Inbouwen Cruise Control (Achteraf)

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
Richy

Inbouwen Cruise Control (Achteraf)

Bericht door Richy » 11 sep 2010, 19:43

Inbouwen Cruise Control:

Hi BMW Fans,

Ben door Reinhold op een ideetje gebracht om Cruise Control achteraf (RETROFIT) in te bouwen i.c.m. een Multifunctioneel Stuur (MFL), zodat ik deze ook via het stuur kan bedienen evenals mijn BMW Business CD 43 radio.

Omdat ook Reinhold deze DIY wilt uitvoeren heb ik even gezocht naar een duidelijke DIY en deze ook gevonden.
Misschien hebben jullie er ook wat aan dus vandaar dit topic.

Hieronder het linkje:
http://www.scarolas.com/98e36m3/BMW%20E ... IY_v.2.pdf

Belangrijk is om te weten dat als je dit wilt inbouwen het handig is als je wagen vanaf 9-'94 is. Anders is de kabelboom niet meer te bestellen...(raar maar waar).

Ik zal over een maand of 2 mijn vorderingen showen in een apart topic!

Gr. Richy

reinhold
Contacteer:

Re: Inbouwen Cruise Control (Achteraf)

Bericht door reinhold » 12 sep 2010, 11:06

Ik wil hierin ook even op inhaken, Richy en ik hadden al via mail hierover contact maar wil via dit topic eigenlijk verder zodat iedereen ook dit kan lezen. Ik heb inmiddels mijn cruisecontrol werkend in mijn auto, toen ik het complete set had ontvangen had ik een berg draden dat ik dacht dit word nooit maar ik ben met de montage aan de gang gegaan en het valt allemaal erg mee het is gewoon een kwestie van kleur op kleur en ongeveer 2 uur tijd en je krijgt het werkend. Je moet wel rekening houden met de bouwden kabel er zit per auto verschil in en je moet ook rekening houden met het gasklep huis je hebt er een nodig met dubbele aansluiting 1 voor de gewone gaskabel en 1 voor de cruisecontrol.

Verder moet je er rekening mee houden dat als je een MFL stuur wild gaan monteren dat je aan de cruisecontrol module van een E36 niets hebt je moet dan een module van een e38 of E46 hebben.

johnsdale

Bericht door johnsdale » 12 sep 2010, 14:12

Heb wel eens gehoord dat er met achteraf ingebouwde cruise control ongelukken gebeuren, omdat dan de gaskabel blijft hangen...

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 12 sep 2010, 18:09

Dan zal de gaskabel wel niet goed zijn gemonteerd als je er geen scherpe bochten inlegt dan kan hij niet vast blijven zitten of je moet een heel oude kabel gebruiken die jaren heeft stil gelegen maar anders kan er volgens mij niets mis mee gaan ik heb mijn cruise control al een paar maanden geleden gemonteerd en word wekelijks gebruikt en er is mij niets gebeurd. Ik heb wel een nieuwe gaskabel gebruikt.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 15 sep 2010, 15:27

waar heb je die set vandaag kunnen halen? en wat zijn de kosten daarvan?
-- Houdoe wanne --

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 15 sep 2010, 16:30

Ik heb de set via marktplaats gekocht ik was voor de set 125euro kwijt en heb nog een bowdenkabel bij de dealer voor 25euro gekocht. Je moet gewoon marktplaats of andere site in de gaten houden.

jostourings

Bericht door jostourings » 12 jun 2011, 15:35

Ik heb een 99er e 36 touring 318 tds staan voor de sloop.
ik wil de originele cruisecontrol overbouwen op mijn 97er 318 i touring.
Van diesel naar benzine dus.
Iemand hier ervaring mee , of is dit uberhaubt wel mogelijk?

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 25 jun 2011, 08:05

Dat is wel mogelijk en als je de cruisecontrol netjes uitbouwt en dan in je andere auto de kleuren van de bedrading gewoon aanhoud bij het inbouwen is dat ook geen probleem. Benzine of diesel maakt niet uit. Het enige waar je mee komt te zitten is je aansluiting van je gas kabel daar zit bij benzine en diesel wel verschil.

BMWE39FREAK

Bericht door BMWE39FREAK » 22 jul 2011, 09:47

:yaw: :roll: Zo jammer dat er informatie word gegeven die niet klopt :gek:

Een Originele bmw cruise control vanaf de fabriek van een diesel past (dus) NIET op een benzine uitvoering aangezien de bedienings hendel verbonden is met de motorcomputer en niet zoals bij de benzine uitvoeringen naar een apparte controle unit...
BMW L.A.CarParts
Voor diverse E34 ,E36,Z3,E39 en E46 Onderdelen

j0eyv

Bericht door j0eyv » 22 jul 2011, 10:29

Ik ga sowieso nooit een diesel onderdeel monteren op een benzine. Dat is gewoon een geheel ander systeem en zal dus niet altijd 1 op 1 passen.
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..

reinhold
Contacteer:

Bericht door reinhold » 23 jul 2011, 16:49

Je hebt zowel bij benzine als diesel een snelheid signaal en deze worden bij beide gebruikt voor cruise control. Bij een E46 is er daadwerkelijk wel een verschil maar dat verschil zit hem niet in de E36. De bedienings hendel aan het stuur is alleen maar verbonden met de cruisecontrol module en deze bedient de servomotor en dat is bij benzine en diesel het zelfde.

En ik bedoel niet dat dit af fabriek zo is maar het is zo te maken als je de onderdelen hebt van een benzine is dit passend te maken voor een diesel omdat het snelheid signaal bij beide auto`s gelijk is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) DIY: Do It Yourself”