Bericht
door AdE39 » 14 aug 2011, 12:08
Hallo beste BMW vrienden,
De reden dat ik om een bjr. vroeg zit in het verschil van de smering van de motor.
Je hebt nl 2 types, teweten een type M3 van bjr. 1992 t/m 1995, en een type van bjr. 1995 t/m 1999.
Ik gebruik dus altijd Kroon olie, gewoon omdat ik die beter vind, maar dat is aan een ieder welk merk je gebruiken wilt.
Het type olie dus voor type bjr. 1992 t/m 1995 gebruikt als olie de Emperol 5W40
Het goede altenatief Asyntho 5W30
Nog een alternatief Emperol 10 W40
Die laatste zou ik eens proberen, die Emperol 10 W40 is een beer van een olie, daar heb ik met mijn A6 diesel een behoorlijk resulaat mee gehad, ik had ook klepperende klepsoters/komstoters, dit was geheel verdwenen, dit natuurlijk ook omdat de A6 meer dan 200.000 km gereden had, dan kan je gerust een iets dikkere olie nemen.
Voor de olie soort stond er vermeld een LL olie 5W40, die werd dus ook gebruikt, maar zoals u kan zien, ben ik daar snel mee gestopt, klepperende stoters, niets voor mij.
Voor het type M3 van 1995 t/m 1999 is het olie gebruik de Presteza LL 5W30
Het goede alternatief Helar 0W40
Nog een alternatief Emprerol 5W40
En weer zou ik voor die Emperol gaan, dat is een geweldige olie soort.
Ik ben absoluut geen liefhebber van de LL olie, de zgn. LongLife olie, deze kan men tot 30.000 km laten zitten in de motor, maar al die aditieven, daar bibber ik helemaal van, die additieven moeten de olie schoon houden, dus waar blijft al die verontreiniging dan, in het filter of ergens in het blok.
Want in toveren geloof ik nog steeds niet, zo ook niet in sprookjes.
Door het gebruik van de LL olie, als men het onderhoud allemaal zelf zou doen, dan kan men ook wel eens gemakzuchtiger worden, en kan het onderhoud wel eens in het geding komen.
Dus, ik blijf lekker ouderwets bij elke 15.000 km verversen en onderhoud plegen!
Wat ik er nog aan toe zou willen voegen, Kroon olie behoort wel tot de top 3 van de beste oliesoorten van ons land.
kwaliteit en voor een betaalbare prijs.
Een kan olie van 5 liter kost ergens tussen de 50,00 en de 60,00 euro, dat ligt natuurlijk aan de soort olie die je wilt en dient te gebruiken voor uw auto, de LL olie is duurder, en dat is logisch met al die extra CHEMISCHE MIDDELEN in deze olie!
Nu kan ik u ook nog vertellen, dat voor een diesel meestal een 5Wxx gebruikt word, en voor de snellere benzine motoren een 5Wxx of een 0Wxx, die xx is dan een cijfer combinatie.
Dus voor Bongoo, kijk eens op de site van Kroon olie, daar kan u het kenteken van uw auto intoetsen, u krijgt een mooie data base te zien die u ook uit kan printen.
Ik heb ook eens gekeken op de siote van Castrol de olie die word aangeraden door BMW, die is echt niet zo duidelijk en spannend, veel zoekwerk.
Voor en algehele versie voor uw auto, kies dan in het voorprogramma van Kroon de Algehele Datad Base.
U krijgt een heel compleet programma aan vloeistoffen die u dient of kan gebruiken die door kroon worden aanbevolen.
Maar dit is dus geheel aan u zelf.
Het kan een zeer duidelijk verschil uitmaken welk olie merk en soort u gebruikt voor uw auto, ik stond ook perplex, met de A6 die ik toen had.
Verder heeft Bongoo dus geld noch moeite gespaard aan onderhoud, een zeer goede zaak, het is ook niet zomaar een auto, een M3, die heeft altijd een iets beter onderhoud nodig door die motor met meer vermogen.
Gebruik daarvoor altijd een hele goede en goed type olie soort voor.
Wijk nooit af van de specificaties die gegeven worden door een dealer of een oliemerk, deze 2 hebben best door welke olie het beste is of kan zijn voor uw auto.
Natuurlijk heeft een van deze 2 een ander idee van smeren, daar hebben ze dan ook hun laboratorium voor, en die gaan echt niet over een nacht ijs, want een schade claim kan daar op volgen, dat weten ze maar al te goed.
Dus, doe er uw voordeel mee.
Maar beste Bongoo, kijk eerst eens goed waar dit getik vandaan kan komen, of u misschien iets kan lokaliseren, trek de motorkap eens open, en luister goed.
Misschien kan u dan bepalen waar het ergens kan zitten, bijvoorbeeld in het midden van de motor, aan de achterzijde of net de voorzijde van de motor, aan de bovenzijde midden in de motor, net onder het kleppendeksel of zo.
Komt het uit het blok zelf, komt het misschien ergens anders vandaan, heb je het met het rijden of ook met een stilstaande auto met en stationair lopende motor, de frequentie van het tikken, gaat dit mee op het toerental van de motor met eventueel meer gasgeven? Of blijft het gelijk.
Soms kan het gebeuren dat het tikken onder de kleppendeksel zit, en gaat het tikken met het meer gasgeven mee in sneller tikken, de frequentie van het tikken dus.
Ik krijg er nog niet een duidelijk beeld bij, er kunnen zoveel plaatsen zijn waar het tikken vandaan kan komen, en wat de een tikken noemt, noemt en ander weer kloppen of nokkend geluid.
Tussen tikken en kloppen, en een nokkend geluid, dat is een wereld van een verschil.
Ik hoor het zeer graag van u.
met vriendelijke groet,
Ad