Hallo allemaal,
Ik heb een 523 i touring uit '99 met een automaat. (204.000)
Ik heb de auto een jaar en tot nu toe liep hij onvoorstelbaar mooi.
Ik heb een radio van Dynavin geinstalleerd, natuurlijk ook iets te lang gespeeld met dit systeem. Toen ik wou starten was er niet voldoende spanning en toen ik de sleutel omdraaide zag ik "motornotprogramm". De startmotor draaide niet eens. Dus een nacht aan de acculader en accu weer vol. Volgende dag gestart en volgens mij was toen ineens het probleem met de stationair loop er.
De auto loopt nu wat moeizamer stationair. Je voelt de motor "schommelen" in het chassis.
Als je er mee gaat rijden dan is wel al het vermogen aanwezig.
Als je de auto wat langer stationair laat draaien dan verergerd de klacht en loopt de auto echt erg onregelmatig. (net een harley, je voelt ook de lucht uit de uitlaat erg onregelmatig uitstromen)
Als je dan gas geeft heb je behoorlijk vermogensverlies en rijden is niet prettig. Even uit zetten en gelijk wegrijden en het gaat weer goed.
(in aug nog een beurt gegeven; luchtfilter, bougies, olie, benzinefilter, deze onderdelen zijn dus allemaal nieuw)
Ik heb check control OK in de boordcomputer.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Alvast bedankt en groeten,
Stationair onregelmatige loop 523 i touring
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55
Stationair onregelmatige loop 523 i touring
Laatst gewijzigd door 523 i touring op 02 jan 2011, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55
Re: Stationair onregelmatige loop 523 i touring
Nog een aanvullend stuk informatie. Heb net de boordspanning gemeten en deze is rond de 14.1 volt bij stationair loop.
Ik hoop dat een van de experts mij verder kan helpen.
Ik hoop dat een van de experts mij verder kan helpen.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Stationair onregelmatige loop 523 i touring
Notprogram wijst toch op een andere storing dan een te lage boordspanning.
Tip: laat de auto eens uitlezen op andere meldingen. Laat deze meldingen wissen en ga dan eens rijden.
Dit lijkt mij namelijk meer op een storing in de CAN bus. Heb je stuurbediening aangesloten voor de Dynavin met aangesloten accu ? Je DME adaptiewaardes zullen niet gewist zijn door een lage accuspanning. Anders zou dit het onregelmatig draaien kunnen verklaren. Motor moet zich eigenlijk weer opnieuw instellen. Gooi de Dynavin eens los en kijk of je probleem verholpen is. Zo niet, dan sluit je in ieder geval hier een defect mee uit.
En werken aan de boordelectronica graag met losgekoppelde accu. Modules kunnen slecht tegen piekspanningen.
Tip: laat de auto eens uitlezen op andere meldingen. Laat deze meldingen wissen en ga dan eens rijden.
Dit lijkt mij namelijk meer op een storing in de CAN bus. Heb je stuurbediening aangesloten voor de Dynavin met aangesloten accu ? Je DME adaptiewaardes zullen niet gewist zijn door een lage accuspanning. Anders zou dit het onregelmatig draaien kunnen verklaren. Motor moet zich eigenlijk weer opnieuw instellen. Gooi de Dynavin eens los en kijk of je probleem verholpen is. Zo niet, dan sluit je in ieder geval hier een defect mee uit.
En werken aan de boordelectronica graag met losgekoppelde accu. Modules kunnen slecht tegen piekspanningen.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55
Re: Stationair onregelmatige loop 523 i touring
Beste Marcel, Bedankt voor jouw tips!
Ik heb de navi losgekoppeld en de symptomen blijven hetzelfde. Ben ook bij de dealer geweest en deze geeft aan dat de karterontluchting en de (vacuum)slangen vervangen moeten worden. Kosten 300,00 euro, garantie:geen.
Het uitlezen gaf aan dat 1 cylinder buiten de toleranties valt.
Wel gek overigens want ik heb bij een officiele dealer de slangen laten vervangen in juli vorig jaar.
Ook kan ik met lopende motor de olievuldop eenvoudig verwijderen. (ik heb begrepen dat dit duidt op een goed werkende karterontluchting)
Ik heb geen gevoel bij de diagnose die gesteld is.
Ik heb de navi losgekoppeld en de symptomen blijven hetzelfde. Ben ook bij de dealer geweest en deze geeft aan dat de karterontluchting en de (vacuum)slangen vervangen moeten worden. Kosten 300,00 euro, garantie:geen.
Het uitlezen gaf aan dat 1 cylinder buiten de toleranties valt.
Wel gek overigens want ik heb bij een officiele dealer de slangen laten vervangen in juli vorig jaar.
Ook kan ik met lopende motor de olievuldop eenvoudig verwijderen. (ik heb begrepen dat dit duidt op een goed werkende karterontluchting)
Ik heb geen gevoel bij de diagnose die gesteld is.
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 31 jan 2010, 18:55
Re: Stationair onregelmatige loop 523 i touring
Nou ht is opgelost,
Het bleek dat het carterventiel en vacuumslangen vervangen de uitkomst was.
Gelukkig, weer genieten met de touring!!!!
Het bleek dat het carterventiel en vacuumslangen vervangen de uitkomst was.
Gelukkig, weer genieten met de touring!!!!

- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: Stationair onregelmatige loop 523 i touring
Blij om dit te horen.
Wel toevallig dat het ene met het andere samenvalt. Voor je het weet ben je een hoop overbodige kosten aan het maken.
Wel toevallig dat het ene met het andere samenvalt. Voor je het weet ben je een hoop overbodige kosten aan het maken.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats