Bericht
door Kingfisher » 24 apr 2011, 20:08
Thanks voor de reacties.
Er is totaal geen waarschuwing aan vooraf gegaan, de storing ABS kwam als eerste toen ik al een tijdje 160km/u op de cc reed. Vanaf toen ging het snel, de ene na de andere foutmelding. Tevens voelde ik een flinke schok door de auto gaan die van de transmissie afkomstig leek.
Vreemd genoeg voelde alles nog normaal (geen noodprogramma) en mijn enige doel was zolang er geen STOP in beeld stond, die laatste kilometers door te rijden om de eindbestemming te halen. Achteraf gezien verstandig, want bij aankomst wilde de auto niet meer starten. De accu leek helemaal leeg.
Maar nu komt het, ik vond vanmiddag het linkje van Moogie ook (maar toch bedankt) en toen spookte het de hele tijd door mijn hoofd. Als het niet een mechanisch probleem is, maar elektronisch, dan moet het net als in dat voorbeeld in ieder geval tijdelijk op te lossen zijn.
Ik had geen trek om 150 euro boete (omdat ik dus niet voor NL verzekerd bleek, maar alleen voor Europa) aan Route Mobiel te betalen om alleen de auto af te laten slepen naar de BMW dealer in Assen. Maken konden ze 'm immers toch niet.
Accupolen loshalen mocht niet baten, maar met startkabels en met behulp van mijn broertjes auto startte de Bimmer na een kleine hapering meteen. Alle meldingen verdwenen als sneeuw voor de zon, maar omdat ik de activere steering niet goed gekalibreerd had, moest ik weer even de accu ontkoppelen en de auto opnieuw starten. Hoewel de auto nog geen minuut stationair gedraaid had en de accu dus niet bepaald veel bijgeladen kon zijn, startte de auto makkelijk als vanouds!
Vervolgens een rondje gereden met als backup mijn broertje in mijn kielzog. Auto reed perfect!
Toen maar de gok genomen, hond, kind en vrouw aan boord en hup, terug naar Flevoland. Onderweg nergens last van gehad en gelukkig staat het zwarte monster nu weer veilig voor ons huis.
Dinsdag dus maar de stealer bellen, want ik heb geen trek in nogmaals hetzelfde euvel. Het rijdt zwaar waardeloos als je weet dat er elk moment uit het niets een zodanig ernstige storing zich voor kan doen dat je gewoon niet meer verder kan.
Vooralsnog denk ik op basis van wat ik elders op internet gelezen heb dat de elektronica van de dynamo de boosdoener is en dat dus uiteindelijk wel de dynamo vervangen moet worden. Maar we zullen zien, nu maar eens van het mooie weer tijdens de paasdagen genieten, want vandaag is daar weinig van gekomen.