer.
Wou net zeggen want met de mijne is dat haast niet te doen hoor ;)
Gaat vaak te langzaam voor zijn 2 en op de koppeling rijden gaat het te hard weer voor .
In een diesel kan je aardig vooruit komen op de koppeling idd

Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 18:10
Locatie: Friesland

Re: Verbruik in de file?

Bericht door Mike » 03 jun 2008, 20:46

Als ik file rij ben ik echt stikjaloers op degene die een automaat hebben en verlang er dan zelf ook naar hoor haha :P

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Verbruik in de file?

Bericht door bjornc » 03 jun 2008, 21:27

Heb eens een uitzending op tv gezien, waarbij dit ongeveer aan bod kwam.
Stel, je komt in een sneeuwstorm stil te staan.
Dan zou je denken, motor niet laten lopen om brandstof te besparen.
Mooi niet! Of wil je doodvriezen?

Gemiddeld genomen, verbruikt een personenwagen bij stationair lopen zo weinig -dat je ca 70 uur kan blijven
staan.
Hoe het met remmen/optrekken etc etc gaat, dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Verbruik in de file?

Bericht door bjornc » 04 jun 2008, 19:07

330dM schreef:
Gemiddeld genomen, verbruikt een personenwagen bij stationair lopen zo weinig -dat je ca 70 uur kan blijven
staan.
Dat zal dan op een volle tank zijn neem ik aan? Dan klopt mijn veronderstelling dus ongeveer, ruwweg een liter per uur?
Yep, ff vergeten te vermelden. Test is gedaan bij personenauto's met een volle tank.
Is niet echt een waterdicht gegeven, aangezien diesel/benzine/gas onder 1 noemer gezet zijn. Evenals het feit dat er nog een klein verschil is tussen een lupo en een cayenne.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”