Sinds mijn aankoop van de E46 330CI heb ik snel besloten de olie te verversen, iets wat ik altijd doe bij een nieuwe auto.
Voorheen zat er 5W30 Castrol olie in het blok, de vorige eigenaar gooide er ongeveer een ½ ltr in per 2.500 km.
Het blok heb ik geflusht voor vervanging. Daarna olie verwijdert en vervangen door Kroon 5W30 Presteza LL04 (belangrijker nog: ACEA C3) en uiteraard nieuw filter. Ook gelijk luchtfilter van K&N vervangen door een origineel BMW filter.
Eerste paar 100 km geen problemen, maar al snel ging de olie er vlug doorheen. Een liter per 1.000 km zat ik al snel op.
We hebben nog de accu een uurtje losgekoppeld om de ECU te resetten, maar na een reis op en neer naar Frankrijk is het verbruik rond de 750ml/1ltr per 1.000 km gebleven. Ook merk ik dat hij nu in tweede en derde versnelling (vooral koud) een beetje stottert bij accelereren. Alsof er iets met het mengsel mis is.
In 2008 is de carterventilatie vervangen door de vorige eigenaar. Dat was mijn eerste verdachte, maar zo snel (ongeveer 50.000km) kan die toch niet aan vervanging toe zijn? Vanos en koppakking is in 2010 gedaan.
Simpel gedacht moet het aan de nieuwe olie liggen. Daarvoor was verbruik “normaal†voor een blok met 2 ton en was er geen gestotter. Nu met de Kroon olie is het schrikbarend omhoog geschoten!
Castrol olie plaatsen staat hoog op mijn lijst want na veel gezocht te hebben, lees ik weinig over M54 blokken met Kroon olie. Castrol 5W30 is meest gebruikt, maar ook 5W40 lees ik wel over voor blokken met hoge km-stand (volgens Castrol zelf alleen geschikt voor Turbodiesels).
Wat raden jullie me aan te vervangen/checken? Ik durf bijna niet te rijden nu, omdat ik bang ben dat er toch sludge terecht komt in het blok, of dat er overmatig slijtage optreedt..