Gezocht: 12V geschakeld bij lichtschakelaar

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
sjef

Gezocht: 12V geschakeld bij lichtschakelaar

Bericht door sjef » 30 jan 2011, 18:24

Hallo,

Mocht ik niet goed genoeg gezocht hebben dan bij voorbaat mijn excuses.
Maar ik ben op zoek naar een geschakelde 12V draad in de kabelboom vd lichtschakelaar.
Er zitten 2 dikke draden in, ik vermoed dat het een van die twee moet zijn. De ene is rood/paars en de andere rood/groen.
Zit er toevallig ook een massa tussen? Zo ja, welke is het?
Ik ben namelijk een extra 12V plug aan het maken in het vakje onder de lichtschakelaar. Dan hangt er niet zo'n lange draad naar de Navi. (Of toch maar een Dynavin?)
Buiten het esthetische aspect is er denk ik geen echt bezwaar om zo'n draad door te knippen en met een dikke kroonsteen weer te verbinden + aftappen?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

sjef

Re: Gezocht: 12V geschakeld bij lichtschakelaar

Bericht door sjef » 31 jan 2011, 17:06

Niemand?

KJ_bmw

Bericht door KJ_bmw » 31 jan 2011, 18:12

De draden die jij noemt zijn konstant 12V en niet geschakeld.. De enige geschakelde draad die ik zo snel kon vinden is groen/blauw, dit is echter een van de dunne draden welke met 5A is afgezekerd (moet voor een mobiele navi wel genoeg zijn).. Massa zit er 2 keer op, beide bruin/zwart.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

sjef

Bericht door sjef » 31 jan 2011, 18:37

Ah ok, dankjewel.
Op zich wel typisch, maar dan worden de lampen zeker via een relais oid aangestuurd?
Anders zou je wel verwachten dat het met dikke draden bedraad zou moeten worden.

Maar ik zal zodra het weer licht is eens gaan kijken of ik het kan vinden.
De kroonsteenmethode worden we dus niet bang van? (Ach, het alternatief lopen solderen in een draadboom.
Word je ook niet bijster gelukkig van natuurlijk...)

Bedankt!

JdM

Bericht door JdM » 01 feb 2011, 10:31

Ik zou liever solderen in plaats van kroonstenen gebruiken. Een kroonsteen kan lostrillen en smelten als de stromen hoog genoeg zijn, een soldering laat nooit vanzelf los.
Krimpkous kopen en er overheen trekken, daarna isolatietape er omheen en het is weer als nieuw. Gebruik goede soldeertin en flikker alles waar S39 op staat in de bak waarmee je koperen leidingen soldeert, S39 is zeer agressief voor koperdraden. Neem tin met een harskern, dan komt het goed.

dw70

Bericht door dw70 » 01 feb 2011, 13:23

sjef schreef: Op zich wel typisch, maar dan worden de lampen zeker via een relais oid aangestuurd?
Ja, zitten in zekeringkast.
Anders zou je wel verwachten dat het met dikke draden bedraad zou moeten worden.
Het is geen sterkstroominstallatie. ;) Door het gebruik van relais hoeft dit dus niet meer. Een impuls afgeven is genoeg voor een relais. Maar verlichting heeft ook nog een relais voor grootverbruikers. Contact afschakelen en het licht gaat uit. Daar is dit relais weer voor, om je accu niet leeg te trekken.

Maar kroonstenen werk zou ik niet doen. Goede krimpkous kopen en solderen zoals JdM al schrijft (tin met harskern), werkt jaren. Geen hulpmiddelen gebruiken van loodgieters. Te agressief en weerstandverhogend. En dat mag je nooit doen, de weerstand verhogen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

sjef

Bericht door sjef » 01 feb 2011, 14:53

Mannen, dank voor de hulp.
Het was eventjes zoeken in de dradenspaghetti, maar ik heb de juiste gevonden en het werkt.
Dus weer een hinderlijk draadje weggewerkt.
Het kabeltje komt nu uit het vakje onder de lichschakelaar omhoog en val niet erg op.
Toch weer een verbetering

Blazer

Bericht door Blazer » 01 feb 2011, 17:14

rood/paars staat aan zodra je het contactslot omdraaid ;)
AfbeeldingBMW 118d '05 (E87), BMW 320i Coach '85(E30) , BMW 320i Cabrio '93(E30)Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”