Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Hallo portallers
Heb een hardnekkig probleem alleen bij onder de nul graden koud starten.
Bij temperaturen boven nul het hele jaar door geen probleem met koud starten
Wagen is BMW E46, Touring, motor 46B20, bw jr eind 2004, 139000km.
foutcodes: " misfiring cyl. 1" en "misfiring several cylinders" na bewuste echt koude start
Wat is al zo vervangen:
4 bougies door NGK's IZFR6H-11
4 bobines door Bosch origineel
2 watertemperatuur voelers motorblok en in slang bij radiator
2 impulsgevers nokkenas uit en inlaat met elkaar verwisseld aan voorzijde motorblok (zijn gelijk aan elkaar)
Dit alles leverde geen resultaat op en gelukkig is ons klimaat langer boven 0 graden dan eronder.
De auto blijft bij grote kou zoals nu slecht starten en gedurende korte tijd bonken (3 cyl of overslaan met soms korte knallen in uitlaat) en geeft dan de foutcodes. Laten uitlezen bij BMW expert zegt dat het mogelijk een fout in de ECU is. Maar is daar niet zeker van. Heb vorige week nog het volgende vervangen beide impulsgevers nokkenas van Meyle. Dit leverde alleen een extra foutcode op na een koude start nl "camshaft sensor outlet". Dus maar weer de oude types teruggeplaatst en de extra code is weer weg!
Ik denk dat ik nu als laatste een 3 tal nieuwe sensoren plaats; de krukas toerental pulsgever tesamen met de 2 Meyle nokkenas pulsgevers . Tenzij iemand een aannemelijke verklaring heeft wat nog meer te vervangen.
Wie het weet mag het zeggen, graag zelfs anders wacht ik maar op mooier weer.
Groet Boeier
Heb een hardnekkig probleem alleen bij onder de nul graden koud starten.
Bij temperaturen boven nul het hele jaar door geen probleem met koud starten
Wagen is BMW E46, Touring, motor 46B20, bw jr eind 2004, 139000km.
foutcodes: " misfiring cyl. 1" en "misfiring several cylinders" na bewuste echt koude start
Wat is al zo vervangen:
4 bougies door NGK's IZFR6H-11
4 bobines door Bosch origineel
2 watertemperatuur voelers motorblok en in slang bij radiator
2 impulsgevers nokkenas uit en inlaat met elkaar verwisseld aan voorzijde motorblok (zijn gelijk aan elkaar)
Dit alles leverde geen resultaat op en gelukkig is ons klimaat langer boven 0 graden dan eronder.
De auto blijft bij grote kou zoals nu slecht starten en gedurende korte tijd bonken (3 cyl of overslaan met soms korte knallen in uitlaat) en geeft dan de foutcodes. Laten uitlezen bij BMW expert zegt dat het mogelijk een fout in de ECU is. Maar is daar niet zeker van. Heb vorige week nog het volgende vervangen beide impulsgevers nokkenas van Meyle. Dit leverde alleen een extra foutcode op na een koude start nl "camshaft sensor outlet". Dus maar weer de oude types teruggeplaatst en de extra code is weer weg!
Ik denk dat ik nu als laatste een 3 tal nieuwe sensoren plaats; de krukas toerental pulsgever tesamen met de 2 Meyle nokkenas pulsgevers . Tenzij iemand een aannemelijke verklaring heeft wat nog meer te vervangen.
Wie het weet mag het zeggen, graag zelfs anders wacht ik maar op mooier weer.
Groet Boeier
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Ik houd dit in de gaten! Ik heb het zelfde probleem (318is M44). Heb helaas nog niets vervangen om dit op te lossen. Fout codes heb ik helaas ook nog niet. Bij mij is het bijna zeker dat de accu het grote probleem is. Ik hoor aan de draaisnelheid dat het blok slecht start vanwege de accu.
Ik moet bij een koude start 's morgens even gas blijven geven om de 4e cilinder aan te krijgen. Zodra dit is (na 20/30 sec) blijft de auto soepel draaien zonder schommelende toerentallen.
Ik moet bij een koude start 's morgens even gas blijven geven om de 4e cilinder aan te krijgen. Zodra dit is (na 20/30 sec) blijft de auto soepel draaien zonder schommelende toerentallen.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Je moet denk ik beginnen bij het begin. De ECU lijkt me wel de boosdoener maar daar kom je maar op een manier achter. Als de foutmeldingen onterecht zijn heb je een probleem in je bedrading (overgangsweerstand) of in je ECU. Water zet uit als het bevriest, wellicht dat er dan een contact los wordt gedrukt?
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
hoi
De stekkers die van de bobine naar bougie gaat ,zijn die ook vervangen?
Stekkers die op bobine zit Laagspannings gedeelte goed controleren eventueel inspuiten met contactspray
Staat er geen vocht in bougie gat ?
Kijken wat lambda doet ,verwarming vd sonde? Co meten
temperatuur bekijken en kijken of deze oploopt bij warm draaien ,keer gehad dat dit op min 10 bleef staan
inlaatluchtlek?
mvg jw
De stekkers die van de bobine naar bougie gaat ,zijn die ook vervangen?
Stekkers die op bobine zit Laagspannings gedeelte goed controleren eventueel inspuiten met contactspray
Staat er geen vocht in bougie gat ?
Kijken wat lambda doet ,verwarming vd sonde? Co meten
temperatuur bekijken en kijken of deze oploopt bij warm draaien ,keer gehad dat dit op min 10 bleef staan
inlaatluchtlek?
mvg jw
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Dank voor je reactie
De bobines staan in een koker direct bovenop de bougies, geen hoogspanningkabels dus, de bobine sluit deze koker af met een dubbelle degelijke rubberen tule daar kan absoluut geen vocht inkomen. Laagspanning aansluitingen gecontroleerd ook de aarding. Het probleem doet zich voor meestal nadat de secundaire luchtpomp is afgeschakeld dat is ca 2 minuten na begin van de koude start.
Ik houd het nog steeds op een defecte krukas toerental sensor in combinatie met de in en uitlaat nokkenassen impulsgevers of een ECU contactfout bij kou en vocht. Ga de ECU er nog uithalen en inspecteren ook de aansluitconnectoren.
Groet Boeier
De bobines staan in een koker direct bovenop de bougies, geen hoogspanningkabels dus, de bobine sluit deze koker af met een dubbelle degelijke rubberen tule daar kan absoluut geen vocht inkomen. Laagspanning aansluitingen gecontroleerd ook de aarding. Het probleem doet zich voor meestal nadat de secundaire luchtpomp is afgeschakeld dat is ca 2 minuten na begin van de koude start.
Ik houd het nog steeds op een defecte krukas toerental sensor in combinatie met de in en uitlaat nokkenassen impulsgevers of een ECU contactfout bij kou en vocht. Ga de ECU er nog uithalen en inspecteren ook de aansluitconnectoren.
Groet Boeier
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
ik zou om de ECU uit te sluiten deze even demonteren en flink op kamertemperatuur brengen in de woonkamer (een hele poos is een uurtje of 5-8). Niet op de verwarming leggen, maar in de nabijheid. Mocht zich daar vocht in genesteld hebben, stook je dit op deze manier eruit. Deken eromheen ( om condensatie te voorkomen ) en naar de auto brengen. Direkt inbouwen en eens kijken wat hij dan doet. Doet hij het dan feilloos moet je hem weer laten afkoelen om te onderzoeken of het dan weer mis is. Dan pas weet je of de ecu ergens een tik heeft.
Maar de krukaspositie sensor verdenk ik toch het meeste. Zijn functie is het belangrijkste bij de start.
Maar de krukaspositie sensor verdenk ik toch het meeste. Zijn functie is het belangrijkste bij de start.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Ga komend weekend de krukas sensor vervangen (merk Febi)
Ik hou jullie op de hoogte. Alleen jammer dat het gaat dooien komt de fout er niet meer in.
Groet Boeier
Ik hou jullie op de hoogte. Alleen jammer dat het gaat dooien komt de fout er niet meer in.
Groet Boeier
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Vandaag getracht de krukas pulsgenerator sensor te vervangen voor de N46B20A. Zonder in het bezit te zijn van de voorgeschreven special tools 11 9380 (zie TIS). Vond het te link de 2 Torques (een van boven en 1 van onder de wagen)
helemaal los te maken. Bij de montage krijg je de torques zonder die 2 hulpstukken niet meer geplaatst je hebt zo weinig ruimte.
Dus alles maar weer teruggeplaatst en morgen bij een bevriende specialist gaan praten.
Wordt vervolgd.
Boeier
helemaal los te maken. Bij de montage krijg je de torques zonder die 2 hulpstukken niet meer geplaatst je hebt zo weinig ruimte.
Dus alles maar weer teruggeplaatst en morgen bij een bevriende specialist gaan praten.
Wordt vervolgd.
Boeier
- A.W.B.0210
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 23 mei 2010, 15:48
- Locatie: Thuis in Drenthe
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Al naar je pingelsensor gekeken? Kan misschien ook de boosdoener zijn.
'If I die, I want to die peacefully, like my grandfather did in his sleep. Not screaming, like his passengers'.
BMW 3-er Reihe 316i executive
BMW 3-er Reihe 316i executive
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Krukaspulsgever/toerental sensor en beide nokkenas(inlet en outlet) sensoren vorige week (laten) vervangen koude start tot nu toe goed geen foutmeldingen meer. Motor N46B20 loopt prachtig vlak dus hopelijk is het opgelost ook tijdens koude start. Nu maar wachten op een nieuwe vorstperiode. De krukaspulsgever is nog nooit vervangen gelet op de datum 02-09-2004, ook geen uiterlijke beschadiging geconstateerd.
Wordt vervolgd.
Boeier
Wordt vervolgd.
Boeier
Re: Hardnekkige fout alleen bij koude start onder 0 graden
Ik heb ook een startprobleem gehad dat zich enkel bij vorst manifesteerde,
het bleek bij mij een plakkend/bevroren relais te zijn.
Wellicht kan je er iets mee;
http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... t9210.html
het bleek bij mij een plakkend/bevroren relais te zijn.
Wellicht kan je er iets mee;
http://www.bmwportal.nl/e46-algemeen-f3 ... t9210.html