Achterwiel dwars onder auto.....

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
EDWIN G.

Achterwiel dwars onder auto.....

Bericht door EDWIN G. » 09 jan 2011, 20:22

Afgelopen donderdag avond onderweg naar huis bij de lullige snelheid van 25 km/u een hele harde kloink en daarna schurend geluid.
Met een hartverzakking stap ik uit midden op de weg (doorgaande weg in de stad) en wat zie ik: mijn linkerachterwiel dwars in de wielkuip....... x|

Aangezien ik de gehele weg blokkeerde, MOEST ik met geblokkeerd achterwiel mijn auto toch nog 30 meter verderop zien te krijgen. Het lukte wel maar deed zeer aan mijn oren.

Na 2 uur wachten op de sleepdienst (met de geruststellende woorden "Het zal wel aan gebroken achteras zijn, is Totall Loss").afgeleverd bij mn garage.

De volgende dag bleek de achterste van de 2 draagarmen uitgelubberd te zijn (dwz de holte waar die bal in zit) met als gevolg dat de draagarm was losgeschoten! Godzijdank redelijk snel en simpel te verhelpen (nieuwe draagarm, 1 dag en E 280,00) Maar als me dit op de snelweg (of nog erger op een klaverblad was overkomen), was waarschijnlijk de ramp niet te overzien geweest!

De garage kon me geen verklaring geven waarom dit gebeurt was... het was voor hun ook nieuw!
Op mijn verzoek hebben ze alle draagarmen gecontroleerd en goed bevonden , verder was er (behalve wat schuursporen in de wielkast) godzijdank ook geen schade opgelopen aan de remschijf, velg etc...

Mijn vraag is dan ook Hoe en waarom zou dit kunnen gebeuren??????? En gebeurt het vaker?????

De auto heeft een schadevrij verleden en staat op 19" Alpina breedset (255-35 achter)
Laatst gewijzigd door EDWIN G. op 11 jan 2011, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.

j0eyv

Re: Achterwiel dwars onder auto.....

Bericht door j0eyv » 09 jan 2011, 21:20

Dan heb je nog geluk gehad zeg! Gelukkig is het nu weer gerepareerd. Heb je er foto's van?
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 09 jan 2011, 21:56

eeeehh.....nee... , ik was té verkleumd en té nat van de regen om daar nog aan te denken!

Maar geloof me, als je in het donker staat en je achterwiel staat én scheef én helemaal weggedrukt in je wielkast, dan word je daar niet echt vrolijk van...... ;(

Als dan die gast van Touring (=Belgische ANWB) óók nog zegt "Total-loss omdat de achteras is gebroken", dan kan je iemand wel wat aandoen!

Maar goed, alles is netjes en snel gemaakt (dank aan Melon, de garage). dus we vertrouwen het weer. :)

dw70

Bericht door dw70 » 10 jan 2011, 20:40

jeetje mina edwin. Daar rekent toch niemand op. Je moet er toch niet aan denken wat hier had kunnen gebeuren.

Toch zullen die brede sloffen daarmee te maken hebben. Je hebt absurd veel grip met 255. Dat zijn enorme belastingen. Dat gaat lang goed, maar slijt wel veel sneller dan normaal heb ik het vermoeden.

Tip voor jou in de toekomst: maar maak altijd foto's! Begrijpelijk dat je dit niet op de snelweg doet, maar doe het dan naderhand of vraag je garagist dit te doen, met zijn mobieltje. Heeft toch bijna iedereen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 10 jan 2011, 21:00

Vandaag even naar de BMW dealer gereden waar ik m'n auto een jaar geleden heb gekocht.

Volgens deze BMW garage, die de auto aan mij heeft geleverd met 225-45-16" banden, was de grotere maat (die ik er dus later opgezet heb) niet de oorzaak.

Zij zijn tevens Alpina en Schnitzer verdeler en hebben legio auto's rondrijden met deze 255 maat (en zelfs nóg breder), maar nooit problemen hiermee gehad. Daar moet de E39 gewoon tegen kunnen volgens hun.....
(voor de goede orde: als ze dus hun straatje wilde schoonvegen , dan was dit hun excuus geweest! :P )
Ook het feit dat mijne meer vermogen levert als een standaard 525d (het is een Schnitzer...), moet geen problemen opleveren omdat de vermogenspiek minder is dan het mechaniek aankan.

Kijk, ik begrijp dat de grotere maat het slijtage proces versneld, maar het compleet uitlubberen van een stalen bus die geperst is in een aluminium draagarm binnen 5 maanden (zolang heb ik deze banden nu), dát lijkt me wel heel erg snel.....

Vandaag meteen maar de andere draagrmen en rubberbussen in de achteras laten vervangen en de gehele boel laten uitlijnen..... alles is nu weer snaarstrak! :)

dw70

Bericht door dw70 » 10 jan 2011, 21:20

hou er wel rekening mee Edwin dat je banden 5 maanden oud waren en niet de stalen bus. Die heeft toch wel al wat kilometers voor zijn kiezen gehad? Gevalletje ouderdom? Hebben zij ook de auto APK gekeurd? Mijn e30 hebben ze destijds hierop afgekeurd (met originele sloffen 205 by the way). Hier kijken toch veel keurmeesters overheen.

Vreemd voor een originele schnitzer, dat hij zo door de knieën gaat.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

EDWIN G.

Bericht door EDWIN G. » 10 jan 2011, 21:53

tuurlijk waren de bussen ouder als 5 maanden, maar toch.....

Ik wil je niet aanvallen maar....... ;)
Mn auto heeft nu 220.000 km gedraaid en dan nóg vind ik dat het niet mag gebeuren (ook de dealer vind dat trouwens).

Let wel: we praten hier niet over de rubber bussen (kijk die waren ook niet meer in nieuwstaat bleek vandaag bij het vervangen, maar dat vind ik normaal na 220.000 km), maar we hebben het hier over het "uitscheuren" van de stalen bussen uit zijn draagarm!

Ik heb auto's gehad die veel meer km's gedraaid hebben waarbij ik nooit dit gehad heb, en geloof me dat waren merken die niet als betrouwbaar te boek stonden -_-

Ik ben zeker niet van mn geloof gevallen en vanaf morgen kan/ga ik weer volop genieten van mn bmw'tje! ;)

Totdat ik een betere suggestie hoor (van jullie), houd ik het er maar op dat de betreffende draagarm een typisch "maandagmorgen" product was en dan kan ik dat BMW niet aanrekenen (zeg maar de mantel der liefde... :) )

By the way: de keuring hier in Belgie gebeurd bij keuringstations en niet bij de dealer of garage....(en is, zo als ik t zie, een stuk strenger als de APK's die ik vroeger meemaakte in NL)

dw70

Bericht door dw70 » 11 mar 2011, 22:03

Vanuit de verte zag ik vandaag een e39 langzaam rijden met zijn alarmlichten aan richting Brunssum. Toen ik achter deze e39 zonder type aanduiding kwam zag ik dat de achterkant compleet scheef over de weg reed. De linkerachterzijde reed compleet "uit het lood". De auto was niet verlaagd en zo ver als ik kon zien, origineel.

Wat is hier, terugkomend op "achterwiel dwars onder auto", aan de hand bij BMW's E39 aan de linkerzijde??

Dit fenomeen heb ik nog nooit zo eenduidig gezien bij een type BMW. Een ontwerpfoutje?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”