eenvoudig lekstroom testen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
wammes

eenvoudig lekstroom testen

Bericht door wammes » 15 feb 2011, 14:49

Ik heb op 8 december nieuwe accu in mijn auto gezet, aangezien mijn orginele accu aangaf dat deze niet meer vodoende was. (gele indicator) na dag stilstaan had ik moeite met starten.

nu vandaag heeft mijn auto 1,5 week ongeveer stil gestaan, ik mag geen autorijden omdat ik mijn sleutelbeen heb gebroken. wilde ik hem vandaag achteruit garage uitzetten om de auto te wassen/schoonmaken. startte de auto weer niet.

verwacht dat ik dus lekstroom heb. mag aannemen dat auto na 1,5 week niet met lege accu mag staan, zeker niet als accu net 2 maanden oud is.

ik begon te merken dat auto moeilijk startte sinds dat er Xenon in mijn auto is ingebouwd. maar zover ik weet gebruikt de Xenon geen losse voeding waardoor er lekstroom kan zijn ontstaan, of ik moet me vergissen.

JdM

Re: eenvoudig lekstroom testen

Bericht door JdM » 15 feb 2011, 19:09

Laad de accu op met een acculader en trek de xenon los. 2 weken laten staan (zonder lader eraan natuurlijk) en starten, als ie dan zonder problemen start zal het je xenon zijn :!
En anders met een multimeter met amperemeter aan de gang gaan, zekeringen 1 voor 1 lostrekken en kijken of de lekstroom verandert, dan weet je zo in welke hoek je het moet zoeken.

BMW Clubsport

Bericht door BMW Clubsport » 15 feb 2011, 20:55

Je kunt ook heel eenvoudig lekstroom controleren met een ouderwetse spanningszoeker, zo'n zilver of goudkleurig ding met een gewoon lampje er in.
Maak de min klem van je accu los maar laat hem op de accu pool zitten.
Sluit nu de spanningszoeker aan op de min kabel en de punt duw je in de min accu pool. Duw het achterklep slot met een schroevendraaier dicht en sluit de auto af met de afstandbediening.
Til nu de accuklem voorzichtig van de accupool af, het lampje gaat nu branden. Na enkele minuten zal de auto inslapen en het lampje uit gaan, dus geen lekstroom. Blijft het lampje wel gloeien dan is er een verbruiker die niet uitschakeld als de auto op slot staat, dan moet je met de ampere meter zekeringen gaan trekken om te kijken in welke groep de verbruiker zit. De E46 mag 30mA afnemen in rust! Om snel een controle uit te voeren is bovenstaande een goede oplossing.

wammes

Bericht door wammes » 15 feb 2011, 21:21

ik heb wel multimeter. heb net even met 1,5 arm gemeten. en heb probleem gevonden. (gelukkig)

meette in het begin 1,8A lekstroom.
1e idee was binnenverlichting, zekering ervan eruit gehaald.
meette toen nog 1A ongeveer
daarna heb ik de zekering los gegooid van alle electra welke ik zelf heb aangelegd zoals carkit en telefoon lader. (deze zijn alleen wel afgeschakeld met een relais op de remote.
meete nog altijd hetzelfde, maakte dus geen verschil.
toen zag ik nog ander kastje wat ik in heb gebouwd, (van een dump valve) trok deze los.
meette nu nog maar 0,03A ( pak hem beet dus 30mA) was ineens heel blij, dat het niet ergens in de auto zelf zat.

kabel van kastje los, en alles dicht geschroeft, nu eens keer kijken wanneer mijn arm goed is of er ergens kabelbreuk zit. of ik het anders op kan lossen. anders gaat het hele geval er weer uit.

ben elk geval blij dat ik het heb gevonden.

hoop alleen dat accu niet dood is nu, is pas goede 2 maanden oud. zit wel garantie op. maar weet niet of dit ook telt. accu kan ik tijdens APK wel laten testen, die hebben er zon apparaat voor. of kan ik dat zelf ook?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”