Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Kingfisher
Contacteer:

Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door Kingfisher » 24 apr 2011, 12:02

Heren,

Vanochtend vanuit de polder opweg naar Drenthe werden we 10km voor het eindpunt verrast met vele foutmeldingen:

Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Spoiler: Laat zien
Afbeelding

ABS uitgevallen
Rijregelsysteem uitgevallen
Transmissiestoring
Active steering storing
Anti trap melding
Muziek ging uit
iDrive scherm ging op zwart
enz. enz.

Gelukkig de eindbestemming gehaald, maar de auto doet nu niks meer. Volgens mij is de dynamo defect, de accu is bijna leeg, terwijl deze zo goed als nieuw is.

Herkent iemand dit probleem misschien, of weten jullie van een dergelijk probleem?

Ik ben benieuwd naar wat het kan zijn en wat het (weer) gaat kosten. Het vervelende is dat de auto 170km van mijn huis staat (gelukkig wel bij mijn ouders) en het blijkt dat ik alleen Route Mobiel Europadekking heb. :gek:
Laatst gewijzigd door Kingfisher op 26 apr 2011, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

328Ci

Re: Auto kapoet: dynamo de veroorzaker?

Bericht door 328Ci » 24 apr 2011, 12:10

Of het je dynamo is weet ik niet maar ik zou het wel in die richting zoeken (geen spanning). Misschien is het de 'aandrijving' (riem/ snaar?) van je dynamo. Dan heb je ook geen spanning en kan je de foutmeldingen krijgen krijg je hebt. Suc6 in ieder geval.

a90

Bericht door a90 » 24 apr 2011, 13:40

Zo, dat is ruk. Maar ging dat allemaal tegelijk ? was er geen waarschuwing dat er te weinig spanning of lading was ?

Misschien de accu al weer kapot ?
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r

Dess

Bericht door Dess » 24 apr 2011, 15:25

Dat lijkt me ook als de dynamo naar zijn grootje is krijg je volgens mij toch wel een storing in de trend van lage spanning, maar goed het is en blijft BMW hè. Zit je polyriem er nog wel goed op???
Laatst gewijzigd door Dess op 20 jun 2011, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
After All It's Only A Weed That Turns To A Flower In Your Mind

Mooggie

Bericht door Mooggie » 24 apr 2011, 17:54

Potver, jij hebt ook wel pech met je wagen steeds zeg. :bang:

Op basis van je beschrijving ligt een accu- en/of dynamoprobleem inderdaad wel erg voor de hand. Hopen in ieder geval dat het niet weer al teveel in de papieren gaat lopen voor je!
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Mooggie

Bericht door Mooggie » 24 apr 2011, 18:00

Hier nog even een link naar een topic in een ander forum, waar je misschien wat aan hebt.

http://bmwforums.nl/post15154.html?sid= ... f2ab5eac54" onclick="window.open(this.href);return false;
eerder:

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 24 apr 2011, 20:08

Thanks voor de reacties.

Er is totaal geen waarschuwing aan vooraf gegaan, de storing ABS kwam als eerste toen ik al een tijdje 160km/u op de cc reed. Vanaf toen ging het snel, de ene na de andere foutmelding. Tevens voelde ik een flinke schok door de auto gaan die van de transmissie afkomstig leek.

Vreemd genoeg voelde alles nog normaal (geen noodprogramma) en mijn enige doel was zolang er geen STOP in beeld stond, die laatste kilometers door te rijden om de eindbestemming te halen. Achteraf gezien verstandig, want bij aankomst wilde de auto niet meer starten. De accu leek helemaal leeg.

Maar nu komt het, ik vond vanmiddag het linkje van Moogie ook (maar toch bedankt) en toen spookte het de hele tijd door mijn hoofd. Als het niet een mechanisch probleem is, maar elektronisch, dan moet het net als in dat voorbeeld in ieder geval tijdelijk op te lossen zijn.

Ik had geen trek om 150 euro boete (omdat ik dus niet voor NL verzekerd bleek, maar alleen voor Europa) aan Route Mobiel te betalen om alleen de auto af te laten slepen naar de BMW dealer in Assen. Maken konden ze 'm immers toch niet.

Accupolen loshalen mocht niet baten, maar met startkabels en met behulp van mijn broertjes auto startte de Bimmer na een kleine hapering meteen. Alle meldingen verdwenen als sneeuw voor de zon, maar omdat ik de activere steering niet goed gekalibreerd had, moest ik weer even de accu ontkoppelen en de auto opnieuw starten. Hoewel de auto nog geen minuut stationair gedraaid had en de accu dus niet bepaald veel bijgeladen kon zijn, startte de auto makkelijk als vanouds!

Vervolgens een rondje gereden met als backup mijn broertje in mijn kielzog. Auto reed perfect!

Toen maar de gok genomen, hond, kind en vrouw aan boord en hup, terug naar Flevoland. Onderweg nergens last van gehad en gelukkig staat het zwarte monster nu weer veilig voor ons huis.

Dinsdag dus maar de stealer bellen, want ik heb geen trek in nogmaals hetzelfde euvel. Het rijdt zwaar waardeloos als je weet dat er elk moment uit het niets een zodanig ernstige storing zich voor kan doen dat je gewoon niet meer verder kan.

Vooralsnog denk ik op basis van wat ik elders op internet gelezen heb dat de elektronica van de dynamo de boosdoener is en dat dus uiteindelijk wel de dynamo vervangen moet worden. Maar we zullen zien, nu maar eens van het mooie weer tijdens de paasdagen genieten, want vandaag is daar weinig van gekomen.

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 24 apr 2011, 20:23

Ja mooi al die elctronica, maar als er wat mis mee is. Het lijkt wel op een Windows storing die na een goede harde reset weg gaat. Maar wellicht dat de dealer daar een wat meer vakkundig oordeel over heeft :whistle:
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 26 apr 2011, 12:12

Vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer, of ik ergens volgende week zou kunnen. Ja hallo, ik wil zo snel mogelijk weten waar ik aan toe ben en niet elke rit nerveus moeten zijn of ie de eindstreep haalt. Nu dus een afspraak voor morgen 15.30u. Wordt vervolgd.

Mooggie

Bericht door Mooggie » 26 apr 2011, 18:45

Mooi geregeld!

Mijn wagen is ook uit 2005 met een soortgelijke km-stand dus ben wel benieuwd wat eruit gaat komen.
eerder:

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 27 apr 2011, 16:21

Goed, zojuist bij de dealer geweest. Helaas weten ze daar ook niet wat de reden van alle ellende is geweest. Het storingsgeheugen stond vol met storingen, maar niet met de veroorzaker daarvan. Dynamo leek gewoon goed, accupolen zaten goed vast (dat had ik zelf natuurlijk ook al gecontroleerd), conclusie ze konden er nu niks aan doen en willen de auto een dag terug hebben om alles handmatig door te meten.

En dan sta je dus weer voor zo'n situatie dat je niet weet waar je aan toe bent. Stap in de auto en je weet niet of ie de eindstreep haalt, breng de auto naar de dealer voor onderzoek en je weet niet hoeveel het gaat kosten. ;)

Ik denk dat ik voor nu maar een accustarter ga aanschaffen, Route Mobiel is inmiddels uitgebreid met NL-dekking :D, en dan maar kijken hoelang de auto het nu vol blijft houden.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 27 apr 2011, 18:13

Lekker K.T zeg. Ik heb iets dergelijks met de E-39 gehad.
Geen signaal vooraf en plots alle lampjes aan. Stoppen en daarna niet meer starten. Typisch geval van te weinig accuspanning volgens de ADAC. En dat klopte toen. Met hulp accu van ADAC gestart en naar dealer gereden. Bleek een defecte dynamo te zijn. Als je het weer krijgt zou je toch een metertje bij de hand moeten hebben en kijken of de accu dan nog geladen wordt (als de motor dan nog draait).

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 27 apr 2011, 19:02

Dat is inderdaad wel een goed plan! Maar kan ik de meter dan gewoon tegen de + en - van de draden op de accu houden? Of meet ik dan stiekem toch niet gewoon de spanning van de accu?

Hoewel de dealer zegt dat er hoogstwaarschijnlijk niks mis is met de dynamo, geloof ik eigenwijs als ik ben toch - mede op basis van andere verhalen op het internet - dat ik daar het probleem moet zoeken.

Ondertussen ben ik ook op internet op zoek naar een accustarter/startbooster. Heeft iemand nog tips, want ik zie door de bomen het bos niet meer qua Ah's en A's?

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 27 apr 2011, 19:59

Je moet hem op voltage instellen.
Als de motor loopt, moet de meter ongeveer 14 volt aangeven, als ik me niet vergis.

z3mrunner

Bericht door z3mrunner » 27 apr 2011, 20:22

Ja, gewoon op de plus en min houden en Bjorn's waarden moeten ongeveer verschijnen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”