Nieuwe remschoenen monteren
Nieuwe remschoenen monteren
Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn achterremschoenen kan vervangen? Mn handrem doet het niet zo best meer.
Is dit makkelijk zelf te doen?
Is dit makkelijk zelf te doen?
Re: Nieuwe remschoenen monteren
Hoe kan ik dit precies doen?
Re: Nieuwe remschoenen monteren
Ik heb geprobeerd de handrem af te stellen met de 2 boutjes onder de handrem, maar als ik hier aan draai draaien ze vanzelf weer terug. Zitten ze dan al op hun eind?
Re: Nieuwe remschoenen monteren
Heb ooit die uitleg ergens op internet gezet hoe dat moet, zal ff zoeken of ik het nog kan vinden
hmm kan het zo snel even niet vinden... maar het komt hier op neer:
- 1 wielbout verwijderen (rest dus lekker laten zitten...)
- auto opkrikken (leg even 2 balken voor en achter 1 van de voorwielen, het liefst degene aan de andere kant van de opgekrikte kant. dit om te voorkomen dat de auto wegrold. zou lullig zijn. zet ook ff een kratje bier o.i.d. onder de auto zodat deze niet alleen op de krik steunt)
- het boutgat voor de verstelling van de remschoenen zetten. je moet daarbij de schroefdraad voor een deel kunnen zien met een looplamp. die schroefdraad zit op nr 6 van het volgende plaatje daarop zit een moer die je met een platte schroevendraaier. Deze zit de schuin linksonder aan de linkerkant van de auto en aan de rechterkant van de auto schuin rechtsonder het clipje met nr.4 zit er wel half voor maar daar heb je niet veel last van.

als je dat gedaan hebt:
- handrem aantrekken 5 tandjes/klikjes
- met een schroevendraaier het moetje verdraaien totdat je met de hand het wiel meer kunt verdraaien.
- handrem hendel lossen. het wiel moet dan vrij draaien
- bij het 1e tandje mag er geen weerstand zijn, vanaf het 2e tandje moet hij lichtjes aanlopen
andere kant zelfde manier
als het nog niet duidelijk is zal ik er nog even de plaatjes bijzoeken van Technisch Informatie Systeem van BMW
hmm kan het zo snel even niet vinden... maar het komt hier op neer:
- 1 wielbout verwijderen (rest dus lekker laten zitten...)
- auto opkrikken (leg even 2 balken voor en achter 1 van de voorwielen, het liefst degene aan de andere kant van de opgekrikte kant. dit om te voorkomen dat de auto wegrold. zou lullig zijn. zet ook ff een kratje bier o.i.d. onder de auto zodat deze niet alleen op de krik steunt)
- het boutgat voor de verstelling van de remschoenen zetten. je moet daarbij de schroefdraad voor een deel kunnen zien met een looplamp. die schroefdraad zit op nr 6 van het volgende plaatje daarop zit een moer die je met een platte schroevendraaier. Deze zit de schuin linksonder aan de linkerkant van de auto en aan de rechterkant van de auto schuin rechtsonder het clipje met nr.4 zit er wel half voor maar daar heb je niet veel last van.

als je dat gedaan hebt:
- handrem aantrekken 5 tandjes/klikjes
- met een schroevendraaier het moetje verdraaien totdat je met de hand het wiel meer kunt verdraaien.
- handrem hendel lossen. het wiel moet dan vrij draaien
- bij het 1e tandje mag er geen weerstand zijn, vanaf het 2e tandje moet hij lichtjes aanlopen
andere kant zelfde manier

als het nog niet duidelijk is zal ik er nog even de plaatjes bijzoeken van Technisch Informatie Systeem van BMW
-- Houdoe wanne --
Re: Nieuwe remschoenen monteren
Beetje late reactie maar bedankt! hier kan ik wat mee.
Re: Nieuwe remschoenen monteren
Voordat je dit doet zou ik eerst ff de trommel los halen en schoonmaken aan de binnenkant met een schraapstaal en een beetje schuurband. Daarna nog even de schoenen opruwen met schuurband.
Alles meteen even ontvetten en schoonspuiten met remmenreiniger en de bewegende delen smeren met remmenvet.
Zie je meteen hoe het stelmechaniek werkt en welke kan je op moet draaien om te verstellen.
De handremmen kunnen namelijk behoorlijk smerig zijn en wat last hebben van corrosie, omdat ze bijna nooit los gehaald worden en last kunnen hebben van roest.
Na dit alles weet je zeker dat het goed zit en hoogst waarschijnlijk ook weer goed werkt.
Ook slim om dan eerst de kabel op je handremhandel ook even iets losser te stellen zodat je weer van voor af aan begint
De trommel komt los als je het wiel er af hebt en het eventueel aanwezige borgboutje er uit gedraaid hebt (inbus meestal)
Die grote moer in het midden moet je laten zitten, die is voor je wiellager.
Een paar klappen op de zijkant (rondom) met een hamer en je krijgt de trommel er wel af.
succes
Alles meteen even ontvetten en schoonspuiten met remmenreiniger en de bewegende delen smeren met remmenvet.
Zie je meteen hoe het stelmechaniek werkt en welke kan je op moet draaien om te verstellen.
De handremmen kunnen namelijk behoorlijk smerig zijn en wat last hebben van corrosie, omdat ze bijna nooit los gehaald worden en last kunnen hebben van roest.
Na dit alles weet je zeker dat het goed zit en hoogst waarschijnlijk ook weer goed werkt.
Ook slim om dan eerst de kabel op je handremhandel ook even iets losser te stellen zodat je weer van voor af aan begint

De trommel komt los als je het wiel er af hebt en het eventueel aanwezige borgboutje er uit gedraaid hebt (inbus meestal)
Die grote moer in het midden moet je laten zitten, die is voor je wiellager.
Een paar klappen op de zijkant (rondom) met een hamer en je krijgt de trommel er wel af.
succes