Ik denk juist dat die heel hoog is dat verbruik van het optrekken steeds .Mini schreef:Stel..... je vertrekt van huis met een brandend brandstoflampje. BC geeft nog 100km aan. Makkie dus want de te rijden afstand is maar 35 km.
Na 15 km staat de actieradiusmeter op 50 km en dan.... kom je in de file. Stilstaan, kruipen, stilstaan. Je moet nog 10 km en je ziet de actieradiusmeter per seconde teruglopen.... Ga je de eindstreep nog halen?
En als je dan toch om in beweging te blijven een andere route kiest, loopt de meter toch weer op......
Dit (geheel-hypothetische, ik-was-er-niet-bij, heb-het-van-horen-zeggen....)geval brengt mij bij de vraag: wat is je verbruik in de file? Ik zou zeggen: erg laag. Je staat voornamelijk stil en als je rijdt is dat met een gangetje van 5-10 km/u. Maar de BC denkt daar blijkbaar wat anders over....
Verbruik in de file?
Re: Verbruik in de file?
als ik echt een tijdje in de file sta, dan zie ik ook de benzinemeter teruglopen, dat elke keer optrekken en weer remmen kost veeeeel meer dan op de cruisecontrol over de snelweg.
op de snelweg rij ik 1 op 10 of beter, maar naar mijn werk is het op dit moment 1 op 8,4
op de snelweg rij ik 1 op 10 of beter, maar naar mijn werk is het op dit moment 1 op 8,4
Ligt ook wel aan je rijstijl en auto denk ik...
In de file kan ik vaak toe met stationair rollen in 2e versnelling. Of in de situatie die Mini beschrijft, alleen koppeling op laten komen en intrappen bij stationair in de 1e. Ik gebruik dan mijn hele gas pedaal niet eens. Denk niet dat je dan heel erg veel verbruikt.
Maar denk dat zoiets misschien wel makkelijker gaat met een handgeschakelde 320d dan bijvoorbeeld een 320i automaat ivm koppelverloop en gewoon conventionele koppeling vs. koppelomvormer.
In de file kan ik vaak toe met stationair rollen in 2e versnelling. Of in de situatie die Mini beschrijft, alleen koppeling op laten komen en intrappen bij stationair in de 1e. Ik gebruik dan mijn hele gas pedaal niet eens. Denk niet dat je dan heel erg veel verbruikt.
Maar denk dat zoiets misschien wel makkelijker gaat met een handgeschakelde 320d dan bijvoorbeeld een 320i automaat ivm koppelverloop en gewoon conventionele koppeling vs. koppelomvormer.
Wou net zeggen want met de mijne is dat haast niet te doen hoorGriffendahl schreef:Ligt ook wel aan je rijstijl en auto denk ik...
In de file kan ik vaak toe met stationair rollen in 2e versnelling of alleen koppeling oplaten komen in intrappen bij stationair in de 1e. Denk niet dat je dan heel erg veel verbruikt.

Gaat vaak te langzaam voor zijn 2 en op de koppeling rijden gaat het te hard weer voor .
In een diesel kan je aardig vooruit komen op de koppeling idd
Als ik file rij ben ik echt stikjaloers op degene die een automaat hebben en verlang er dan zelf ook naar hoor haha 

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Heb eens een uitzending op tv gezien, waarbij dit ongeveer aan bod kwam.
Stel, je komt in een sneeuwstorm stil te staan.
Dan zou je denken, motor niet laten lopen om brandstof te besparen.
Mooi niet! Of wil je doodvriezen?
Gemiddeld genomen, verbruikt een personenwagen bij stationair lopen zo weinig -dat je ca 70 uur kan blijven
staan.
Hoe het met remmen/optrekken etc etc gaat, dat weet ik niet.
Stel, je komt in een sneeuwstorm stil te staan.
Dan zou je denken, motor niet laten lopen om brandstof te besparen.
Mooi niet! Of wil je doodvriezen?
Gemiddeld genomen, verbruikt een personenwagen bij stationair lopen zo weinig -dat je ca 70 uur kan blijven
staan.
Hoe het met remmen/optrekken etc etc gaat, dat weet ik niet.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Yep, ff vergeten te vermelden. Test is gedaan bij personenauto's met een volle tank.330dM schreef:Dat zal dan op een volle tank zijn neem ik aan? Dan klopt mijn veronderstelling dus ongeveer, ruwweg een liter per uur?Gemiddeld genomen, verbruikt een personenwagen bij stationair lopen zo weinig -dat je ca 70 uur kan blijven
staan.
Is niet echt een waterdicht gegeven, aangezien diesel/benzine/gas onder 1 noemer gezet zijn. Evenals het feit dat er nog een klein verschil is tussen een lupo en een cayenne.