523i trekt niet meer

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Goelette

523i trekt niet meer

Bericht door Goelette » 29 jan 2011, 19:25

Mijn mooie en altijd perfect rijdende 523i Touring uit1997 rijdt ineens niet meer lekker... Rijden doet hij nog wel, maar hij heeft totaal geen vermogen meer. Tot 2000 toeren merk je nog niet veel, maar daarna is hij ontzettend traag. Maakt ook een brommend guiluid en er rammelt wat in de uitlaat. En bij 4000 toeren ongeveer doet hij helemaal niks meer qua acceleratie.

Ik zat op de duitse autoweg en merkte ineens dat hij niet meer harder dan 160 wilde... toen ben ik direct langzamer gaan rijden en bij de eerste gelegenheid gestopt, maar er was verder niks te merken of zien. Stationair loopt hij prima, geen rook, alles schoon, alle stekkers nog vast.... Enige dat merkbaar is, is dat de uitlaat meer herrie maakt dan normaal. Geen brandende lampjes op dashboard etc. Lullige is dat ik net een nieuwe auto heb gekocht (15 minuten voordat de problemen ontstonden) en de 523 Touring dus te koop wilde gaan zetten... Nu neemt hij wraak op me door stuk te gaan denk ik :)

Ik heb gelezen (of dat denk ik, mijn duits is niet zo goed) op het duits E39 forum dat dit aan de katalysator zou kunnen liggen. Kan iemand mij bevestigen dat dit de oorzaak van mijn probleem zou kunnen zijn? Zou wel de rammelende uitlaat verklaren.

Ik zat zelf eerst te denken aan de LMM of nokkenassensor, heb ik ook wel eens ergens gehoord, maar ik weet niet hoe ik zou kunnen testen wat het nou is. Ik kan wel alles gaan vervangen, maar dat is sowieso al niet zo handig en zeker niet als de auto te koop staat :)

Alvast bedankt!

RubberBurner
Contacteer:

Re: 523i trekt niet meer

Bericht door RubberBurner » 29 jan 2011, 22:07

Die rammel zou je goed op de brug kunnen horen dan als het je kat zou zijn.Die hebben ook niet 't eeuwige leven,en misschien blokkeerd ie je doorgang wel ....
Verder eerst maar een laten uitlezen.Dat geeft meestal meer duidelijkheid .

Goelette

Bericht door Goelette » 29 jan 2011, 22:38

ik ga hem morgen eens op de brug zetten, daarna maar eens uit laten lezen indien nog nodig. kan dat alleen bij de BMW-dealer of ook bij universele bedrijven?

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 30 jan 2011, 01:56

Beetje universeel bedrijf heeft tegenwoordig ook uileescomputers.

i.i.g. obd kunne ze bijna allemaal wel uitlezen. En dat is wat jij nodig hebt.
Een 4 gastest kan ook al heel veel vertellen over dit soort zaken.
Elk bedrijf dat auto's keurt heeft zo'n ding :P
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

marc lenssen

Bericht door marc lenssen » 30 jan 2011, 11:22

LMM is te testen door de stekker te lossen en dan de auto te starten. het mengsel loopt dan in een voorgeprogrammeerde noodloop. Hij zal wat rijk lopen maar als de auto dan beter loopt is je LMM inderdaad aan het einde. Simpele test om in ieder geval de LMM uit te sluiten. hetzelfde geldt overigens voor de lambda sondes; even de stekker los en kijken wat het voor de motor loop doet.

groet en succes,
marc

Goelette

Bericht door Goelette » 30 jan 2011, 18:47

Sensor losmaken geeft geen ander rijgedrag, dus dat is het niet. LMM is trouwens ook pas nieuw (nog geen jaar oud) Ik heb wel aan de uitlaat gewerkt vandaag, kat is hoogstwaarschijnlijk wel het probleem. Heb de kat wat doorgeblazen met lucht en hij trekt nu veel beter. Moet dus een nieuwe kat op denk ik. Hij blaast nou ook wat, is dus nu ook ergens lek op de voorpijp.

Uiterst vervelend was dat ik mijn 523 nét te koop wilde gaan zetten, was net op de terugweg van aankoop andere auto toen hij kapot ging. Hij staat dus nu te koop, met de kapotte kat. Geen tijd om dit weer te gaan maken, dus voor de klusser misschien een leuke kans voor een goedkope auto! Normaal zou ik hem voor € 4.000 willen verkopen, hij is zeer netjes, maar hij mag weg voor een goed bod vanaf € 3.000! (gewoon omdat hij snel weg moet, nieuwe auto ga ik zaterdag ophalen)

nunhem1
Contacteer:

Bericht door nunhem1 » 31 jan 2011, 19:58

Nokken as sensor stuk denk ik

Goelette

Bericht door Goelette » 31 jan 2011, 22:30

tja, ik heb wat met de uitlaat gerommeld, en hij trekt nu weer goed. uitlaat maakt wel herrie, pakking niet goed teruggedaan denk ik :)
Dus uitlaat moet sowieso, als de auto niet voor het weekend verkocht is ga ik er een nieuwe op zetten. Ik ga er van uit dat het dan verholpen is, want hij trekt nu al veel beter. En anders dan wordt het uitlezen en vervangen wat dan aan het licht komt :)
Tot die tijd is hij in ieder geval te koop voor een vriendenprijsje, als alles weer 100% wordt gemaakt dan gaat de prijs weer omhoog uiteraard :)

dw70

Bericht door dw70 » 01 feb 2011, 12:48

katalysator verstopt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Goelette

Bericht door Goelette » 01 feb 2011, 21:34

zaterdag ga ik naar de garage, laten kijken wat er loos is. Ik heb echt geen idee meer namelijk :)

Goelette

Bericht door Goelette » 05 feb 2011, 13:24

Zo, bij de garage geweest, uitgelezen, alles nagekeken. Conclusie: katalysator inderdaad verstopt, that's it.... Gelukkig :)

Auto nu nog zo te koop voor een zachte prijs, maar ik ga hem zsm repareren en dan gaat ie natuurlijk voor de normale prijs weg.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”