Wisselaar defect, vervangen door iets digitaals?

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
dabrock99

Wisselaar defect, vervangen door iets digitaals?

Bericht door dabrock99 » 20 mar 2011, 21:17

Hallo allemaal,

Misschien staat ergens op dit forum het antwoord op mijn vraag al verstopt, maar ik kan 'm niet vinden:

Ik heb sinds een maand een e39 uit 2001 met breedbeeldnavigatie en achtering een DVD-speler voor de navi, een CD-wisselaar voor muziek. Die CD wisselaar lijkt een kapotte laser te hebben. Hij herkent wel dat er CD's in het magazijn zitten, maar leest ze niet.

Nu kan ik de wisslaar voor 75 euro omruilen voor een werkende, maar liever nog had ik iets digitaals. Een externe harde schijf bijvoorbeeld, of een ouwe Ipod met veel schijfruimte. Moet wel vanaf het menu in de auto te bedienen zijn..

Wie weet of zoiets bestaat en of dat een beetje betaalbaar is?

Even voor de info: hier een fotootje van de E39 en het interieur.

Afbeelding
p1010180site by Daniel Depenbrock, on Flickr

Afbeelding
p1010134site by Daniel Depenbrock, on Flickr

E46Ramon

Re: Wisselaar defect, vervangen door iets digitaals?

Bericht door E46Ramon » 20 mar 2011, 21:20

Intravee, werkt super op een bmw met org breedbeeld navigatie.

dabrock99

Bericht door dabrock99 » 20 mar 2011, 21:28

Snelle reactie!

En die kan ik zelf plaatsen? Intravee is een soort tussenschakel, toch? Daarmee kan ik een Ipod of andere MP3-speler achtering plakken en voorin de nummertjes draaien?

dabrock99

Bericht door dabrock99 » 20 mar 2011, 21:30

Even gezocht: dit zou het effect moeten zijn. Heel mooi!

Afbeelding

Afbeelding

dabrock99

Bericht door dabrock99 » 20 mar 2011, 21:34

Blijft wel even de vraag: kan dit achterin geplaatst worden, of moet die hele audio navigatie unit er uit?

En er zijn twee versies:
de Intravee (88 pond)
en de INtravee II (152 pond)
http://www.toysinyourcar.com/acatalog/intravee.html

En dit is ook interessant misschien?
http://www.bavariansoundwerks.com/categ ... DgodBHMK-Q

nassje

Bericht door nassje » 21 mar 2011, 10:07

Is dit misschien iets ??

http://link.marktplaats.nl/433549837
||Ascot Green | Schroefset | Supersprint Exhaust | Remote Angel Eyes | Rolled Fenders | Keskin | Zwart Hemel | BBS 359M | M52 2.0 24v | Full Tinted Windows | M-Pakket | Rims & Paintjobs Fixed by myself||

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 21 mar 2011, 17:11

Ik had in mijn E39 (zonder NAV) ook zelf een apparaatje van GROM ingebouwd. TOP spul. Kon de iPod laden en afspelen via de iPod interface. Als je hem direct in de VS besteld ben je goedkoper uit. Namelijk 125,- Dollar = 88 Euro (zonder verzending dan)
http://www.gromaudio.com/store/all-bmw.html
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

dabrock99

Bericht door dabrock99 » 21 mar 2011, 20:50

Dank voor deze bijdragen. De GROM kit lijkt me inderdaad een heel geschikte. Ik combinatie met een 32GB USB stick heb je volgens mij een enorm muziekbestand permanent onder de knop zitten...

@ BMW Lover: die kit kun je dus gewoon in de kofferbak monteren, en met een paar stekkertjes aansluiten in plaats van de CD-wisselaar? Ik heb geen DSP dus dat scheelt alweer 100 euro.

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 21 mar 2011, 23:12

Hangt er van af waar je kabels lopen. Ik heb bij mij de radio uitgebouwd en de GROm er achter geplaatst uit het zicht. Kabel voor de iPod bij de bijrijders kant naar buiten laten komen. Je krijgt er wat knijp aansluitingen bij. Je moet dus op de goeie bestaande draden wat draden aansluiten. Stond op zich netjes in de handleiding. Als je dus achter de kabel boom hebt kan die daar ook denk ik.
Als je die GROM besteld kan je ook kiezen voor een "BMW Cable Radio" of "BMW Cable Trunk"...

Oh lees net het volgende:
Note: For BMW with navigation you have to select trunk mounting as we do not carry navigation dash mounting cables.
Bijkomend voordeel:
- No need to take out the stereo or disassemble the dashboard in order to gain access to the CD changer port
- Less time for an instalation work

Zie inmiddels ook dat dat aanknijpen waarschijnlijk ook niet meer hoeft.

Je moet alleen nog wel appart die iPhone cable kopen als je ook een iPhone wilt aansluiten en opladen.

Afbeelding

E46Ramon

Bericht door E46Ramon » 21 mar 2011, 23:30

Intravee sluit je aan op de plek waar je cd speler zit.

Als je de cd speler los haalt heb je als het goed is 2 kabels.
1 klein vierkant blokje, dat zijn de draadjes die naar de cd ingang loopt van je radio module ( bm 24 / 54 )
1 klein stekkertje met een rood en zwart draadje, dat is je bus verbinding.

Beide stekkers plaats je in de intravee, vervolgens ga je met een ainet kabel naar de alpine kca 420i en daar sluit je weer je ipod op aan.

Het is niet de goedkoopste oplossing, maar in mijn ogen wel de mooiste zeker in combinatie met een oem naviagatie scherm.

Mocht je nog iets willen weten hoor ik het graag van je.

dabrock99

Bericht door dabrock99 » 22 mar 2011, 07:45

Nou ja, Intravee en Grom kunnen dus allebei. Ze hebben allebei een nette interface en kunnen allebei in de kofferbak gemonteerd worden. De Intravee is in combinatie met de Alpine wel een tik duurder.

@E46 Ramon: weet jij dan ook of het beter een Intravee II kan zijn?

Zie eerdere post: er zijn twee versies:
de Intravee (88 pond)
en de Intravee II (152 pond)
http://www.toysinyourcar.com/acatalog/intravee.html

E46Ramon

Bericht door E46Ramon » 22 mar 2011, 13:47

Je hebt inderdaad de intravee II nodig.

Verschil zit hem dacht ik in ondersteuning van verschillende ipods.

Ramon

dabrock99

Bericht door dabrock99 » 23 mar 2011, 19:04

Inmiddels bij MoTrade een GROM interfase voor de kofferbak besteld. Mijn defecte wisselaar kon ik voor 30 euro inleveren. Via de VS of GB bestellen was ietsje goedkoper, maar ik heb wel behoefte aan een beetje afterservice en met inruil van de wisselaar is het allemaal zo gek nog niet.

Zodra ik 'm heb aangesloten, zal ik even een korte review geven.

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 23 mar 2011, 21:35

Succes en ben benieuwd!

Afbeelding

dabrock99

Bericht door dabrock99 » 25 mar 2011, 19:17

Welnu, de GROM in splinternieuwe staat ontvangen. Aansluiten was werkelijk peanuts. Plug & Play. De twee stekkertjes van de wisselaar eruit en de twee van de GROM er weer in. Klaar. De GROM is een doosje zo groot als een fototoestel of een pak shag. Wonderwel past hij zo exact overdwars in de beugel waarin de wisselaar zat, dat ik niet eens tape of schroeven heb gebruikt. Zit prima klem zo.

Maar...

De wisselaar las CD's in en liet vervolgens niks horen. En dat is nu nog steeds zo. Hij laat de titels zien die in de playlists staan, en de GROM werkt dus in principe naar behoren, maar ik hoor alleen niks.

Nu viel mij op dat tijdens het rijden met navigatie steeds stiltes vallen in het radiosignaal. In plaats van een aanwijzing krijg ik een korte stilte. Het navigatievolume staat wel open.

Opgeteld kom ik tot de volgende conclusies:
- Met de wisselaar was niks mis
- Met de GROM ook niet
- Met mijn luidsprekers ook niet (FM gaat prima, telefoon ook)
- Met de navigatie ook niet (hij stuurt me de goede kant op en geeft aanwijzingen, zij het dat ik ze niet kan horen)
- Ergens tussen het signaal vanuit de GROM en vanuit de navi naar de radio gaat het mis.

Vragen aan de forumlezers:
- Herkennen jullie het bovenstaande?
- Kan het zijn dat er achter de radio een stekker los ligt?
- En vooral: is het moeilijk om die hele handel los te schroeven / zijn er posts waarop met foto's te zien is hoe het moet?

Ik kopieer deze problemen even naar een nieuwe post, om zo wat gerichter lezers / oplossingen te vinden...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Audio en navigatie”